Svår fråga om ekonomi i parförhållande
Har ni några råd? Jag är kvinna, jobbar med låginkomstyrke, har jobbat deltid och tagit hela föräldraledigheten med mitt och min sambos barn. Numera jobbar jag heltid sedan två år tillbaka men med lägre lön än min sambo. Min sambo är höginkomsttagare och tjänar dubbelt så mycket som mig. Vi har bråkat om ekonomin sedan ett tag tillbaka pga att jag har kapital med mig in i förhållandet (ca 1 miljon kr) som jag har lagt in i vårt hus som kontantinsats men som jag har velat behålla för mig själv. Vi har skrivit ett samboavtal om det beloppet. Så jag får tillbaka det om vi säljer huset. Mitt argument är att jag får mycket lägre pension än min sambo och att denna summa är min pensionsförsäkring. Vi har haft procentuell uppdelning av fasta kostnader under vår tid ihop men jag vill ha gemensam ekonomi nu pga att jag lever på en lägre levnadsstandard än min man. Han har ca 10.000 kr mer än mig över varje månad. Det blir i längden problematiskt eftersom jag inte kan spara undan något och vi har svårt att fira semestrar ihop, göra större inköp tillsammans etc. Jag betalar hälften av maten och hälften för vårt gemensamma barn. Vi bråkar mycket om detta just nu och jag är beredd att bli särbos pga det. Vad tycker ni, är det orimligt av mig att vilja ha gemensam ekonomi för att vilja fortsätta som sambos trots mitt kapital i huset? Vi planerar även för ett till barn som jag skulle ta hela föräldraledigheten för i så fall, så då skulle jag hamna ännu mer efter ekonomiskt. Kan tillägga att han har ett barn sedan tidigare som bor hos oss på lite mindre än halvtid.