• Anonym (Ledsen)

Alkohol på julafton

Jag vågar själv sällan prata om min uppväxt och högtider och så. Ibland tänker jag att jag haft det som andra och att dom som inte haft det som jag typ är jätteallvarliga.

Men när jag var liten va julafton alltid fokuserat på alkohol. Dom vuxna drack, rasa in i granen och jag satt mest och medla mellan dom vuxnas konflikter och mata den som va mest berusad med pepparkakor så att den skulle bli snäll igen.

Så såg det rätt ofta ut. Även nyår, midsommar och påsken. Men självklart även vanliga helger, men då spårade det inte ur lika mycket då när det bara va jag och mina föräldrar så då gjorde det inte så mycket. Då behövde jag ju bara ta hand om mamma liksom.

Men är detta vanligt liksom eller hur har era jular sett ut?

• Svar på tråden Alkohol på julafton
  • Anonym (blä)

Vad får dig att tro det är vanligt??

NEJ, det är verkligen inte vanligt.

Är man normalfuntad så förstår man att julen är barnens högtid och då är det inte tid för att supa.

• Anonym (Anonym)

Min morsa var absolutist så här var det precis tvärtom, och den enda vi träffade kring jul var isf mormor som inte heller drack, pga ålder om inte annat. Föräldrarna skilde sig tidigt och farsan var tvungen att hålla sig nykter för att kunna skjutsa hem mig (fast han drack mängder annars) så jag slapp hela den biten med alkohol under uppväxten, och det är jag glad för. Ledsen att du hade det så hemskt, det är ju en sak att dricka på jul men det där är en totalt annan liga. Hoppas också att fler vuxna kan tänka på sina barn och ha en vit jul!

• neverpreggo

Självklart inte normalt.

• Anonym (Pia)

Nej, det är inte vanligt.

Mina föräldrar drack kanske varsin julöl till jullunchen (julbord). Kanske en snaps. Eventuellt en liten konjak på kvällen. Det var allt. Jag har aldrig sett mina föräldrar berusade.

• Friger

Låter tragiskt för TS. Nä, det är ju naturligtvis inget man vill ge sina barn.

Har vi besök kan det bli glögg och någon öl till maten. Är vi ensamma så brukar det bli nyktert.

Är ingen absolutist men dricker väldigt lite.

• Anonym (Katja)

Har ingen aning om vad som är det vanliga. Men hos oss dricks det glögg (med pepparkakor) till julklapps utdelning av klappar och ett par julöl till maten. Några få tar en snaps till sillen men inget mer. Alla har det trevlig och mysigt. Några år hade vi en person med som inte fixade alkoholen utan tog för mycket och kunde inte vara trevlig. Hen är inte välkommen längre.

• Anonym (Inte i min familj)

Inget som jag kan minnas,trots att mina föräldrar var inte nykterister.

• Anonym (skit)

Hela min uppväxt var dagarna fyllda av alkohol, slagsmål, misshandel, min far försökte döda min mor framför våra...barnens..ögon flera gånger om, vi blev slagna, de hade sex så vi såg o hörde, min mor såg jag ofta blodig.
    Jag är sen många år vuxen men mår fortfarande dåligt. En arg / allvarlig röst får mig att skaka inombords och jag får kämpa för att inte bryta ihop eller gömma mig någonstans. 
    Att känna rädsla hela tiden....jag blev mobbad o slagen i skolan också...trodde jag var ett normaltillstånd.
    När jag kastades ut på min 18-årsdag, träffade jag en mycke äldre kille som för första gången i mitt liv, kramade mig o till en början inte misshandlade mig.
    Jag lämnade honom straxt efter att han började fysiskt misshandla mig, den psykiska misshandeln pågick längre, men det fattade inte jag, då jag var så van att det var så det skulle vara.

• Anonym (Ee)

Det är inte särskilt ovanligt tyvärr. Det är flera hundratusen barn i Sverige som växer i hem där alkohol är ett problem. Dock är det ju absolut inte normalt som i att majoriteten har det så eller att det på något sätt är okej att det är så. Det är givetvis inte okej och i de flesta familjer är det verkligen inte alls så.

• Anonym (Fia)

Den värsta fylla jag upplyft på julafton är väl att svärmor någon gång fått lite svårt att hålla tråden i ett samtal.

Svar på tråden Alkohol på julafton