• Mon 13 Dec 2021 17:23
    2001 visningar
    10 svar
    10
    2001

    Fick nu UL i v 12 / i samband med KUB?

    Hej! Jag trodde man alltid fick UL i samband med KUB, eller någonstans runt vecka 12 iallafall. Men det verkar som vi bara kommer få det vi själva betalar för nu i vecka 8 å sen först o vecka 20? känns konstigt då man alltid hör att risken är stor fram tills vecka 12.. Fick ni UL i vecka 11-13 i samband med kub testet?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick nu UL i v 12 / i samband med KUB?
  • Mon 13 Dec 2021 17:42
    #1

    Jag har inte gjort än men blivit erbjuden och då görs det i samband med kub.

    I broschyren de skickade med står det att är man över 35 år så erbjuds kub gratis.

  • Mon 13 Dec 2021 17:44
    #2

    Kub står ju för kombinerat ultraljud blodprov så det ingår alltid ett blodprov + ett ultraljud i ett kub. Jag är inte säker på hur du menar med din fråga, menar du om man fick bekosta kub själv? Det beror nämligen på vilket landsting man tillhör (eller ja, region heter det väl numera). Här får alla kub gratis oavsett ålder, på andra ställen bara de över 35 medans de under 35 får betala.

  • Mon 13 Dec 2021 17:47
    #3
    isoldelively skrev 2021-12-13 17:44:07 följande:

    Kub står ju för kombinerat ultraljud blodprov så det ingår alltid ett blodprov + ett ultraljud i ett kub. Jag är inte säker på hur du menar med din fråga, menar du om man fick bekosta kub själv? Det beror nämligen på vilket landsting man tillhör (eller ja, region heter det väl numera). Här får alla kub gratis oavsett ålder, på andra ställen bara de över 35 medans de under 35 får betala.


    Nej alltså KUB test står att jag ska få göra men det står ?KUB och/eller UL? å vi bokade inte in tid för ultraljud så jag förstod det som att det bara blir blodprov? Men du menar att jag missförstått å det alltid inkl ultraljud?
  • Mon 13 Dec 2021 17:51
    #4
    Loremipsum skrev 2021-12-13 17:47:16 följande:

    Nej alltså KUB test står att jag ska få göra men det står ?KUB och/eller UL? å vi bokade inte in tid för ultraljud så jag förstod det som att det bara blir blodprov? Men du menar att jag missförstått å det alltid inkl ultraljud?


    Förtydligande: I barnmorskans notering om nästa möte står det ?KUB, blodprov och/eller UL? .. men måste ju vara att hon bara skrivit konstigt då.. ?
  • Mon 13 Dec 2021 17:57
    #5
    Loremipsum skrev 2021-12-13 17:47:16 följande:

    Nej alltså KUB test står att jag ska få göra men det står ?KUB och/eller UL? å vi bokade inte in tid för ultraljud så jag förstod det som att det bara blir blodprov? Men du menar att jag missförstått å det alltid inkl ultraljud?


    Det innebär att du får välja mellan kub vilket alltid inkluderar ultraljud, eller bara ett vanligt ultraljud där de alltså inte gör någon bedömning gällande risken för downs eller övriga trisomier.

    Du får alltså ett ul oavsett vad du väljer men det ena är fosterdiagnostik och det andra inte :)
  • Mon 13 Dec 2021 18:00
    #6
    Loremipsum skrev 2021-12-13 17:51:12 följande:

    Förtydligande: I barnmorskans notering om nästa möte står det ?KUB, blodprov och/eller UL? .. men måste ju vara att hon bara skrivit konstigt då.. ?


    Antingen kub eller vanligt ultraljud + blodprover då de analyserar bla järn, blodgrupp...
  • Mon 13 Dec 2021 18:14
    #7
    isoldelively skrev 2021-12-13 17:44:07 följande:

    Kub står ju för kombinerat ultraljud blodprov så det ingår alltid ett blodprov + ett ultraljud i ett kub. Jag är inte säker på hur du menar med din fråga, menar du om man fick bekosta kub själv? Det beror nämligen på vilket landsting man tillhör (eller ja, region heter det väl numera). Här får alla kub gratis oavsett ålder, på andra ställen bara de över 35 medans de under 35 får betala.


    Vilket län tillhör du? :)
  • Mon 13 Dec 2021 19:02
    #8
    isoldelively skrev 2021-12-13 17:57:05 följande:

    Det innebär att du får välja mellan kub vilket alltid inkluderar ultraljud, eller bara ett vanligt ultraljud där de alltså inte gör någon bedömning gällande risken för downs eller övriga trisomier.

    Du får alltså ett ul oavsett vad du väljer men det ena är fosterdiagnostik och det andra inte :)


    Åh jaha men så bra! Haha tack, blev lite konfunderad..
  • Mon 13 Dec 2021 19:06
    #9
    +1

    Beror på region I Västmanland fick man inte göra KUB-test om man var under 35 - när jag väntade första och andra barnet. Med tredje och fjärde beslutade regionen att man fick KUB betalt av regionen oavsett, men man fick åka till en annan region för att göra testet. Nu verkar regionen göra ultraljud runt vecka 12 på alla som vill, men är osäker på om det är KUB då eller om man fortfarande får åka till en annan region för det...

  • Mon 13 Dec 2021 22:39
    #10

    Jag var i vecka 12 i juli och då erbjöds inga tidiga ultraljud då det var personalbrist pga covid. Så för mig blev det inget men vanligtvis erbjuds det alla som önskar runt den veckan i min region.

Svar på tråden Fick nu UL i v 12 / i samband med KUB?