• Guapa

    Boktips för högläsning

    Hej!

    Jag skulle vilja ha boktips på böcker som lämpar sig för högläsning för en 7-8 åring. Ett viktigt kriterium är att det ska vara underhållande och spännande läsning även för mig som vuxen.

    Några av de böcker vi läst i år är:

    Roald Dahls: Häxorna, Matilda och Kalle och chokladfabriken

    Astrid Lindgrens: Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter

    Musse och Helium - hela serien

    Handbok för superhjältar - hela serien

    Pettson och tomtemaskinen.

    Av ovanstående har böckerna av Roald Dahl varit roligast att läsa för mig som vuxen. Barnet har gillat alla böcker :)

    Kom med mer tips på vad vi kan läsa!

  • Svar på tråden Boktips för högläsning
  • Aniiee

    Narnia, alla 7
    Mumin, alla 9, tror jag att det är
    Bilbo/Hobbiten/vaddennuheternuförtiden
    Finns Goosebumps på svenska?
    Trollkarlen från Oz. Jag vet inte hur många delar som finns på svenska men några borde det vara.
    Den oändliga historien
    Lånarna


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Spucks

    Böcker av Michael Ende och Erich Kästner, Jo Nesbös Doktor Proktor. Och så klassiker - vet inte de exakta titlerna på svenska, men Djungelboken, Hemliga Gården, Alice i Underlandet, Nils Holgersson, Pinocchio, Tom Sawyer, Heidi, Peter Pan

  • Anonym (Bokmal)

    Jack-böckerna är kul. De handlar om en kille som råkar ut för diverse övernaturliga väsen i Stockholm. Se till att hitta en samlingsvolym, de enskilda delarna (som heter saker som Sjöodjur i Slussen, Vampyrer i Gamla stan) innehåller inte en hel historia. Samlingsvolymerna har med namnet Jack. Jakten på Jack heter den första, börja med den.

    Jag har just läst ut Det blåser på månen för mina barn. Lite svårare språk, men fin berättelse som man skrattar åt även som vuxen.

  • Anonym (B)

    Ni har redan läst alla mina favoriter förutom typ Michael Ende. De är filosofiska och man läser in mycket mer i dem som tonåring/vuxen. Så barnet kan med behållning läsa om dem senare.

    Det långa flykten: Watership Down, är en annan sån bok.

    Laura Ingalls Wilder är super. Självbiografi och hon är typ 6-7 år i första boken och så gott som vuxen i sista. Precis som Astrid Lindgren har hon väldigt fina naturskildringar. Annars är det mycket beskrivningar av livet i ett självhushåll och en hel del spänning. Man får förklara en del om situationen nybyggare-indianer och barnaga.

    Mina barn tipsar om Spöksystrarna -Typ alla läste dem, säger min 10-åring. :)

    Viveca Sundvalls böcker om Mimmi (En ettas dagbok mfl).

    Min 7-åring säger att Mimmi-böckerna var -Riktigt bra, men Laura Ingalls böcker är -Ännu bättre.

  • Aniiee

    (B) påminde mig om något - Eddie, av Viveka Sundsvall (eller Lärn, eller bådadera). 4 böcker som jag vet om, Eddie och Maxon Jaxon, En barkbåt till Eddie, Eddie och Johanna (som sändes som julkalender under namnet Håll huvet kallt) och Eddies hus.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Madde)

    Boan är lös-serien av Monica Zak är det bästa jag läst för mina barn.

    Rolig och bra driv hela tiden med djur och barn i en underbar blandning.

  • Anonym (B)
    Aniiee skrev 2021-12-11 18:53:41 följande:

    (B) påminde mig om något - Eddie, av Viveka Sundsvall (eller Lärn, eller bådadera). 4 böcker som jag vet om, Eddie och Maxon Jaxon, En barkbåt till Eddie, Eddie och Johanna (som sändes som julkalender under namnet Håll huvet kallt) och Eddies hus.


    Jamen absolut! Eddie finns som bifigur i de sista Mimmiböckerna.
  • Aniiee
    Anonym (B) skrev 2021-12-11 19:51:18 följande:

    Jamen absolut! Eddie finns som bifigur i de sista Mimmiböckerna.


    Jasså? Det låter logiskt. Jag har faktiskt bara läst Mimmi får en morfar/farfar, jag tror att Eddies storebror Anders är med i den iallafall nån sida, och har vaga minnen av tv-serien. Eddie var böckerna jag fick som barn.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Boktips för högläsning