• Anonym (Ts)

Halsbränna , gravid vecka 32, tips?

Är gravid i vecka 32 (tredje barnet) och har den senaste veckan haft riktigt jobbig halsbränna varje kväll :( Har nästan sluppit det helt innan .. och har inte haft det så här mycket tidigare graviditeter heller , bara lite då och då med första barnet och nästan ingenting med andra.. Och har inte haft det alls när jag inte är gravid har inte så bra koll på vad som hjälper..

Det är verkligen jättejobbigt när jag ska sova :( Nån som har tips på vad man kan göra för att lindra det? Får man ta receptfria läkemedel mot det när man är gravid?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Halsbränna , gravid vecka 32, tips?
  • Anonym

Jag hade helvetisk halsbränna
    För mig hjälpte det att dricka mjölk. Ju mer och fetare desto effektivare

• Anonym (Ts)
    Anonym skrev 2021-12-17 23:14:58 följande:

Jag hade helvetisk halsbränna

För mig hjälpte det att dricka mjölk. Ju mer och fetare desto effektivare

Tack för svaret! :) Ska testa det, har lite svårt att dricka bara mjölk som den är men har oboy hemma så ska prova att dricka det.. och köpa fetare mjölk då kanske , har bara mellanmjölk nu.
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2021-12-17 23:17:05 följande:
    Tack för svaret! :) Ska testa det, har lite svårt att dricka bara mjölk som den är men har oboy hemma så ska prova att dricka det.. och köpa fetare mjölk då kanske , har bara mellanmjölk nu.
    Är osäker på om det hjälper om det är oboy i men du kan testa.
    Mellanmjölk är bättre än lättmjölk i alla fall
    Se till att mjölken är ordentligt kall, om du har svårt för mjölk
  • Anonym (Novus)

Novalucol och liknande är mycket mer effektivt än mjölk. Hade mjölk eller andra huskurer funkat lika bra hade läkemedlen inte behövt finnas.

Mitt tips är således: Novalucol och sov med huvudet högt. Och undvik att dricka nära läggdags.

• Anonym

Var och en får testa vad som funkar
    Jag har varit gravid flera gånger och har testat alla receptfria läkemedel som finns, ingenting var tillräckligt effektivt. 
    Däremot hjälpte standardmjölk.
    Det är ju inte farligt att dricka, så jag tycker inte det är fel att dela med sig av vad som har hjälpt mig. 

• Anonym (Novus)
    Anonym skrev 2021-12-17 23:35:21 följande:

Var och en får testa vad som funkar

Jag har varit gravid flera gånger och har testat alla receptfria läkemedel som finns, ingenting var tillräckligt effektivt. 

Däremot hjälpte standardmjölk.

Det är ju inte farligt att dricka, så jag tycker inte det är fel att dela med sig av vad som har hjälpt mig. 

Aha! Vad intressant. Jag som dissade mjölk så hårt (baserat på egen erfarenhet)...
  • Anonym (Novus)

...och undvik jos, frukt, tomatsoppa, pepparkakor etc nära läggdags.

• Lilith81

Novalucol tyckte jag funkade bra. Och att inte äta sent på kvällen före läggdags.

• Kvinna1989

Som många redan nämnt novalucol hjälper många. Jag fick halsbränna efter kanske vecka 35+ det var även första gången i hela mitt liv jag hade det, inte kul! För mig hjälpte dock inte någon medicin emot det, men att ha huvudet högt, mer kuddar hjälpte lite grann.

Hoppas det blir bättre för dig, inget kul med halsbränna..

• Anonym (Ja)

Du kan ta en omeprazol 20 mg då du har halsbränna. Det håller halsbrännan borta mycket längre än tex Novalucol. Nästa gång du känner du börjar få halsbränna igen kan du ta en till.de är helt okej att ta vid behov som gravid och fungerar hur bra som helst. Dessutom väldigt billiga på tex apotea.

• fridisen1989

1 dl vatten och blanda i en tsk bikarbonat och halsbrännan försvinner inom några sekunder. :)

Körde det från halva andra trimestern ich resten av graviditeten när jag väntade min son.

• KCL

För min del fungerar filmjölk mkt bättre än mjölk. 

• Kvinna1989
    fridisen1989 skrev 2022-01-05 15:39:50 följande:

1 dl vatten och blanda i en tsk bikarbonat och halsbrännan försvinner inom några sekunder. :)

Körde det från halva andra trimestern ich resten av graviditeten när jag väntade min son.

Det hjälper faktiskt, rekomenderar verkligen att prova!
  • nernu

Omeprazol. Jättefint med huskurer men anledningen till att du får halsbränna är för att musklerna i magmunnen blir slappa. Omeprazol hjälper mot det.

• Anonym (Japp)
    Kvinna1989 skrev 2022-01-05 16:28:59 följande:

Det hjälper faktiskt, rekomenderar verkligen att prova!

Jag kör med på detta och om det är himla illa så hjälper det även att ta en näve havregryn att tugga i sig, det suger upp och binder magsyran
Svar på tråden Halsbränna , gravid vecka 32, tips?