• Anonym (Alex)

Jul för 1200 kr till 4/5 personer

Ja, som rubriken lyder. Ge mig alla tips, ni kloka vuxna. Farsan har ingen lust att fixa jul så jag tänker göra det själv så gott det går med mitt studiebidrag. Morsan flyttade till Indonesien för 4 år sen.  Småglina är 11, 8 och 6.

• Svar på tråden Jul för 1200 kr till 4/5 personer
  • Anonym (Jul)

Tänker du mat nu bara eller även med julklappar?

• Anonym (Alex)
    Anonym (Jul) skrev 2021-12-12 16:54:09 följande:

Tänker du mat nu bara eller även med julklappar?

Båda om jag får ihop det men maten känns viktigast.
  • Anonym (H)

Kan din pappa tänka sig att betala maten?

Julmat är ju egentligen inte alls dyr mat.

Det handlar om att man äter många sorter och därför blir dyrt men det blir ju också oftast rester som räcker ett tag.

• Anonym (G)
    Anonym (Alex) skrev 2021-12-12 16:51:33 följande:
    Jul för 1200 kr till 4/5 personer

Ja, som rubriken lyder. Ge mig alla tips, ni kloka vuxna. Farsan har ingen lust att fixa jul så jag tänker göra det själv så gott det går med mitt studiebidrag. Morsan flyttade till Indonesien för 4 år sen.  Småglina är 11, 8 och 6.

Välj ut era favoriter. Se om du kan göra vissa saker billigare själv. Köp inget som hör till julbordet om ni inte gillar det. Kolla reklamblad, mycket är på rea innan jul. Vissa saker, t ex julskinka, kan man köpa några skivor i delikatessen istället för en hel skinka (mer ekonomiskt med en hel, men om du inte vill ta den kostnaden så blir det billigare med bara några skivor).

Jag tror du kommer långt med 1 200 kr om du planerar väl. 
  • Anonym (Sindy)

Så fint intiativ av dig.

Fråga dina småsyskon vad de vill äta så du inte lägger pengar på massa inlagd sill om de nu inte gillar det förstås.

Köp roliga spel som ni kan spela på kvällen.

Eller pussel som ni kan bygga.

Finns massor begagnat på Marketplace och dyl.

Din pappa kanske vill bidra med pengar trots att han inte har någon lust att fixa.

Lycka till.

• MrsJenka

Vårt julbord kostar inte mer än vår vanliga helgmat. Jag skulle ha låtit syskonen vara med o välja 2-3 saker var som de tycker om till julbordet. Det brukar väl bli typ köttbullar, prinskorv, rödbetssallad o kokt potatis till barn generellt... Risgrynsgröt till frukost är ju också billigt. Jag tror att du kan klara julbordet på några hundringar o kanske därmed kan få utrymme för varsin julklapp med bidraget.

Du har inga mor-/farföräldrar eller annan släkt som skulle tänka sig bidra med en slant?

• Drottningen1970

Låter som om din far brister som förälder. Du och dina syskon behöver stöd. Som förälder skiter man inte bara i julen när man har barn. Är helt övertygad om att er far brister på andra områden också utifrån detta.

Förhoppningsvis kan han tänka sig bidra med lite pengar i alla fall. Dina pengar kan räcka till varsin liten julklapp till barnen (inte till pappa) Julmat i form av sånt som barn brukar uppskatta. Köttbullar, prinskorv, ett paket färdig julskinka från ica. Ägghalvor.

Gå ut och plocka lita granris som du sätter i vas och dekorera. Lite julmusik på telefonen och kalle anka på tv så är du hemma.

Sen behöver du efter jul berätta för någon annan vuxen om er situation så att pappa kan få stöd i att vara en fungerande förälder.

• Anonym (Alex)
    Anonym (H) skrev 2021-12-12 16:56:53 följande:

Kan din pappa tänka sig att betala maten?

Julmat är ju egentligen inte alls dyr mat.

Det handlar om att man äter många sorter och därför blir dyrt men det blir ju också oftast rester som räcker ett tag.

Vet inte, vi får väl se om han hinner ändra sig ang julen.

Jag vet inte hur dyrt julmat är egentligen. Jag tänker på vad småglina vill ha, julskinka och köttbullar och prinskorv och så. Julskinka kostar ju ett par hundra. Resten kanske är billigt.
  • Anonym (Alex)
    Anonym (G) skrev 2021-12-12 16:59:45 följande:
    Välj ut era favoriter. Se om du kan göra vissa saker billigare själv. Köp inget som hör till julbordet om ni inte gillar det. Kolla reklamblad, mycket är på rea innan jul. Vissa saker, t ex julskinka, kan man köpa några skivor i delikatessen istället för en hel skinka (mer ekonomiskt med en hel, men om du inte vill ta den kostnaden så blir det billigare med bara några skivor).

Jag tror du kommer långt med 1 200 kr om du planerar väl. 
    Jag håller på att göra en lista. Ingen vill ha sill så det blir ingen sill till exempel. Det är bara onödigt. Farsan kanske vill ha sill men då får han köpa den själv.
  • Anonym (Alex)
    Anonym (Sindy) skrev 2021-12-12 17:04:58 följande:

Så fint intiativ av dig.

Fråga dina småsyskon vad de vill äta så du inte lägger pengar på massa inlagd sill om de nu inte gillar det förstås.

Köp roliga spel som ni kan spela på kvällen.

Eller pussel som ni kan bygga.

Finns massor begagnat på Marketplace och dyl.

Din pappa kanske vill bidra med pengar trots att han inte har någon lust att fixa.

Lycka till.

Vad snäll du är. Jag är mest förbannad för att han blir som han blir så fort det blir motgångar.

Spel har vi nog några på vinden. Det ska jag kolla.
Svar på tråden Jul för 1200 kr till 4/5 personer