• Oroad Förälder

    Någon som tagit sig över backen?

    Hej alla, jag hoppas jag kan få kontakt med någon. Någon som är eller har varit med om samma eller liknande.

    Jag har försökt bli gravid i 9 månader. Genom insemination. Jag blev gravid i tredje cykeln av försök men hade ett tidigt missfall. Lyckades ändå hålla hoppet uppe, det tog sig ju en gång? men nu efter nionde cykeln och det har inte tagit sig igen. 6 månader efter mitt missfall och jag har fått ännu ett negativt graviditetstest. Jag är så van vid att de negativa tester så jag viste inte ens hur jag skulle känna då jag faktiskt fick ett positivt test.

    Jag vet inte riktigt vad jag gör som är fel. Jag kan inte hyperfokusera på babyverkstad då jag jobbar som förskollärare och fokuserar på att känna mindre stress på grund av jobbet. Det var stressigare runt då jag blev gravid (6 månader sedan) än vad det är nu.

    Jag har slutat med koffein.

    Inseminationer sker någon dag innan och på dagen/dagarna jag ägglossar.

    Jag tar tester för att veta och kalender för att ha koll på dagar. Temp tycker jag inte är pålitligt för mig.

    Jag inseminerar privat och det alltid till att jag får det stora O i samband med inseminering för optimal miljö för simmarna.

    Jag brukar ha 31 dagar cyklar oftast, men jag kan ligga på mellan 28-35 dagar. Jag får väldigt lite mensvärk, ingen varning innan den kommer, ingen pms. Jag brukar inte heller se så mycket fertilt sekret när jag ägglossar. Jag har några äggblåsor på varje sida men inget som oroar läkare. Jag vägde ganska lite när jag var tonåring och 20+. Nu är jag 31 och är som mest regelbunden än vad jag någonsin varit. Men endast ett missfall efter alla dessa försök.

    Jag börjar tro att jag är som min mormor och morfar. Det tog dem 8 år innan de fick sitt enda barn, min mamma. Endast mormor utreddes (kvinnans fel på den tiden ni vet). Inga fel var det på henne. Kanske är det samma för mig. Spökfel och nu när jag nästan hållt på med detta i ett år så kanske jag har 7 år kvar. Jag ångrar så att jag har väntat så länge innan jag började resan mot föräldraskap.

    Är det någon som har några tips? Har ni kanske varit med om samma?

    Jag är dessutom förskollärare? någon av er som starkt sagt ifrån att ni vill jobba trots covid och restriktioner? Min rektor vägrar låta gravida jobba. Men jag vill då jag både har vaccinerat mig och har antikroppar.

    Förlåt för den långa novellen. Bara skönt att få ur sig lite. Jag gör detta ensam och familjen och vänner vet inget än. Särskilt inte eftersom jag förlorade ett barn. Jag vill inget säga innan mitt barn lever över graviditetsvecka 12. Kanske längre.

  • Svar på tråden Någon som tagit sig över backen?
  • Anonym (Hoppfull)

    Hej!

    Är inte riktigt med på hur privat insemination går till?? Eller menar du att du går via en klinik som finansieras privat och ej via landsting?

    Jag lyckades bli gravid efter en längre tids kämpande med min partner. Optimerade med att äta järn, rosenrot, zink, d-vitamin. Drack ingen alkohol och ytterst lite koffein. Vårt nästa steg hade varit IVF (hade under tiden vi försökt gjort utredning som inte visade några hinder till vår ofrivilliga barnlöshet), men det tog sig tillslut ändå!

    Lycka Till!

  • Anonym (Samma)
    Oroad Förälder skrev 2021-12-12 17:47:07 följande:
    Någon som tagit sig över backen?
    Hej alla, jag hoppas jag kan få kontakt med någon. Någon som är eller har varit med om samma eller liknande.

    Jag har försökt bli gravid i 9 månader. Genom insemination. Jag blev gravid i tredje cykeln av försök men hade ett tidigt missfall. Lyckades ändå hålla hoppet uppe, det tog sig ju en gång? men nu efter nionde cykeln och det har inte tagit sig igen. 6 månader efter mitt missfall och jag har fått ännu ett negativt graviditetstest. Jag är så van vid att de negativa tester så jag viste inte ens hur jag skulle känna då jag faktiskt fick ett positivt test.

    Jag vet inte riktigt vad jag gör som är fel. Jag kan inte hyperfokusera på babyverkstad då jag jobbar som förskollärare och fokuserar på att känna mindre stress på grund av jobbet. Det var stressigare runt då jag blev gravid (6 månader sedan) än vad det är nu.

    Jag har slutat med koffein.

    Inseminationer sker någon dag innan och på dagen/dagarna jag ägglossar.

    Jag tar tester för att veta och kalender för att ha koll på dagar. Temp tycker jag inte är pålitligt för mig.

    Jag inseminerar privat och det alltid till att jag får det stora O i samband med inseminering för optimal miljö för simmarna.

