• Anonym (hjälp mig)

Hur ska jag hjälpa extremt spruträdd sambo ta covid-vaccin?

Jag ingår i en riskgrupp så jag fick mina covid-sprutor långt före alla andra. Min sambo, däremot, kom med massor av bortförklaringar när det var dags för honom att ta covid-vaccin. Det slutade med att han inte tog det. Vi har pratat om det, bråkat om det och jag har anklagat honom för att vara antivaxxer, vilket han absolut inte är. Han vill till och med att vår son ska ta sprutan. Jag fattade ingenting, tills igår.

Vi har betalat, sedan flera månader tillbaka, för biljetter till en julkonsert för barn. Nu kan inte min sambo följa med, eftersom han inte är vaccinerad, vilket gjorde mig väldigt upprörd.

I februari ska han på en konferens med en förening som han är med i, vilket han har längtat efter under två års tid. Han har ordnat tjänstledigt från jobbet. Hotell och buss är betalt, men de kräver covid-pass. Jag sade: Ja, men jag hjälper dig att boka vaccin nu, så hinner du vaccinera dig innan konferensen.

Då bröt han ihop, började gråta och sade att han har fruktansvärd sprutfobi. Han kommer aldrig att klara av det. Jag blev helt ställd. Jag ringde till vårdcentralen och frågade om jag fick följa med honom, men det tyckte de inte alls att jag skulle göra, utan pratade bara om att de kommer att ta så väl hand om honom och att han inte behöver vara rädd.

Jag har nästan aldrig sett min man gråta, så jag förstår att det här är en verklig fobi han har. Han skakade i hela kroppen en stund innan han började gråta, som om han fick ångest. Hur ska jag göra för att hjälpa honom, nu när han verkligen måste ta vaccinet för att kunna åka på sin konferens? KBT kanske hjäälper i förlängningen, men knappast just nu, när det är bråttom att ta sprutan.

• Svar på tråden Hur ska jag hjälpa extremt spruträdd sambo ta covid-vaccin?
  • Anonym (Lugnande)

Han borde kunna få lugnande samt att du följer med. Ni får nog vara rejält mycket tydligare mot vårdcentralen om att det är en svår fobi det handlar om.

• Ann Cistrus

Ring igen. Var påstridig och förklara vidden av din mans fobi. Personen på vårdcentralen har nog inte uppfattat hur rädd han är. 

Andra tips är bedövningssalva på stickstället (det krävs iofs att man vet precis var de ska sticka, men det går kanske att samordna med vårdcentralen att de markerar en punkt)

Musik i hörlurar alt en film på ipad/telefon.

Att du får vara med

Att han får bestämma om han vill se sprutan eller inte, om de ska säga till när de sticker elle inte. 

Du (om du får vara med) kan nypa honom hårt någon annanstans på kroppen samtidigt som de sticker, avleda fokuset. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • stor grön drake

Min äldsta son är autistisk och har extremt obehag av sprutor. Vi vet från tidigare vaccin att det tar 30-45 minuter att få en nål i armen på honom (blodprov kräver lugnande, ev narkos) så jag förklarade det och det var inget problem alks. De bokade dubbeltider och en sköterska som var van med autister. Tog en halvtimme och blev inget trauma, men tar säkert lika länge igen vid dos 2

• Anonym (A)
    Anonym (Lugnande) skrev 2021-12-13 00:05:56 följande:
    Han borde kunna få lugnande samt att du följer med. Ni får nog vara rejält mycket tydligare mot vårdcentralen om att det är en svår fobi det handlar om.
    +1
  • Anonym (hjälp mig)
    mari123 skrev 2021-12-13 07:33:31 följande:

Jag hade ingen aning om att vaccin-pass var infört.

Covid-pass är infört vid tillställningar där över 100 personer vistas, vilket gäller både konserten och min mans konferens.

Tack för alla svar. Jag ska ringa till vårdcentralen igen och försöka förklara läget för dem. Jag tror att han vågar om bara jag får följa med och hålla honom i handen.

Svar på tråden Hur ska jag hjälpa extremt spruträdd sambo ta covid-vaccin?