Hur ska jag hjälpa extremt spruträdd sambo ta covid-vaccin?
Jag ingår i en riskgrupp så jag fick mina covid-sprutor långt före alla andra. Min sambo, däremot, kom med massor av bortförklaringar när det var dags för honom att ta covid-vaccin. Det slutade med att han inte tog det. Vi har pratat om det, bråkat om det och jag har anklagat honom för att vara antivaxxer, vilket han absolut inte är. Han vill till och med att vår son ska ta sprutan. Jag fattade ingenting, tills igår.
Vi har betalat, sedan flera månader tillbaka, för biljetter till en julkonsert för barn. Nu kan inte min sambo följa med, eftersom han inte är vaccinerad, vilket gjorde mig väldigt upprörd.
I februari ska han på en konferens med en förening som han är med i, vilket han har längtat efter under två års tid. Han har ordnat tjänstledigt från jobbet. Hotell och buss är betalt, men de kräver covid-pass. Jag sade: Ja, men jag hjälper dig att boka vaccin nu, så hinner du vaccinera dig innan konferensen.
Då bröt han ihop, började gråta och sade att han har fruktansvärd sprutfobi. Han kommer aldrig att klara av det. Jag blev helt ställd. Jag ringde till vårdcentralen och frågade om jag fick följa med honom, men det tyckte de inte alls att jag skulle göra, utan pratade bara om att de kommer att ta så väl hand om honom och att han inte behöver vara rädd.
Jag har nästan aldrig sett min man gråta, så jag förstår att det här är en verklig fobi han har. Han skakade i hela kroppen en stund innan han började gråta, som om han fick ångest. Hur ska jag göra för att hjälpa honom, nu när han verkligen måste ta vaccinet för att kunna åka på sin konferens? KBT kanske hjäälper i förlängningen, men knappast just nu, när det är bråttom att ta sprutan.