• Fri100

    Ångest/rädsla trots positivt besked

    Jag har under ca 6-8 veckors tid varit väldigt orolig för ett sjukdomsbesked, som om det skulle varit negativt skulle ha kunnat innebära allvarlig sjukdom/död. Jag har nu fått svaret på de prover jag gjort och det var ett bra besked vilket gör mig väldigt lättad.

    De fyra sista veckorna innan jag fick svaret gick jag dock in i ett ångestliknande tillstånd och kunde inte äta, sova eller fungera normalt utan var bara i nån typ av ?vänteläge?. Nu är det ca en vecka sedan jag fick det positiva beskedet men oros/ångestkänslorna vill inte släppa. Jag vet rent logiskt att jag inte behöver vara rädd längre men min kropp och hjärna verkar inte uppfatta det utan är fortfarande kvar i samma läge, dvs jag har svårt att äta, sova och känner mig konstant rädd/orolig/ångestfylld.

    Någon som varit med om liknande och vet hur länge det kan sitta i och/eller har några tips på hur jag bäst hanterar det?

  • Svar på tråden Ångest/rädsla trots positivt besked
  • Fri100

    Ja, det vill jag verkligen men lyckas inte riktigt komma dit känns det som. Men kanske att det blir bättre med tiden?

  • Litorina

    Du har varit med om något livsomvälvande. Ditt liv var i fara. Värre än så kan det faktiskt inte bli, typ. Inte konstigt alls att du fortfarande känner rädsla, ångest etc. För en del kommer den stora känslomässiga reaktionen först när faran är över.

    Det är ok att du mår piss ett tag och att det tar lite tid att komma vidare. Ta hjälp av familj och vänner och dra dig inte för att kontakta vården för samtal om du känner att det behövs.

  • Fri100
    Litorina skrev 2021-12-18 17:29:20 följande:

    Du har varit med om något livsomvälvande. Ditt liv var i fara. Värre än så kan det faktiskt inte bli, typ. Inte konstigt alls att du fortfarande känner rädsla, ångest etc. För en del kommer den stora känslomässiga reaktionen först när faran är över.

    Det är ok att du mår piss ett tag och att det tar lite tid att komma vidare. Ta hjälp av familj och vänner och dra dig inte för att kontakta vården för samtal om du känner att det behövs.


    Ja, jag inser att jag behöver ha mer tålamod och låta det ta den tid som behövs. Tack för ditt inlägg.
Svar på tråden Ångest/rädsla trots positivt besked