Återlämna medicin?
(Jag vet inte var den här tråden skulle ligga i för kategori, moderator får ändra om det blev fel.)
Kan man återlämna medicin på apoteket om man inte tagit något av det och inte tänker göra det? Jag fick järntabletter utskrivet förra veckan av min läkare, och jag var väldigt tydlig med att jag ville få flytande utskrivet eftersom jag har väldigt svårt att svälja piller och förra gången fick jag alldeles för stora piller som verkligen var tortyr för mig att få ner, men det var tydligen fel sort som fanns att få som flytande så då skrev han ut en annan sort som tydligen skulle vara lättare enligt honom. Men när jag hämtar ut den så informerar apotekaren att det är kapslar den här gången, och dumt nog trodde jag att det skulle vara den mindre, runda sorten, men nej, jag kommer hem och öppnar förpackningen och det första jag ser är att det mycket riktigt är den stora, avlånga typen han skrivit ut åt mig, trots att jag varit tydlig med att jag har svårt att få ner piller... Så går det att återlämna eller är det bara att kasta bort? Kan tillägga att jag försöker byta läkare för min är ett totalt stolpskott, som resten av min familj också lackat ur på tidigare och bytt.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-25 20:57
En liten uppdatering: tabletterna är nu kasserade hos apoteket och jag ska försöka med det här Blutsaft ett tag och att lägga till mer järnrik mat, det hjälpte t.ex. att äta större mängder paprika för mig förra gången, så det blir förhoppningsvis bättre med kombinationen Blutsaft och mer järnrik mat som paprika. Tusen tack till alla som svarat!