• Lunalove

    BabySemp1

    Hej!


    Vi skall på ett läkarbesök på en ort 3h ifrån oss. Vi tänker rent praktiskt för ersättningen då han vill ha den var 3e timme.


    Jag har läst tidigare att BabySemp1 tetror skall konsumeras inom 1h av att den har värmts, nu när jag läser på förpackningen så står dock inte detta längre.


    "Spara inte rester från flaskan" - är det enda som står.


    Vi hade nämligen tänkt att värma 2 tetror och hälla i en Herobility-termos (10h varm enl. företaget), för det känns smidigare än vatten i termos, flaska med kallt vatten och pulverdoserare.


    Är det någon som vet om man kan göra detta? Tänker rent spontant att det är att man inte skall låta det bli svalt efter värmning och sedan ge igen, men om nu termosen skulle hålla i 10h så lär inte temperaturen ändras speciellt mycket under de timmarna vi är borta?


    Någon som vet dynamiken bakom att den skall konsumeras inom en viss tid?


    (förpackningen får förvaras öppnad i upp till 2 dygn i kylskåp samt att den kan ges rumstempererad direkt ur tetran vad jag förstått det som).


     


    Tack på förhand! /Nybliven mamma

  • Svar på tråden BabySemp1
  • Ängamat

    Spara inte ersättning uppvärmd över en timme. Det är risk för bakterietillväxt då, ffa om man varmhåller ersättning.

    Satsa på att ha vatten i termos och blanda med pulver innan servering. Annars brukar det alltid gå att få varmt vatten till ersättning på sjukhuset, kaféer eller på mackar.

  • Anonym (Rumstemperatur?)

    Varför värma? Rumstemperatur är helt ok.

    Hålla varmt i termos skulle jag inte välja.

    Bröstmjölken är ju inte varm...

  • Anonym (E)

    Du behöver inte värma den överhuvudtaget. Det behöver du förövrigt inte göra med någon ersättning, inte pulver heller. Många ger den kall alltid. Ta med tetrorna som de är och öppna när det är dags för barnet att äta.

  • Anonym (K)
    Anonym (E) skrev 2021-12-11 10:33:05 följande:

    Du behöver inte värma den överhuvudtaget. Det behöver du förövrigt inte göra med någon ersättning, inte pulver heller. Många ger den kall alltid. Ta med tetrorna som de är och öppna när det är dags för barnet att äta.


    Inte ? BVC sa till mig att man inte ska ge den kall för då går all energi åt för bebisen att värma den istället för att ta upp näringen.

    Men om man inte behöver så blir saker och ting mer enklare för mig också, då behöver ju bebisen aldrig vänta osv.
  • Lunalove
    Ängamat skrev 2021-12-11 10:19:50 följande:

    Spara inte ersättning uppvärmd över en timme. Det är risk för bakterietillväxt då, ffa om man varmhåller ersättning.

    Satsa på att ha vatten i termos och blanda med pulver innan servering. Annars brukar det alltid gå att få varmt vatten till ersättning på sjukhuset, kaféer eller på mackar.


    Det med bakterietillväxt kan jag köpa, men vart har du fått den informationen? Borde det inte gälla detsamma med öppnad förpackning i kylen?


    Problemet är att han inte tar napp och han gallskriker fram tills att flaskan är i munnen, att springa och försöka hitta varmt vatten är inte ett alternativ om vi sitter på läkarundersökningen.


     


    Anonym (Rumstemperatur?) skrev 2021-12-11 10:33:02 följande:

    Varför värma? Rumstemperatur är helt ok.

    Hålla varmt i termos skulle jag inte välja.

    Bröstmjölken är ju inte varm...


    Anonym (E) skrev 2021-12-11 10:33:05 följande:

    Du behöver inte värma den överhuvudtaget. Det behöver du förövrigt inte göra med någon ersättning, inte pulver heller. Många ger den kall alltid. Ta med tetrorna som de är och öppna när det är dags för barnet att äta.


    Han tar inget som inte är varmt, den simpla anledningen annars hade jag såklart inte skrivit detta inlägget :)

  • Anonym (Sara)

    Vi gav alltid rumstempererad. Bara att öppna tetran och hälla i nappflaskan och skaka. Väldigt praktiskt.

