• HeavyMetalManiac

Fler än jag som har 100 kvar på kontot innan lönen?

Hej

Fler än jag som har 100 kr kvar på kontot innan lönen kommer i slutet av månaden. Jag är 31 år. Är det omoget?

• Svar på tråden Fler än jag som har 100 kvar på kontot innan lönen?
  • Pinnen2

Vad har det med mognad att göra? Frågan är ju varför, har du låg lön och måste gneta för att få det att gå i hop, ja då är det inte konstigt. Har du hög lön men spelar bort det mesta ja då har du problem som inte nödvändigtvis har med mognad att göra.

• Anonym (sjukpensionär)

Har de med mognad att göra? Förvisso får jag pengar den 18 och inte den 25-27 men 95 öre har jag kvar på kontot sedan i onsdags.

• Anonym (Kim)

Om det är omoget vet jag inte. Det finns de som inte har en krona kvar och de som har tusentals kronor kvar.

När jag bodde själv slösade jag upp alla mina pengar lagom till ny lön kom in.

När jag fick barn att försörja gick jag minus varje månad och nu när barnen flyttat har jag ganska mycket pengar över när lönen kommer.

• Fjäril kär

Det beror väl helt på varför du bara har 100 kr kvar?

Lever du på bidrag eller låg lön och helt enkelt inte har tillräckligt med pengar för att klara dig så är det väl rätt okej att ändå ha bara en 100-lapp kvar. Det är knappast omoget.

Däremot om du slösar pengar på skit, inte sparar fast du kan och faktiskt har möjlighet att leva bättre än du gör så ja då är det omoget och ansvarslöst.

• Anonym (Budget)

Varför behöver man mer än 100 kr när det är dagen innan lön? Jag fattar seriöst inte. Jag har en budget där X antal kronor läggs på sparande, X antal kronor är avsatta till nöje, X antal kronor till mat osv. Det är beräknat hur mycket jag behöver så jag SKA liksom inte ha pengar kvar dagen innan löning. Har jag det så har jag uppenbarligen inte roat mig särskilt mycket.

Men, folk kanske inte har en budget med en massa olika poster så att de vet vad de lägger pengar på och hur mycket de behöver till diverse?

• Anonym (E)

Beror ju på varför...

• Anonym (E)
    Anonym (Budget) skrev 2021-12-14 19:05:06 följande:

Varför behöver man mer än 100 kr när det är dagen innan lön? Jag fattar seriöst inte. Jag har en budget där X antal kronor läggs på sparande, X antal kronor är avsatta till nöje, X antal kronor till mat osv. Det är beräknat hur mycket jag behöver så jag SKA liksom inte ha pengar kvar dagen innan löning. Har jag det så har jag uppenbarligen inte roat mig särskilt mycket.

Men, folk kanske inte har en budget med en massa olika poster så att de vet vad de lägger pengar på och hur mycket de behöver till diverse?

Jag tolkar inte folk som har 100 kr kvar vid lön som att de har sparande. Då är det inget problem alls att inte ha kvar mer på kontot.
  • Anonym (Arbetslös)

Jag har ca 6000 i fasta utgifter varje månad, mat ca 2500. Klara mig ändå rätt bra som arbetslös. Denna månad får jag 13500 efter skatt.

Just nu har jag runt 9000kr på mina konton. Ska jag jobba måste jag tjäna runt 25000 för att gå plus jämfört med arbetslös.

Men visst suger det att vara arbetssökande.

Svar på tråden Fler än jag som har 100 kvar på kontot innan lönen?