• Anonym (Rädd)

Åt gammal färsk pasta. Hjälp!

Vad händer nu? Jag åt färsk torkad pasta som legat i rumstemperatur i gud vet hur länge men kanske 5 dagar...kokade upp och åt. Det luktade lite gammalt. Vad ska jag göra!? Ska jag få mig själv att spy upp det nu? Snälla snabba svar!

• Svar på tråden Åt gammal färsk pasta. Hjälp!
  • Anonym (Rädd)

Nu när jag tänker efter kan det ha legat ute i rumstemperatur längre än 5 dagar....

Ska jag försöka få mig själv att kräkas? Kan det hjälpa? Är orolig

• Anonym (Ylva)

Jag hänger inte med. Var pastan färsk eller torkad? Eller var det färsk pasta som legat framme hemma hos dig utan förpackning och då torkat?

• Aniiee

Ingenting. Sluta noja. Du kommer inte dö så länge du faktiskt lyssnar på din kropp utan att blanda in din nojjiga hjärna.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Hmm)

Varför åt du pasta som legat framme i fem dagar.....? För sent nu i vilket fall.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Ylva) skrev 2021-12-12 15:42:42 följande:

Jag hänger inte med. Var pastan färsk eller torkad? Eller var det färsk pasta som legat framme hemma hos dig utan förpackning och då torkat?

Färsk...sån där mjuk pasta tagliatelli? Gjort på ägg, mjöl...det låg ute i köket, rumstemperatur. Jag kokade upp det nyss och åt.
  • Anonym (Rädd)

Är det inte bättre att jag spyr då? För att inte bli matförgiftad. Maten har ju inte smält ännu.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-12-12 15:48:06 följande:

Är det inte bättre att jag spyr då? För att inte bli matförgiftad. Maten har ju inte smält ännu.

NEJ. Du kan förstöra halsen om du petar ner fingrar där och du drar upp magsyror i onödan. Du kommer ändå inte att dö av pastan, kanske får lite lösare skit nästa gång du går på toan. Tagga ner.
  • Anonym (biologen)

Är det pasta med fyllning hade jag inte velat äta det, men vanlig bandpasta utan fyllning hade jag inte varit bekymrad för.

Om du åt det och det inte smakade dåligt så ta det lugnt ett par timmar.

Det är inte så mycket som är farligt som växer i bara pasta, det är mer om man har kött/färs/långlagrade livsmedel som ska vara i kyl som det finns risk för riktigt farliga bakterier som bildar toxiner. Levande bakterier dör vid tillagning men de som bildar gifter innan tillagning/förtäring kan man ju då bli sjuk av pga toxinerna.

Färsk pasta packas normalt med skyddande atmosfär av kvävgas i paketen, så att syrekrävande bakterier inte kan föröka sig. Så om paketen inte är öppnad kan inte så mycket hända med den, därför behövs det inget konserveringsmedel i färsk pasta.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (biologen) skrev 2021-12-12 15:51:57 följande:

Är det pasta med fyllning hade jag inte velat äta det, men vanlig bandpasta utan fyllning hade jag inte varit bekymrad för.

Om du åt det och det inte smakade dåligt så ta det lugnt ett par timmar.

Det är inte så mycket som är farligt som växer i bara pasta, det är mer om man har kött/färs/långlagrade livsmedel som ska vara i kyl som det finns risk för riktigt farliga bakterier som bildar toxiner. Levande bakterier dör vid tillagning men de som bildar gifter innan tillagning/förtäring kan man ju då bli sjuk av pga toxinerna.

Färsk pasta packas normalt med skyddande atmosfär av kvävgas i paketen, så att syrekrävande bakterier inte kan föröka sig. Så om paketen inte är öppnad kan inte så mycket hända med den, därför behövs det inget konserveringsmedel i färsk pasta.

Tusen tack för svar! Känner mig lugnare nu. Men vill tillägga att själva paketet tyvärr var öppnat men ska avvakta och se hur jag mår.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Rädd) skrev 2021-12-12 15:45:00 följande:

Färsk...sån där mjuk pasta tagliatelli? Gjort på ägg, mjöl...det låg ute i köket, rumstemperatur. Jag kokade upp det nyss och åt.

Förmodligen kommer det inte hända någonting.

Du skrev att de torkat. Låg de utan eller i öppen förpackning?
  • Anonym (Ylva)

Såg nu att paketet var öppet. Förmodligen har inget annat hänt än att de helt enkelt har torkat.

• Dr Nail

Det enda som händer är att det smakar mindre. Håll koll på "använd senast" eller "sista förbrukningsdag". "Bäst före" betyder inte mycket.

• Anonym (Nej)

Alltså det är ingen fara alls.

Pastan du köper som är torr på affären har också varit färsk och torkats.

Det enda som hänt med din färska pasta är att den torkat. Du har dessutom om det blivit någon tillväxt av bakterier (verkligen inte troligt) dödat dessa när du kokade pastan

Svar på tråden Åt gammal färsk pasta. Hjälp!