• Anonym (kaffedraken2)

Man bör ha samma intressen

säger många. Och att man ska vara lika varandra.
    Men måste det vara så?
    Opposites attract har man hört.

Så här säger Tomas Ledin om sitt långa äktenskap med Marie Ledin:

? Jag tror att det är en fördel att vi är så olika, verkligen. Och sedan också att vi har gett varandra utrymme att vara oss själva.

• Svar på tråden Man bör ha samma intressen
  • Anonym (ppp)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-12-18 17:57:40 följande:
    Man bör ha samma intressen

säger många. Och att man ska vara lika varandra.
    Men måste det vara så?
    Opposites attract har man hört.

Så här säger Tomas Ledin om sitt långa äktenskap med Marie Ledin:

? Jag tror att det är en fördel att vi är så olika, verkligen. Och sedan också att vi har gett varandra utrymme att vara oss själva.

Nej det måste inte vara så, det finns inga måsten alls. Har man en fungerande. relation så har man. Däremot är det troligen ganska mycket lättare om man är lite mer lika, så slipper man en hel del diskussioner. 

Men nu tycker jag Herr Kaffedrake så här: Nu i jul, gå igenom ALLA trådar du någonsin startat här på forumet, samla alla dina frågor + alla svar och sedan har du en roman tjock som en bibel med massor av goda råd runt relationer!  
  • Anonym (Tuttar4fun)

Har hon stora pattar kan ja ha överseende med mycket annat....

• Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Tuttar4fun) skrev 2021-12-18 18:14:54 följande:

Har hon stora pattar kan ja ha överseende med mycket annat....

Ja, då behöver vi inte ens ha samma musiksmak.
  • Anonym (C)

Man måste känna en gemenskap, annars blir det inte mycket till relation. Men hur den gemenskapen ser ut kan variera mycket från par till par. De som säger att man bör ha samma intressen är antagligen personer som själva söker just det i en partner.

• Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (C) skrev 2021-12-18 18:39:03 följande:

Man måste känna en gemenskap, annars blir det inte mycket till relation. Men hur den gemenskapen ser ut kan variera mycket från par till par. De som säger att man bör ha samma intressen är antagligen personer som själva söker just det i en partner.

Håller med.
    Jag tror det viktigaste är hur man klickar. Inte hur många intressen man har gemensamt, eller att ens personligheter måste vara så lika varann.
  • Anonym (Socialt samspel)

Som jag skrev i din förra tråd så måste ju relationen bygga på någonting som är hållbart i längden. Du kan inte tolka det som att man måste ha ALLA intressen gemensamt, eller är du så svartvit? Bara fysisk attraktion och att man skojat lite på kafferasten säger ju ingenting om hur man funkar i längden.
    Det är superviktigt med liknande värderingar, att man har samma förväntningar på relationen, att bådas behov tillgodoses osv. Intressen som förenar är också viktigt. Jag vill iaf kunna göra saker med min partner som båda gillar och tycker är skoj.

• Anonym (Frugan)

Samma tro, värderingar och livsmål måste man ha, men absolut inte intressen. Jag och maken har noll gemensamma intressen. Jag följde med på EN hockeymatch och led varje sekund.

• Anonym (Socialt samspel)
    Anonym (Frugan) skrev 2021-12-18 18:58:46 följande:

Samma tro, värderingar och livsmål måste man ha, men absolut inte intressen. Jag och maken har noll gemensamma intressen. Jag följde med på EN hockeymatch och led varje sekund.

Hur umgås ni då? Vad gör ni när ni ska göra något kul tillsammans, exempelvis semestrar?
  • Tow2Mater
    Anonym (Socialt samspel) skrev 2021-12-18 19:04:43 följande:
    Hur umgås ni då? Vad gör ni när ni ska göra något kul tillsammans, exempelvis semestrar?
    "Frugan" bestämmer. Mannen lider varje sekund ;)
Svar på tråden Man bör ha samma intressen