• Anonym (Vad göra?)

Återlämna medicin?

(Jag vet inte var den här tråden skulle ligga i för kategori, moderator får ändra om det blev fel.)

Kan man återlämna medicin på apoteket om man inte tagit något av det och inte tänker göra det? Jag fick järntabletter utskrivet förra veckan av min läkare, och jag var väldigt tydlig med att jag ville få flytande utskrivet eftersom jag har väldigt svårt att svälja piller och förra gången fick jag alldeles för stora piller som verkligen var tortyr för mig att få ner, men det var tydligen fel sort som fanns att få som flytande så då skrev han ut en annan sort som tydligen skulle vara lättare enligt honom. Men när jag hämtar ut den så informerar apotekaren att det är kapslar den här gången, och dumt nog trodde jag att det skulle vara den mindre, runda sorten, men nej, jag kommer hem och öppnar förpackningen och det första jag ser är att det mycket riktigt är den stora, avlånga typen han skrivit ut åt mig, trots att jag varit tydlig med att jag har svårt att få ner piller... Så går det att återlämna eller är det bara att kasta bort? Kan tillägga att jag försöker byta läkare för min är ett totalt stolpskott, som resten av min familj också lackat ur på tidigare och bytt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-12-25 20:57
    En liten uppdatering: tabletterna är nu kasserade hos apoteket och jag ska försöka med det här Blutsaft ett tag och att lägga till mer järnrik mat, det hjälpte t.ex. att äta större mängder paprika för mig förra gången, så det blir förhoppningsvis bättre med kombinationen Blutsaft och mer järnrik mat som paprika. Tusen tack till alla som svarat!

• Svar på tråden Återlämna medicin?
  • Anonym (Q)

Nej. Det går inte att lämna tillbaka medicin. Det blir till att slänga och fixa ny. Nästa gång du får en ny medicin bör du be om att få veta hur stora tabletterna är. 

• Anonym (....)

Överblivna mediciner SKA lämnas in på apoteket så de kan ta hand om det på rätt sätt men du får inte tillbaka några pengar om det var det du tänkte

• Anonym (M)

En kompis till mig löste problemet genom att dra isär kapslarna (de hade en skarv på mitten), hälla innehållet i munnen och skölja ner det med dryck. Men det är ju inte riktigt så det är tänkt så jag vet inte om det finns några risker med att göra på det viset.

• hammarhajen

Mediciner ska lämnas in på apotek. Man får inte pengarna tillbaka, men det är väldigt dåligt för miljön om de kommer ut i naturen.

• Anonym (Hjo)
    Anonym (Vad göra?) skrev 2021-12-18 02:34:53 följande:
    Återlämna medicin?
    (Jag vet inte var den här tråden skulle ligga i för kategori, moderator får ändra om det blev fel.)

Kan man återlämna medicin på apoteket om man inte tagit något av det och inte tänker göra det?
    Ja absolut, du kan och bör göra det. Man ska alltid lämna in överblivna mediciner till apotek och inte slänga på något annat sätt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Q) skrev 2021-12-18 04:35:32 följande:

Nej. Det går inte att lämna tillbaka medicin. Det blir till att slänga och fixa ny. Nästa gång du får en ny medicin bör du be om att få veta hur stora tabletterna är. 

Man ska ALLTID lämna tillbaka medicin till Apoteket. Det är av miljöskäl, mediciner kan skada miljön allvarligt Apoteket tar hand om dem på ett säkert sätt.
  • Glinda från Oz

Kolla först om någon i din närhet tar järntabletter, det är bättre om de kommer till användning tänker jag. De är receptfria. Annars lämnar du tillbaka dem på Apoteket.

• Mantrasina
    Glinda från Oz skrev 2021-12-18 09:37:58 följande:
    Man ska ALLTID lämna tillbaka medicin till Apoteket. Det är av miljöskäl, mediciner kan skada miljön allvarligt Apoteket tar hand om dem på ett säkert sätt.

Fast du kan aldrig lämna tillbaka uthämtad medicin som du kan lämna tillbaka en tröja som inte passar.

Att lämna in på apoteket för att kasseras är självklart och ska alltid göras däremot. =) 

• Anonym (K)

Jo det är klart du kan lämna tillbaka medicinen och det SKA man göra med "överbliven" medicin. Du kommer inte få några pengar däremot för de kan inte sälja det vidare.

• Glinda från Oz
    Mantrasina skrev 2021-12-18 09:42:02 följande:

Fast du kan aldrig lämna tillbaka uthämtad medicin som du kan lämna tillbaka en tröja som inte passar.

Att lämna in på apoteket för att kasseras är självklart och ska alltid göras däremot. =) 

Precis, det ska alltid lämnas tillbaka till Apoteket, även halvätna kartor. 
Svar på tråden Återlämna medicin?