• Anonym (Blöja)

Ska man verkligen väcka barnet? Potträning!

Min son har precis slutat med blöja på dagarna. Går super! Men nätterna känner jag ingen stress över. Märker att han har ändrat kissrutin på natten. Kissar bara en gång vid 22-00 och är sedan torr. Har läst att många tar upp barnen och sätter på pottan, men varför då? Märker att han vaknar lite vid kisset men går inte att jämföra om vi ska vakna och kliva upp. Helt ärligt vet jag inte om jag orkar. Är nyfiken på tankarna kring det? Är det nödvändigt för att dom tillslut ska bli helt torra på nätterna så att det kommer att bli nödvändigt förr eller senare? Har absolut inga åsikter kring att man gör så, så bara nyfikenhet. Första barnet, helt ensamstående, många tankar. Sover 19-07 och är drygt 2 år om det är intressant för frågan. För min del får han gärna ha nattblöja ett "bra tag" men det kanske finns fördelar att riva det plåstret med?

• Svar på tråden Ska man verkligen väcka barnet? Potträning!
  • Anonym (Vi)

Vi väcker faktiskt vår nyblivna 5-åring fortfarande så han får kissa. Egentligen tror jag det skulle gå bra ändå för senaste kissolyckan i sängen är bra länge sen, men han somnar på en halv minut igen så det är inget större bekymmer. Den yngre som är 3 slutar med nattblöja i veckan. Vi får se hur det går.

• Anonym (Q)

Det finns inget skäl att göra så om inte barnet tvärvägrar blöja av något skäl. Barnet blir inte nattorr tidigare av det.

Nattorrhet kommer när två system utvecklats klart: att blåsan säger till tydligt när det är dags att kissa (så att barnet vaknar) och att njurarna fattar att de inte ska producera urin om nätterna.

Vårt ena barn behövde blöja på natten upp i lägstadiet. Sen tog vi hjälp av enureslarm. Det finns medicin också som minskar urinproduktionen. Men i det läget är så klart inte ni. :) Det vanligaste är att barnen är natt-torra betydligt tidigare än vårt. Det är bara att invänta.

• Drottningen1970

Nej man ska verkligen inte väcka en så liten. Låter helt sjukt. Gör folk så?

Nattblöja är nåt helt annat än dagtorr och helt andra mekanismer. Låt ungen sova.

Helt normalt med nattblöja ett par år till.

• Spucks

Jag väckte inte mitt barn under natten. Att vara torr under natten är mest en hormonsak - att det produceras mindre urin under sömnen, så att blåsan inte fylls - och bara till en mindre grad att man vaknar när man måste kissa.

Jag började dock väcka sonen när han under en l
    åååång tid (var nästan ett år, tror jag) hade perioder där han var torr flera nätter i rad, sedan blött igen en längre tid, sedan kanske torr då och då, sedan blött igen, osv.
    Jag fick d
    å känslan att det är mest en vana att kissa under natten, så ett tag väckte jag honom och tog honom till toan direkt innan jag gick och lagt mig, för att få honom att avvänja sig från att kissa när han sover. Det fungerade utmärkt, efter en månad ungefär bestämde jag med sonen att vi nu ska testa om det fungerar utan väckning och det gick hur bra som helst.
    Sonen var d
    å ungefär 3,5 år och var utan blöja dagtid i nästan 2 år.

• Anonym (Q)
    Drottningen1970 skrev 2021-12-16 21:35:01 följande:

Nej man ska verkligen inte väcka en så liten. Låter helt sjukt. Gör folk så?

Nattblöja är nåt helt annat än dagtorr och helt andra mekanismer. Låt ungen sova.

Helt normalt med nattblöja ett par år till.

Ja, till och med ca tre år till. Först efter det räknar sjukvården det som så sent att man rekommenderas söka vård, men då endast om barnet själv vill. Annars kan man fortsätta vänta, så blir de allra, allra flesta nattorra med tiden.
  • Anonym (Blöja)

Tack för alla svaren! Så intressant att läsa! Han vaknar faktiskt när han måste kissa, även på dagen när det blir superakut men kissar faktiskt inte på sig i sömnen, men nattblöjan är sååå tung trots inte dricka minst en timma före läggning plus kissa direkt före så vi väntar nog på hormonerna. Visst känns det lockande att sätta honom på pottan och slippa sova i kisset men vem orkar natta om igen? Många säkert. Men inte jag. Mitt liv börjar lite efter 19 och det vill jag kunna njuta av om det är möjligt lite till.

• Anonym (Sia)

Tycker du kan avgöra vad som funkar bäst för er.

Mina föräldrar tog upp mig men jag sov typ, enkel att leda i sömnen.

Min dotter hade rätt känslig hud och inga blöjor funkade riktigt bra. Henne tog jag upp och lät henne kissa på natten så slapp hon ha blöja. Hon vaknade till men somnade snabbt om (jag hällde i mig en stor kopp te strax innan jag gick och la mig, så vaknade jag av att jag själv var kissnödig i lagom tid för att ta upp henne).

Ett barn som verkar störd av att tas upp och där det tar lång tid att somna om hade jag låtit sova med nattblöja.

• Anonym (O)

Nej. Har aldrig väckt mitt barn. Slutade självmant med nattblöja vid 3,5 år. Sömn för barnet är viktigare än att bli blöjfri så fort som möjligt.

Tilläggas att vi inte brydde om oss ens att potträna. Barnet valde ändå självmant att sluta med blöja bara sådär från en dag till en annan vid 3 års ålder. Sen den dagen har det hänt ett fåtal olyckor, kan räkna dom på en hand och aldrig på natten. Det har hänt på förskolan och inte för att barnet inte känt av det utan för att man inte hann till toa.

• Anonym (Blöja)
    Anonym (O) skrev 2021-12-16 22:17:23 följande:

Nej. Har aldrig väckt mitt barn. Slutade självmant med nattblöja vid 3,5 år. Sömn för barnet är viktigare än att bli blöjfri så fort som möjligt.

Tilläggas att vi inte brydde om oss ens att potträna. Barnet valde ändå självmant att sluta med blöja bara sådär från en dag till en annan vid 3 års ålder. Sen den dagen har det hänt ett fåtal olyckor, kan räkna dom på en hand och aldrig på natten. Det har hänt på förskolan och inte för att barnet inte känt av det utan för att man inte hann till toa.

Skönt att läsa, ungefär så hoppas jag på att det blir. Att natblöjan ryker naturligt när barnet är lite mer medveten. Pottränade faktiskt inte här heller, förutom att pottan stod framme och barnet alltid fick vara naken efter duschen. Sen pang vid 2 år och tre månader gick det på en dag. Hoppas att samma sak händer med nattblöjan!
  • Avenia

Nej, nej, nej!

Du ska inte väcka ett barn som sover. Gör folk det?!!?

Är de blöjfria så är de.

Vi tog bort nattblöjan sist, den var ändå torr då våra blivit blöjfria dagtid.

Svar på tråden Ska man verkligen väcka barnet? Potträning!