• Anonym (Förvirrad)

Blev befordrad kollegorna pratar inte längre med mig

För ett tag sedan satt jag och åt lunch på kontoret själv på min kontorsplats.

Min chef gick förbi och jag satt och skissade under lunchen på en idé jag hade.

Han fråga om vad jag gjorde för någonting. Och jag började berätta om något jag funderat på. Sedan gick han iväg fem minuter och kom tillbaka och sa något i stil med att jag ska in på hans kontor NU.

Jag va rädd att jag gjort något fel men jag följde med.

Inne på hans kontor står det två andra personer som ska hjälpa vårt företag att byta riktning och strategier för detta.

Min chef ber mig berätta för dom om min idé.

Dom som jag berättar det för frågar min chef vem jag är och vad jag har för befattning idag.

På kvällen ringer min chef och meddelar att jag ska ingå i det här nya teamet som ska driva det nya utvecklingsarbetet och att jag ska vara ansvarig för detta.

Jag vet att min kollega ville jobba med detta. Och efter det här har min kollega inte sagt ett ord till mig. I vanliga fall brukar vi jämt skoja och han kommer alltid med kaffe till mig på mornarna. Nu har han ignorerat mig i en månad.

Det övriga kollegorna beter sig även dom väldigt underligt medan min chef uttrycker att han älskar mitt arbete.

Jag blir så förvirrad. Jag vill ju fortsätta vara vän med dom andra och ha en trevlig stämning igen.

• Svar på tråden Blev befordrad kollegorna pratar inte längre med mig
  • Anonym (?)

Vad är du förvirrad över? Du fick ett jobb din kollega ville ha. Kollegan är besviken såklart.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (?) skrev 2021-12-10 21:34:58 följande:

Vad är du förvirrad över? Du fick ett jobb din kollega ville ha. Kollegan är besviken såklart.

Fast det är ju inte mitt fel? Min kollega är ju bättre än mig på dom arbetsuppgifterna jag hade tidigare?
  • Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-12-10 21:36:13 följande:
    Fast det är ju inte mitt fel? Min kollega är ju bättre än mig på dom arbetsuppgifterna jag hade tidigare?
    Det är väl ingen som sagt att det är ditt fel?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (?) skrev 2021-12-10 21:47:18 följande:

Det är väl ingen som sagt att det är ditt fel?

Men alltså även om man vill ha något så kanske man inte är rätt för det. Jag blir inte arg på folk när jag inte får jobb liksom.
  • Anonym (?)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2021-12-10 21:49:05 följande:
    Men alltså även om man vill ha något så kanske man inte är rätt för det. Jag blir inte arg på folk när jag inte får jobb liksom.
    Tror inte att kollegan är arg på dig, utan besviken, som jag skrev ovan. Hände samma på mitt jobb. Min kompis/kollega sökte en intern tjänst som hon inte fick och jag blev erbjuden den istället utan att söka. De tyckte att jag passade bättre för just den tjänsten. Hon blev besviken såklart och det var lite jobbigt ett tag och jag fattade det. Känslor är inte logiska. Det går över.
  • Anonym (?)

Sedan kan jag förstå om kollegorna också blir lite obekväma om chefen går runt och säger hur mycket han älskar ditt arbete. Det känns ju ganska oproffsigt faktiskt. Man undrar ju lite vad du kommit på som får alla att bli så imponerande. (Låter nästan som en film)

• Anonym (M)

De är avundsjuka och det är en vanlig följd av befordringar att man inte längre är "kompisar" på samma sätt med sina arbetskamrater. Dock barnsligt av din kollega att inte kunna hantera det på ett snyggare sätt.

• Anonym (Ja)

Det handlar om den svenska avundsjukan..

Iaf, jag arbetar just nu i högre befattning på mitt arbete och mitt råd till dig är -du ska inte vara vän med dina kollegor. De som är under dig. Däremot ska man absolut arbeta fram en ömsesidig respekt mellan varandra.

Med andra ord, låt det bero. Eller bjud själv på den där kaffen till honom, kanske fungerar det?

• Anonym (G.)

Tråkigt att det ska bli på det sättet. Klart man kan bli besviken över att en befordran går till någon annan om man själv velat ha den. Men samtidigt är ni vuxna människor. Jag tycker du ska prata med din kollega och fråga vad som klämmer eftersom du märker en tydlig förändring i hans beteende mot dig. Så brukar jag göra på mitt jobb, då kan man även reda ut eventuella missförstånd och berätta för varandra hur man känner.

• Anonym (qqq)

Er chef skulle kanske ha hanterat detta på ett annat sätt? Förberett kollegorna på att det skulle bli så. 

Sedan undrar jag en sak: du skriver att du hade en idé som du berättade om. Är denna idé något som du och andra pratat om eller var det helt din egen idé som du inte yppat ett ord om? Du skrev att kollegan hade velat ha den befattningen du fick. Kan det vara så att även kollegan kände till denna idé och tycker att du "fuskat" genom att berätta om den för de här människorna som chefen hade möte med? Skulle du på det mötet ha sagt "jag och XX har pratat om en idé" 

• sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2021-12-10 22:58:12 följande:

Det handlar om den svenska avundsjukan..

Iaf, jag arbetar just nu i högre befattning på mitt arbete och mitt råd till dig är -du ska inte vara vän med dina kollegor. De som är under dig. Däremot ska man absolut arbeta fram en ömsesidig respekt mellan varandra.

Med andra ord, låt det bero. Eller bjud själv på den där kaffen till honom, kanske fungerar det?

I hierarkiska organisationer är det kanske så.

Chefer är bara lönesättande på vårt jobb.

Det är uppdragsledaren som styr arbetet och det kan skifta vem som är det.

Jag har i några projekt varit beställaren och min chef har varit leverantör.

Men för övrigt håller jag med. Missunsamma kollegor (och inte speciellt svenskt heller).
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (qqq) skrev 2021-12-11 07:10:50 följande:

Er chef skulle kanske ha hanterat detta på ett annat sätt? Förberett kollegorna på att det skulle bli så. 

Sedan undrar jag en sak: du skriver att du hade en idé som du berättade om. Är denna idé något som du och andra pratat om eller var det helt din egen idé som du inte yppat ett ord om? Du skrev att kollegan hade velat ha den befattningen du fick. Kan det vara så att även kollegan kände till denna idé och tycker att du "fuskat" genom att berätta om den för de här människorna som chefen hade möte med? Skulle du på det mötet ha sagt "jag och XX har pratat om en idé" 

Nej det va helt min egna som jag satt med på min lunchrast. Ingen annan på kontoret hade jag pratat med om det
Svar på tråden Blev befordrad kollegorna pratar inte längre med mig