• henk77

Utsättningssymtom paroxetin

Skulle börja en ny behandling med nytt läkemedel, gå från Paroxetin till Sertralin.

Ätit Paroxetin i mer än 20 år och 30mg, senaste åren

Läkaren trappade ner medicinen i 2 veckor för att sedan starta med Sertralin.

Märkte väldigt snabbt efter drygt en vecka eller kortare att jag mådde dåligt. (Efter jag slutat helt med paroxetin och börjat med Sertralin)

Otroligt irriterad som jag annars aldrig är samt oro o ångest.

Trodde givetvis att det var en biverkning av Sertralin vilket det inte var antar jag, så jag bytte tebax till Paroxetin då jag inte vill må så här skit.

Men efter mkt forskning så är det nog att jag fått utsättningssymtom med tanke på den korta nedtrappningen av Paroxetin.

Vid utfasning av medicinen eller byte till annat ämne så rekommenderas en nedtrappning på 6-8 veckor, ibland kan det krävas längre.....

Så frågan är vad kan man göra för att bli av med utsättningssymtomen? Det lär ju lägga sig själv efter en tid men värst är det när man vaknar med ångest de luxe varje morgon.

Aldrig haft den ångesten tidigare under 20 år som jag ätit Paroxetin så detta låter tyvärr som jag fått utsättningssymtom.

Har Atarax vid behov, risken är att man får börja med den på natten....

Ville bara skriva av mig, :)

Någon mer här inne som haft samma dilemma med jobbiga utsättningssymtom?

• Svar på tråden Utsättningssymtom paroxetin
  • Anonym (Klara)

Om du börjar med sertralin direkt när nedtrappningen är klar borde den dämpa utsättningssymtomen från paroxetin. Du kanske kan börja med lite högre dos sertralin, minst 50 mg. Sen är det jättesvårt och veta om symtomen är från utsättningen eller från sertralinet. Själv kunde jag inte äta sertralin, blev fruktansvärt dålig i magen. 

Tycker du ska kämpa på med sertralin, det brukar ju jämna ut sig efter ett tag. 

Svar på tråden Utsättningssymtom paroxetin