• Anonym (Undrar)

F-ledigt på julafton också?

Jag försöker ringa f-kassan, men det är så vansinnigt med samtal före så jag testar här också.

Jag ska vara ledig över julen och blandar både semester och föräldrapenning. Jag tänkte vara föräldraledig 22, 23, 27 och 28 och sen ytterligare några dagar semester.

Men nu slog det mig, måste jag ta f-penning också för julafton? Jag är heltidsanställd och ju arbetsbefriad den dagen, så jag får ju lön också för julafton. Men blir det problem med sgi om jag inte tar ut det som f-penning? 

Hur gör man?

• Svar på tråden F-ledigt på julafton också?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Julafton är en helgdag, du är därför ledig men har betalt ändå... Hur tänker du när du undrar om du utöver det även skall ansöka om föräldraledigt?

Det är nog till och med så att du skulle begå lagbrott om du ansökte om föräldrapenning på en dag när du även hade betalt från din arbetsgivare?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2021-12-14 14:49:48 följande:

Julafton är en helgdag, du är därför ledig men har betalt ändå... Hur tänker du när du undrar om du utöver det även skall ansöka om föräldraledigt?

Det är nog till och med så att du skulle begå lagbrott om du ansökte om föräldrapenning på en dag när du även hade betalt från din arbetsgivare?

Jag tänkte att jag inte vill ha ett glapp i SGI, därav min fråga för att säkerställa korrekt agerande. Men tack för svar. 
  • nernu

Det är inte alls säkert att du är automatiskt ledig. Det beror helt på vilket yrke du har. Brukar du eller någon av dina kollegor jobba på julafton eller är ni alltid lediga?

Om du har semester kvar rekommenderar jag att du tar ut semesterdagar före eller efter helgdagarna. Då får du lön för den röda dagen även om du inte har tagit ut någon semesterdag då.

• Anonym (Undrar)
    nernu skrev 2021-12-14 16:20:45 följande:

Det är inte alls säkert att du är automatiskt ledig. Det beror helt på vilket yrke du har. Brukar du eller någon av dina kollegor jobba på julafton eller är ni alltid lediga?

Om du har semester kvar rekommenderar jag att du tar ut semesterdagar före eller efter helgdagarna. Då får du lön för den röda dagen även om du inte har tagit ut någon semesterdag då.

Nej, ingen arbetar på julafton. Verksamheten är stängd då (myndighet) och jag får betalt ändå.

Nu har jag i alla fall fått kontakt med fk som bekräftar att jag inte behöver göra något. Jag räknas som arbetande eftersom jag får lön.
  • chrissepisse

SGI är nog inget problem, men jag tycker du ska kolla med lönekontoret också. Det kan hända att det är smartare att ha semester den 27:e och 28:e och ta fl de andra dagarna. Jag minns inte exakt, men efter ett visst antal dagar beräknas avdraget annorlunda och då finns risken att du inte får betalt för de röda dagarna. Har inte gjort lön på några år, men brukade hjälp folk att lägga ledigheterna så att det blev så bra som möjligt

• Anonym (Anställd)
    chrissepisse skrev 2021-12-14 18:45:54 följande:

SGI är nog inget problem, men jag tycker du ska kolla med lönekontoret också. Det kan hända att det är smartare att ha semester den 27:e och 28:e och ta fl de andra dagarna. Jag minns inte exakt, men efter ett visst antal dagar beräknas avdraget annorlunda och då finns risken att du inte får betalt för de röda dagarna. Har inte gjort lön på några år, men brukade hjälp folk att lägga ledigheterna så att det blev så bra som möjligt

För oss (privatanställd) går gränsen vid 5 dagar. Så avdraget görs alltså per dag för färre än 5 dagar och för del av månad för fler än 5 dagar.

Tänk också på hur perioderna räknas, det kan räknas som en ny FL-period när du blandar arbete, FL och semester.

Sen kan du också tänka på om du vill ta ut så många FL dagar som möjligt eller istället spara. Dom fryser ju inne till slut medan semester kan sparas (om det inte är för många dagar). Det beror ju på hur gammalt ditt barn är. Du får alltid ta ut FL alla dagar om du vill men det måste hänga ihop med en vardag /dag som du skulle jobbat.

Kolla upp med er HR dom brukar ha råkoll på sånt här.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anställd) skrev 2021-12-15 06:13:22 följande:

För oss (privatanställd) går gränsen vid 5 dagar. Så avdraget görs alltså per dag för färre än 5 dagar och för del av månad för fler än 5 dagar.

Tänk också på hur perioderna räknas, det kan räknas som en ny FL-period när du blandar arbete, FL och semester.

Sen kan du också tänka på om du vill ta ut så många FL dagar som möjligt eller istället spara. Dom fryser ju inne till slut medan semester kan sparas (om det inte är för många dagar). Det beror ju på hur gammalt ditt barn är. Du får alltid ta ut FL alla dagar om du vill men det måste hänga ihop med en vardag /dag som du skulle jobbat.

Kolla upp med er HR dom brukar ha råkoll på sånt här.

Jag har tämligen stora barn, men alldeles för många dagar kvar. Vi snålade och snålade när de var små och står nu med jättemycket dagar kvar, som jag försöker ta ut till sommar och jul. Roligare att ta ut dem än att de brinner inne!
  • Anonym (Anställd)

Ok. Då är det kanske de tre perioderna du ska tänka på? Så du inte plötsligt får blankt nej. Sportlov och påsklov finns ju också. Blir 9 eller 10 dagar beroende på hur påsken ligger relativt barnens lov.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Anställd) skrev 2021-12-15 09:27:33 följande:

Ok. Då är det kanske de tre perioderna du ska tänka på? Så du inte plötsligt får blankt nej. Sportlov och påsklov finns ju också. Blir 9 eller 10 dagar beroende på hur påsken ligger relativt barnens lov.

Jag tar inte ut på loven eftersom jag måste arbeta då. Perioder spelar ingen roll, jag har en mycket förstående chef som skiter i antal perioder eftersom jag tar ut när jag ändå skulle vara ledig. 
Svar på tråden F-ledigt på julafton också?