• Anonym (Ts)

Längd på bebis från nyfödd till 1 månad?

Hur många cm växte era bebisar från det att de var nyfödda till att de blev 2-4 veckor?

BB/förlossningen har mätt helt fel på min bebis så längden stämmer inte. Inte en jättestor sak egentligen men ens barns längd och vikt som nyfödd är ju ändå speciellt, så ville jämföra här och kanske räkna ut längden själv.

• Svar på tråden Längd på bebis från nyfödd till 1 månad?
  • Anonym (2)

Barn nr.2 växte 4 cm. på längden och ökade 1085 gram från han föddes tills han var 3 veckor och 4 dagar gammal.

• Anonym (S)
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-13 17:40:55 följande:
    Längd på bebis från nyfödd till 1 månad?

Hur många cm växte era bebisar från det att de var nyfödda till att de blev 2-4 veckor?

BB/förlossningen har mätt helt fel på min bebis så längden stämmer inte. Inte en jättestor sak egentligen men ens barns längd och vikt som nyfödd är ju ändå speciellt, så ville jämföra här och kanske räkna ut längden själv.

Hur vet du att de mätte fel?
  • Holy93

Han växte 2,8 cm från att han föddes tills han var drygt 3 veckor.

• Anonym (V)

Barn 1: från 48 cm till 53

Barn 2: från 47 cm till 53

• Anonym (K)

Det första måttet brukar inte stämma så bra. De är svåra att räta ut precis i början då de ligger i grodställning med benen.

Min 3:a mätte de på eftermiddagen fast hon föddes vid 9 tiden. Sen 5 dagar efter då jag och en sköterska på neonatal skulle mäta så var hon helt plötsligt 2 cm längre. Vi mätte igen och konstatera att första måttet de gjorde på förlossningen var fel och det var inget att göra åt. Just nu minns jag inte hur långa nått av mina barn var när de föddes, eller månaden efter.

• Anonym (V)
    Anonym (V) skrev 2021-12-13 20:45:10 följande:

Barn 1: från 48 cm till 53

Barn 2: från 47 cm till 53

På en månad alltså.
  • Anonym (V)

Kom på att du ju kan kolla tillväxtkurvan. En bebis som vid en månads ålder är 54 cm var (statistiskt sett) 50 cm när hen föddes.

Å andra sidan verkar det inte ha stämt på mina barn som båda spurtade iväg ytterligare ett par cm på den tiden, men som många sagt är det skitsvårt att mäta bebisars längd, så man får ta det med en nypa salt. Min gissning är att få bebisar blir korrekt mätta. Det är ju inte så viktigt heller. Det som spelar störst roll är vikten.

• Anonym (Myran)

Barn 1 pojke: föddes 50 lång, vid 1 månad var han 58 lång

Barn 2 flicka: 55 lång vid födsel, vid 1 månad 58 lång.

Svar på tråden Längd på bebis från nyfödd till 1 månad?