• LadyViolet

    Lämna över magsjukt barn?

    Om barnet blir sjukt torsdag kväll och du ska lämna till den andra föräldern på fredagen, hur gör ni då vid magsjuka? Det hände mig och dels är jag helt slut efter en natt utan sömn plus att jag ska jobba i helgen. Pappan till barnet bor ensam, så inga andra än pappan riskerar att smittas.

    Och med tanke på att jag ska jobba i helgen; får man ens vabba när barnet skulle ha varit hos andra föräldern och denne är frisk?

    Spontant känns det inte vettigt att lämna över ett magsjukt barn, men hade jag något val?

  • Svar på tråden Lämna över magsjukt barn?
  • Anonym (Korvspad)

    Barnet stannar där hen är när hen blev sjuk, så klart. Man ska inte sprida smittan vidare!

  • Anonym (S)

    Risken är ju ganska stor att du redan är smittad, och då riskerar att smitta vidare människor på jobbet, plus att pappan blir smittad. Är du fortsatt hemma med barnet stannar smittan i ert hem och sprids inte vidare till flera personer.

    Jag hatar själv magsjuka och skulle göra så för att minska riskerna att sprida vidare helvetet till flera. Det är snällast mot andra människor. Jag som kollega skulle inte bli glad om någon kom och spred smitta omkring sig istället för att vabba (vilket du såklart får göra eftersom barnet inte kan räknas som frisk förrän minst 48h efter sista symtom).

  • KCL

    Har du pratat med pappan om situationen? Hur resonerar han?

    Vore jag i din sits hade jag hållit barnet hemma hos mig för att inte sprida smittan vidare. 

  • Anonvm

    Mitt grundresonemang ang detta är att barnens ev sjukdom ska inte påverka deras boende, barnen flyttar enligt boendeschema oavsett, det är upp till föräldrarna att anpassa sig.

    Men om du och barnets andra förälder har ett gott samarbete så kan ni ju givetvis göra tillfälliga överenskommelser i samförstånd.
    Men det betyder ju att den som barnet är hos när det insjuknar kan aldrig "vägra" att lämna över pga sjukdom, lika lite som den barnet ska till kan "neka" att ta emot.
    Men ni kan båda kräva att barnet skall flytta enligt schemat, åt båda håll.

    Om man skulle ta en arbetsgivares perspektiv på det hela så är det högst tveksamt om det skulle kännas ok om en anställd stannar hemma o VABar ett par dar extra enbart för att barnets andra förälder, som barnet enligt schema skall bo hos dessa dagar, skall slippa VABa.

  • Anonym (M)
    Anonvm skrev 2021-12-18 10:41:10 följande:

    Mitt grundresonemang ang detta är att barnens ev sjukdom ska inte påverka deras boende, barnen flyttar enligt boendeschema oavsett, det är upp till föräldrarna att anpassa sig.

    Men om du och barnets andra förälder har ett gott samarbete så kan ni ju givetvis göra tillfälliga överenskommelser i samförstånd.

    Men det betyder ju att den som barnet är hos när det insjuknar kan aldrig "vägra" att lämna över pga sjukdom, lika lite som den barnet ska till kan "neka" att ta emot.

    Men ni kan båda kräva att barnet skall flytta enligt schemat, åt båda håll.

    Om man skulle ta en arbetsgivares perspektiv på det hela så är det högst tveksamt om det skulle kännas ok om en anställd stannar hemma o VABar ett par dar extra enbart för att barnets andra förälder, som barnet enligt schema skall bo hos dessa dagar, skall slippa VABa.


    Men visst har man väl rätt till vab för sitt eget barn oavsett var barnet bor? Även föräldrar som bara har barnen v/h har väl rätt att vabba?
  • Shakira88
    Anonym (M) skrev 2021-12-18 12:57:07 följande:

    Men visst har man väl rätt till vab för sitt eget barn oavsett var barnet bor? Även föräldrar som bara har barnen v/h har väl rätt att vabba?


    Ja absolut kan man vabba när som helst. Man får ju även vabba för andras barn så arbetsgivaren får ju tycka vad som helst om det.

    Det är försäkringskassan som betalar ut vab
  • Brumma
    Shakira88 skrev 2021-12-18 13:00:26 följande:

    Ja absolut kan man vabba när som helst. Man får ju även vabba för andras barn så arbetsgivaren får ju tycka vad som helst om det.

    Det är försäkringskassan som betalar ut vab


    För de barn man är vårdnadshavare får man vabba oavsett, men för att vabba för andras barn måste man ha arbetsgivarens tillåtelse.
  • Brumma
    Anonvm skrev 2021-12-18 10:41:10 följande:

    Mitt grundresonemang ang detta är att barnens ev sjukdom ska inte påverka deras boende, barnen flyttar enligt boendeschema oavsett, det är upp till föräldrarna att anpassa sig.

    Men om du och barnets andra förälder har ett gott samarbete så kan ni ju givetvis göra tillfälliga överenskommelser i samförstånd.

    Men det betyder ju att den som barnet är hos när det insjuknar kan aldrig "vägra" att lämna över pga sjukdom, lika lite som den barnet ska till kan "neka" att ta emot.

    Men ni kan båda kräva att barnet skall flytta enligt schemat, åt båda håll.

    Om man skulle ta en arbetsgivares perspektiv på det hela så är det högst tveksamt om det skulle kännas ok om en anställd stannar hemma o VABar ett par dar extra enbart för att barnets andra förälder, som barnet enligt schema skall bo hos dessa dagar, skall slippa VABa.


    Naturligtvis får arbetsgivaren inte påpeka att hen inte är ok med att föräldern vabbar för sitt barn, oavsett vem som skulle haft barnet hos sig egentligen.
  • fjanten
    Brumma skrev 2021-12-18 19:23:42 följande:

    För de barn man är vårdnadshavare får man vabba oavsett, men för att vabba för andras barn måste man ha arbetsgivarens tillåtelse.


    Nej, inte längre. Förr krävdes arbetsgivaren medgivande, men nu kan inte arbetsgivaren neka vab oavsett vems barn som vabbas.
Svar på tråden Lämna över magsjukt barn?