• Anonym (Jul)

Grilla/röka en hel gris?

Är en helgrillad gris något du uppskattar på julbordet? Funderar nämligen på att ha det på julbordet då det är en gammal svensk tradition och vi vill ha ett traditionellt svenskt julbord i år.

Kommer ha andra klassiker på julbordet också (Janssons, köttbullar,sill,julkorv,lutfisk osv)

• Svar på tråden Grilla/röka en hel gris?
  • RenLuft
    Anonym (Jul) skrev 2021-12-13 07:56:01 följande:
    Grilla/röka en hel gris?

Är en helgrillad gris något du uppskattar på julbordet? Funderar nämligen på att ha det på julbordet då det är en gammal svensk tradition och vi vill ha ett traditionellt svenskt julbord i år.

Kommer ha andra klassiker på julbordet också (Janssons, köttbullar,sill,julkorv,lutfisk osv)

JAG SKULLE HELT KLART UPPSKATTA DET!
    Inte bara gott, det ser väldigt häftigt ut också.

Däremot om dina vänner är extrema djurvänner och/eller veganer p.g.a djurens rätt, så kanske du bör avstå. Det kan vara en otäck syn för många..

För min del hade jag i alla fall tyckt om det, som sagt!
  • Anonym (Jul)
    RenLuft skrev 2021-12-13 08:20:17 följande:

Däremot om dina vänner är extrema djurvänner och/eller veganer p.g.a djurens rätt, så kanske du bör avstå. Det kan vara en otäck syn för många..

Vad härligt. Nej, inga veganer. Vi blir ca 30 vuxna personer men räknar inte med att alla ska vilja äta. Kommer isf lägga separat ifall någon blir äcklad av synen.
  • Aniiee

Absolut. Men kan du få tag på en som inte väger ett halvt ton? Har du egna? En slaktfärdig gris som inte ska gå i avel väger liksom bortåt 150 kg. Spädgrisar kan vara knepigt att få tag i nu r tiden om man inte föder upp grisar själv.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Yllop

Helgrillad gris är supergott. 
    Det är ju ni som bjuder så ni kan bjuda på vad sjutton ni vill.

• Anonym (Bella)

Gammal tradition är väl snarare att stycka grisen och servera de olika delarna på olika vis i form av skinka, korv, sylta, revbensspjäll etc.

Jag hade väl inte misstyckt om där fanns en helstekt gris, i tillägg till den vanliga julmaten, men jag hade tyckt lite synd om värdfolket som skulle behöva äta rester fram till midsommar...

• Aniiee
    Anonym (Bella) skrev 2021-12-13 12:14:00 följande:

Gammal tradition är väl snarare att stycka grisen och servera de olika delarna på olika vis i form av skinka, korv, sylta, revbensspjäll etc.

Jag hade väl inte misstyckt om där fanns en helstekt gris, i tillägg till den vanliga julmaten, men jag hade tyckt lite synd om värdfolket som skulle behöva äta rester fram till midsommar...

Beror på hur gammal "gammal" är. Jag vet en viss dam som skrev om en som hade "en liten helstekt spädgris garnerad med sockerkristyr" bland alla korvar och börd och ostkakor =)
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Jul)
    Aniiee skrev 2021-12-13 10:02:27 följande:

Absolut. Men kan du få tag på en som inte väger ett halvt ton? Har du egna? En slaktfärdig gris som inte ska gå i avel väger liksom bortåt 150 kg. Spädgrisar kan vara knepigt att få tag i nu r tiden om man inte föder upp grisar själv.

Ja det har vi tillgång till via mannens släkt, därför det kom på tal.
    Aniiee skrev 2021-12-13 12:25:57 följande:

Beror på hur gammal "gammal" är. Jag vet en viss dam som skrev om en som hade "en liten helstekt spädgris garnerad med sockerkristyr" bland alla korvar och börd och ostkakor =)

Gammel-svensk tradition men påminner om julafton hos morföräldrarna för min man. Vi är gen y för övrigt.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Jul) skrev 2021-12-13 07:56:01 följande:
    Grilla/röka en hel gris?

Ser nog ganska groteskt ut att ha en hel gris på bordet. Har du ens så stort fat?
  • Anonym (H)
    RenLuft skrev 2021-12-13 08:20:17 följande:

Häftigt att se ett dött djur innan man äter det.. Mänskligheten är bra konstig. 
  • flygrl

Låter gott och härligt jue! Mums!

Grilla/röka låter ju som äkta bbq där man grillar lång tid på indirekt värme så köttet blir liksom grillat och rökt på samma gång. Är det så ni tänkt göra eller?

Svar på tråden Grilla/röka en hel gris?