• Kourion

    Våga bli gravid trots högt TSH?

    Hej. 

    Jag var gravid nu under hösten men fick MA i v9. I samband med graviditeten så upptäcktes att jag hade ett hlgt TSH värde på 121 och sattes på 125 mikrogram levaxin. 10 dagar efter konstaterar start utav levaxin låg mitt TSH värde på 20 villet var super att kroppen svarade så fort 

    Jag har sedan dess fortsatt på 125 mikrogram. Nu har det gått 1 månad sedan det värdet. Skulle ha tagit nya tester förra veckan men var superförkyld så inte kunnat ta. Fick nytt läkarbesök den 27e dec. 


    Min fråga. Jag vill så gärna bli gravid nu, helst igår I helgen har jag ÄL och vill passa på.


    Vågar jag testa att bli gravid på nytt eller borde jag vänta till nästa läkarbesök att mina värden har gått ner tillräckligt? med tanke på att de gick ner såpass mycket på kort tid första gången så borde väl mina värden ligga inom rimliga nivåer för att bli gravid igen/inte utsätta mig för "högre" missfallsrisk? 

  • Svar på tråden Våga bli gravid trots högt TSH?
  • Jag är bara jag

    Jag tänker lite så här... Du har fått ner värdet ganska snabbt och kommer säkerligen få ner det ännu mer ganska stadigt. Du vet inte alls om du blir gravid på ett försök eller om det tar 9. Jag tycker mao att ni ska försöka. Sen är det förstås väldigt viktigt att du kontinuerligt och framförallt sen du blivit gravid tar nya prover ganska ofta. Tsh bör ligga under 2.

  • Emma1b

    Tsh 20 är fortfarande på tok för högt, jag har haft stabil hypotyreos i 15 år, blev gravid i oktober, hade tsh på 11.8 fick ma konstaterat på vul v 8. När jag fick mitt tsh värde (innan jag visste att det var ma) googlade jag och fick fram att tsh över 10 ger risk för fosterskador. Nu vet man ju såklart om mitt ma berodde på tsh eller hade blivit så ändå. Så jag skulle faktiskt väntat till nästa cykel då du förhoppningsvis ligger under 10.

Svar på tråden Våga bli gravid trots högt TSH?