    Jag brukar ha 31 dagar cyklar oftast, men jag kan ligga på mellan 28-35 dagar. Jag får väldigt lite mensvärk, ingen varning innan den kommer, ingen pms. Jag brukar inte heller se så mycket fertilt sekret när jag ägglossar. Jag har några äggblåsor på varje sida men inget som oroar läkare. Jag vägde ganska lite när jag var tonåring och 20+. Nu är jag 31 och är som mest regelbunden än vad jag någonsin varit. Men endast ett missfall efter alla dessa försök.

    Jag börjar tro att jag är som min mormor och morfar. Det tog dem 8 år innan de fick sitt enda barn, min mamma. Endast mormor utreddes (kvinnans fel på den tiden ni vet). Inga fel var det på henne. Kanske är det samma för mig. Spökfel och nu när jag nästan hållt på med detta i ett år så kanske jag har 7 år kvar. Jag ångrar så att jag har väntat så länge innan jag började resan mot föräldraskap.

    Är det någon som har några tips? Har ni kanske varit med om samma?

    Jag är dessutom förskollärare? någon av er som starkt sagt ifrån att ni vill jobba trots covid och restriktioner? Min rektor vägrar låta gravida jobba. Men jag vill då jag både har vaccinerat mig och har antikroppar.

    Förlåt för den långa novellen. Bara skönt att få ur sig lite. Jag gör detta ensam och familjen och vänner vet inget än. Särskilt inte eftersom jag förlorade ett barn. Jag vill inget säga innan mitt barn lever över graviditetsvecka 12. Kanske längre.
    Hej jag känner igen mig i din historia. Jag inseminerar också och har gjort under lång tid cirka 1år.

    Jag gör det privat i hemmet så att säga då jag och min sambo har problem att höra det på andra sätt i alla fall för det här syftet.

    Vi har dock inte lyckats bli gravida alls genom insemination. Gjorde du på klinik eller hemma?
  • SvenOlsson

    Jag och min före detta fru kämpade i två år innan vi lyckades. Vi, eller i vart fall hon, var då under åldersgränsen för att vi skulle bli utredda för ofrivillig barnlöshet. Det enda som hände under de åren var ett tidigt missfall, annars var det bara fruktlösa försök följt av ständiga motgångar. Det där att ha sex enligt ägglossningens schema tog kål på lusten och höll på att förstöra vårt förhållande. Jag tror många män som varit i samma sits kan känna igen sig i hur märkligt det är att man pushar sig själv att ha sex nästan mot sin vilja, för man vill så gärna få barn.

    Till slut gav vi upp försöken för att istället rädda förhållandet. Vi struntade i att räkna dagar och ta ägglossningstest och åkte iväg på semester. Det var underbart och avslappnande! Det blev att vi fick till ett samlag helt spontant bara för att vi ville. Ett tag efter vi kom hem kom vi underfund med att hon var gravid Det blev en pigg och frisk flicka som fyller 15 i vinter.

    Vårt förhållande tog slut så småningom iallafall, av andra anledningar. Exet träffade en ny man och jag tror de fick kämpa minst lika länge innan hon blev gravid med sitt andra barn. Det visade sig senare, när jag började donera till en klinik, att min fertilitet var riktigt stark. (Mitt spermievärde låg i den övre halvan av normalvärden, så det är starkt utan att vara exceptionellt.) Jag har kunnat hjälpa en del att bilda familj sedan dess och mitt intryck är att det handlar om tur och envishet. En del får tyvärr kämpa längre än andra för att bli gravida. Men med envishet går det till slut hela vägen för de flesta

  • Anonym (Din tid kommer)

    Nu kan inte jag så mycket om just insemination men jag antar att det säkert kan vara lika där som om man försöker naturligt att det tyvärr kan ta sin tid. Och med det sagt så är ju tyvärr 9 månader inte så länge. Det är väl ca 85% som blir gravida inom ett år och ca 90% som blir gravida inom två år när man försöker på egen hand.

    Jag tycker absolut inte att du ska trycka ner din själv direkt och tro att du ska behöva kämpa lika länge som dina morföräldrar, för alla är vi olika. Tex så är jag och min man inne på 16 månader av försök nu och inte plussat en ända gång under dom månaderna. Men om jag då ska jämföra med min mamma som blev gravid med mig och mina syskon på typ första försöken, hon var 39 när hon fick sista barnet, så är hon och jag inget lika i den resan. Så tänk inte det värsta tänkbara direkt. För som sagt så ser allas förutsättningar och resa helt olika ut.

    Sen finns det ju andra alternativ än enbart insemination om det inte verkar gå. Du kan ju gå vidare med IVF där chansen kanske är lite större att det lyckas. Så det enda rådet jag kan ge är ha tålamod och tryck inte ner dig själv pga obekräftad fakta och spekulationer. Din tid kommer då du också kommer lyckas :)

Svar på tråden Någon som tagit sig över backen?