  • Anonym (Rumstemperatur?)
    Anonym (K) skrev 2021-12-11 11:11:53 följande:

    Inte ? BVC sa till mig att man inte ska ge den kall för då går all energi åt för bebisen att värma den istället för att ta upp näringen.

    Men om man inte behöver så blir saker och ting mer enklare för mig också, då behöver ju bebisen aldrig vänta osv.


    Det där är ju inte sant. Då skulle vi aldrig äta eller dricka kall mat. Vi dricker ju till och med kylskåpskall mjölk.

    Tänk efter lite själv. Ge ersättningen rumstempererat, det kommer gå bra.
  • Anonym (K)
    Anonym (Rumstemperatur?) skrev 2021-12-11 12:00:17 följande:

    Det där är ju inte sant. Då skulle vi aldrig äta eller dricka kall mat. Vi dricker ju till och med kylskåpskall mjölk.

    Tänk efter lite själv. Ge ersättningen rumstempererat, det kommer gå bra.


    Menar inte rumstempererat, utan den som står i kylskåpet. Så den behövs inte heller värmas? Konstigt att BVC sa att den ska värmas så att den varken är varm eller kall, utan när man häller en droppe innanför handleden så ska den inte kännas då är den lagom.
  • Lunalove
    Anonym (Sara) skrev 2021-12-11 11:23:40 följande:

    Vi gav alltid rumstempererad. Bara att öppna tetran och hälla i nappflaskan och skaka. Väldigt praktiskt.


    Anonym (Rumstemperatur?) skrev 2021-12-11 12:00:17 följande:
    Det där är ju inte sant. Då skulle vi aldrig äta eller dricka kall mat. Vi dricker ju till och med kylskåpskall mjölk.

    Tänk efter lite själv. Ge ersättningen rumstempererat, det kommer gå bra.

    Ni läste uppenbarligen inte mitt tidigare svar.


    Han tar inget som inte är varmt, rumstempererat fungerar alltså inte. Annars hade jag självfallet inte ens gjort inlägget?

  • Anonym (Rumstemperatur?)
    Lunalove skrev 2021-12-11 12:11:31 följande:

    Ni läste uppenbarligen inte mitt tidigare svar.

    Han tar inget som inte är varmt, rumstempererat fungerar alltså inte. Annars hade jag självfallet inte ens gjort inlägget?


    Jag tvivlar på att ditt barn skulle vara så speciellt och vägra när tusentals andra tar den rumstempererad.

    Ditt första barn?
  • Lunalove
    Anonym (Rumstemperatur?) skrev 2021-12-11 12:24:41 följande:
    Jag tvivlar på att ditt barn skulle vara så speciellt och vägra när tusentals andra tar den rumstempererad.

    Ditt första barn?

    Har det någon betydelse? Ja det är mitt första barn, ej biologiskt. Han har bara fått värmd och tar ej rumstemp, han fortsätter bara gallskrika.


    Jag hade uppenbarligen gett den rumstempererad på "språng" om han accepterade rumstemp, men nu gör han inte det och därmed måste jag hitta lösningar.


    Istället för att sitta och anta och attackera så kan du hjälpa till eller vara tyst, din åsikt som inte är rörande frågeställningen är irrelevant :) 

  • ElaineBenes

    Mitt barn åt rumstempererad tetror men om vi blandade med pulver ville hon ha det varmare.

    Tror visserligen att det där med att värmd ersättning ska ätas inom en timme gäller om barnet äter den ur flaskan. Då kommer det ju bakterier från munnen, vilket det inte gör i en försluten termos om man ser till att inte pilla i öppningen med fingrarna.

    Men ett alternativ är att ha varmt vatten i en mattermos och sänk ned flaskan med ersättning till lagom temperatur. Då behöver ni bara ta en tetra åt gången.

  • Lunalove
    ElaineBenes skrev 2021-12-11 12:51:37 följande:

    Mitt barn åt rumstempererad tetror men om vi blandade med pulver ville hon ha det varmare.

    Tror visserligen att det där med att värmd ersättning ska ätas inom en timme gäller om barnet äter den ur flaskan. Då kommer det ju bakterier från munnen, vilket det inte gör i en försluten termos om man ser till att inte pilla i öppningen med fingrarna.

