• Anonym (TS)

Sonens aggressiva pappa

Hjälp!!

Min sons pappa brusar lätt upp och det är svårt att veta hans humörsvängningar och reaktioner då det svänger kraftigt.

Sonen är där typ varannan helg (dom från tingsrätten 2017)

Sist sonen var där blev han rädd och kissade på sig. Nio år. Han vågade inte säga något förrän han kom hem till mig dagen efter.

Nu ska sonen dit idag, han vill dit men är rädd för att pappa ska bli arg säger han.

Hur ska jag tänka/ göra??

Pappan säger att han inte blev såå arg utan att sonen var ledsen och förtvivlad innan pappan kom upp när sonen råkat slå ner en tallrik...

• Svar på tråden Sonens aggressiva pappa
  • Anonym (Johanna)

Vilken jobbig situation. Har pappan alltid haft ett så okontrollerat humör?

En nioåring som kissar på sig av rädsla för pappa ska bli arg över en sönderslagen tallrik. Det är inte en ?normal? reaktion. Jag tycker att det låter som att det tidigare har hänt mer än att pappa bara blir arg faktiskt.

Du känner ditt barn bäst, hur reagerar han när DU blir arg på honom? Jag tror att du hittar svaret där.

Jag är ingen expert på hur man går vidare men familjerätten? Socialtjänsten? Så pappan får hjälp med att hantera sina aggressionsproblem. Det är ju ett ganska stort problem med tanke på att sonen inte vill åka dit. Det tycker jag inte heller att han ska behöva göra under dessa förutsättningarna.

Kontakta socialtjänsten, se till att få deras stöd i att hålla sonen hemma för att inte riskera att bli anklagad för umgängessabotage.

• Anonym (TS)
    Anonym (Johanna) skrev 2021-12-15 08:38:12 följande:

Vilken jobbig situation. Har pappan alltid haft ett så okontrollerat humör?

En nioåring som kissar på sig av rädsla för pappa ska bli arg över en sönderslagen tallrik. Det är inte en ?normal? reaktion. Jag tycker att det låter som att det tidigare har hänt mer än att pappa bara blir arg faktiskt.

Du känner ditt barn bäst, hur reagerar han när DU blir arg på honom? Jag tror att du hittar svaret där.

Jag är ingen expert på hur man går vidare men familjerätten? Socialtjänsten? Så pappan får hjälp med att hantera sina aggressionsproblem. Det är ju ett ganska stort problem med tanke på att sonen inte vill åka dit. Det tycker jag inte heller att han ska behöva göra under dessa förutsättningarna.

Kontakta socialtjänsten, se till att få deras stöd i att hålla sonen hemma för att inte riskera att bli anklagad för umgängessabotage.

Ja pappan har alltid haft ett temperament men han påstår nu att det är mycket bättre men sonens upplevelser är ju ett faktum och han vill åka till pappa idag men är rädd för att pappa ska bli arg.

Pappa har aldrig slagit honom men sonen är rädd att han ska råka göra det när han blir arg.

Jag bad pappan igår att söka hjälp för sina agressionsproblem men han tycker inte att han behöver hjälp och att vi fokuserar på fel saker. Han tror att det ligger något undermedvetet hos sonen.

Jag, lärare och min mamma kan säga åt sonen (även på skarpen när det behövs) utan att han bryter ihop och blir ledsen.

Hos pappa blir han ledsen vid minsta tillsägelse och när han tror att pappa ska bli arg
  • Anonym (Mamma)

Som förälder har du skyldighet att skydda ditt barn från aggressiva personer. Umgänget borde minskas, inga övernattningar t ex. De kan ses på allmän plats istället. Du kanske finns i närheten också, ifall sonen behöver dig. Det finns olika varianter. Men om sonen säger att han inte vill träffa pappa så ska det 100 % respekteras.

Prata med socialtjänsten och Familjerätten, berätta om hur situationen ser ut. Då säkrar du din egen rygg ifall det blir värre. 

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-15 10:02:02 följande:
    Som förälder har du skyldighet att skydda ditt barn från aggressiva personer. Umgänget borde minskas, inga övernattningar t ex. De kan ses på allmän plats istället. Du kanske finns i närheten också, ifall sonen behöver dig. Det finns olika varianter. Men om sonen säger att han inte vill träffa pappa så ska det 100 % respekteras.

Prata med socialtjänsten och Familjerätten, berätta om hur situationen ser ut. Då säkrar du din egen rygg ifall det blir värre. 
    Håller med
  • Anonym (Klassisk)

Föräldrar ska alltid ha rätt till sina barn oavsett hur de beter sig.När ska vi börja lyssna på barnen?Så tröttsamt,och inte ok.

Svar på tråden Sonens aggressiva pappa