• Anonym (PomPom)

Uteblivna julhälsningar i år igen

Julen har visserligen inte varit än men jag vet hur det kommer att bli. Jag får inga julhälsningar varken från släkt eller vänner om inte jag skickar en hälsning först. Mina vänner som brukade skicka hälsningar och ringa på julafton och nyår och som jag vissa år firade både jul och nyår med har gått bort så det kommer att vara tyst i år och den saknaden är brutal. Jag saknar dom i mitt liv och den smärtan blir extra kännbar så här i jultider. Men smärtan av att inte betyda speciellt mycket för andra är också jobbig att tampas med och vetskapen att ingen bryr sig tillräckligt för att skicka ett sms ens en gång gör mig deprimerad. 

• Svar på tråden Uteblivna julhälsningar i år igen
  • nernu

Julhälsningar? Borde man få och skicka det? Aldrig gjort. Säger god jul till dom jag träffar såklart men hör inte aktivt av mig till olika människor bara för att önska god jul.

• Anonym (Teddy)

Du får en hälsning av mig: God Jul och Gott Nytt År! Hoppas du får en härlig jul och att det nya året blir ditt bästa hittills.

• Maac
    nernu skrev 2021-12-10 22:40:37 följande:

Julhälsningar? Borde man få och skicka det? Aldrig gjort. Säger god jul till dom jag träffar såklart men hör inte aktivt av mig till olika människor bara för att önska god jul.

Samma här. Brukar få två julkort av äldre släktingar. Ingen får någon speciell julhälsning från mig. Hoppas ingen går och förväntar sig nåt som jag inte känner till.
  • Anonym (Tilda)

Jag skickar julhälsningar till mina vänner, ofta ett sms. En bild på granen och en liten hälsning, typ. Är drygt 40 år.

TS, jag förstår att det känns tomt. I ditt läge hade jag skickat till dem. Förmodligen är de som övriga i tråden och har inte som vana att skicka sånt. Men de uppskattar säkert din hälsning och svarar med glädje.

Jag önskar dig en fin jul!
  • Glinda från Oz

Jag förstår att det är tungt men försök att inte ta det personlig, julhälsningar är på väg bort istället postar folk ett inlägg i sociala medier. Själv skickar jag fysiska julkort fortfarande och jag vet att det är enormt uppskattat fast jag knappt får några själv det jag vill säga med det är att många uppskattar att man hör av sig så fortsätt skicka julhälsningar om du mår bra av det. 

• nernu
    Anonym (Tilda) skrev 2021-12-10 23:16:17 följande:

Jag skickar julhälsningar till mina vänner, ofta ett sms. En bild på granen och en liten hälsning, typ. Är drygt 40 år.

TS, jag förstår att det känns tomt. I ditt läge hade jag skickat till dem. Förmodligen är de som övriga i tråden och har inte som vana att skicka sånt. Men de uppskattar säkert din hälsning och svarar med glädje.

Jag önskar dig en fin jul!

Missförstå mig rätt. Jag vet att folk skickar julkort och ibland sms. Och det är såklart jättetrevligt! Men det är väl långt ifrån alla? Upplever snarare att majoriteten inte gör det.
  • sextiotalist

Tycker det är väldigt tråkigt med att julhälsningar genom fysiska brev börjar försvinna.

Jag envisas med att skicka julkort varje år. Uppskattar de fysiska julhälsningarna betydligt mer än en hälsning via sms eller mail.
  • Ess

Jag har slutat skicka julkort för några år sedan. Tycker inte jag har varken tid eller lust att lägga på det, men vissa skickar jag sms till på julafton.

Maken skickar däremot fortfarande.

• Anonym (Enkelt)

Sluta skicka. Vänta och se vilka som skickar till dig först nästa gång! Dessutom har julkort halkat bort allt mer känns det som, och jag vet exakt vems fel det är. Postnord. Med sina idiotiska portoavgifter! 10:- för att skicka ETT kort! Jag minns när det kostade 5:50 kr.... I år blir det fyra för min del, tre av socialt tvång och ett för att jag vill.

• Anonym (inte personligt)

Förstår att det känns tungt, men vill uppmana dig att inte ta det personligt. De senaste åren har jag tänkt inför varje jul att i år ska jag se till att få iväg julkort och andra typer av julhälsningar. Men sedan blir det så mycket med jobb och barn och annat att jag inte får iväg en enda hälsning (utom möjligen att svara på de jag får, men ibland lyckas jag inte ens med det - jättedåligt, jag vet).

Även jag önskar dig en god jul!

Svar på tråden Uteblivna julhälsningar i år igen