    Men ett alternativ är att ha varmt vatten i en mattermos och sänk ned flaskan med ersättning till lagom temperatur. Då behöver ni bara ta en tetra åt gången.


    Han har endast ätit tetror, så vi vet inte hur han ens reagerar med pulver.. känns också lite risky att ta det med sig om det inte funkar heller. Känner personligen att en "field trip" inte riktigt är tillfället att testa nytt.


    Är lite så jag tänker kring detta med bakterier också, men vart än man läser så sägs det att man inte skall konsumera efter 1h oavsett men hittar ingen anledning till det (står dock ej på förpackningen längre). Tycker som sagt att i förpackning i kylen borde gro mer bakterier än en försluten termos som öppnas vid 2 tillfällen.


    Det med mattermos funkar också såklart, men har nog ingen möjlighet att få tag på en tills måndag.

    Tack för ditt svar!

  • Anonym (Rumstemperatur?)
    Lunalove skrev 2021-12-11 12:32:54 följande:

    Har det någon betydelse? Ja det är mitt första barn, ej biologiskt. Han har bara fått värmd och tar ej rumstemp, han fortsätter bara gallskrika.

    Jag hade uppenbarligen gett den rumstempererad på "språng" om han accepterade rumstemp, men nu gör han inte det och därmed måste jag hitta lösningar.

    Istället för att sitta och anta och attackera så kan du hjälpa till eller vara tyst, din åsikt som inte är rörande frågeställningen är irrelevant :) 


    Ja det har betydelse eftermiddag du inte har så mycket erfarenhet än.. Du förväntar dig ett problem och ser inte att det kan funka på fler sätt och tror alla gör som du. Det är lite av grejen med tetra, man kan ge direkt.
  • Ängamat

    [quote=81534928][quote-nick]Lunalove skrev 2021-12-11 11:19:41 följande:[/quote-nick]

    Det med bakterietillväxt kan jag köpa, men vart har du fått den informationen? Borde det inte gälla detsamma med öppnad förpackning i kylen?

    Problemet är att han inte tar napp och han gallskriker fram tills att flaskan är i munnen, att springa och försöka hitta varmt vatten är inte ett alternativ om vi sitter på läkarundersökningen.

     

    Han tar inget som inte är varmt, den simpla anledningen annars hade jag såklart inte skrivit detta inlägget :)

    Den informationen har jag fått när jag läste mikrobiologi på universitetet. Bakterier växer inte på samma sätt i kyla så därför är det ok att ha öppnat förpackning i kylen. Just att varmhålla något gör att de (ev) bakterier som finns får en perfekt miljö att föröka sig i.

    Det är av samma anledning du inte ska äta mat som stått framme länge.

  • Lunalove
    Anonym (Rumstemperatur?) skrev 2021-12-11 13:42:48 följande:
    Ja det har betydelse eftermiddag du inte har så mycket erfarenhet än.. Du förväntar dig ett problem och ser inte att det kan funka på fler sätt och tror alla gör som du. Det är lite av grejen med tetra, man kan ge direkt.

    Jag kan förstå att du tänker så, men du vet inget om mig eller barnet. Bara för att det är mitt första barn så innebär det inte att jag inte kan se problem och lösningar. Jag har redan sagt flera gånger att jag hade inte skrivit detta inlägg om det fungerade att ge direkt från tetran, det är den smidigaste lösningen självfallet..


    Barnet är via adoption där vi inte är första familjen han bor hos, dvs han har vanor sedan innan. Vi försökte med rumstempererat de gånger vi varit med honom, men det har inte funkat.


    Jag fattar att det är lite av grejen med tetra, men om barnet inte accepterar det så är det så det är eller hur? Kan inte tvinga ett barn som gallskriker med att ge rumstempererat, han kommer ju aspirera ersättningen då... något jag inte är intresserad av.


    Så kan vi droppa detta med att ge rumstempererat?

  • Ängamat

    Då får du helt enkelt ta med tetror och försöka hitta nånstans att värma när han behöver äta. På sjukhus är ju det inget problem och längs vägen finns det ju alltid mackar och restauranger att stanna vid. Det funkar ju både att värma i Micro eller i vattenbad.

Svar på tråden BabySemp1