• Avast

    Hjälpa vän??

    Har en vän som för några år sen blev av med sitt jobb, hus osv pga nätdroger och alkoholproblem. Nu sitter han med a-kassa och utan jobb i en etta med kass ekonomi. Han beklagar sig över att han inte har pengar och knappt någon mat.

    Jag har en normal, sund ekonomi och självklart får jag dåligt samvete över att jag har det bra medan han sitter där han sitter. Jag upplever att han gör inte så mycket för att förändra sin situation, jag har tipsat honom om jobb men han verkar inte vilja söka dessa utan väntar som en fågelunge på att arbetsförmedlingen ska ordna något form av arbete åt honom. Jag känner också att jag kanske skulle ge honom lite pengar till mat osv men samtidigt så känns det meningslöst eftersom han lider brist på pengar varje månad, år ut och år in och jag vet heller om han fortfarande köper onyttigheter för de få pengar han får in.

    Hur tänker ni eller hade gjort?

  • Svar på tråden Hjälpa vän??
  • Anonym (ööö)

    Jag tror inte det hjälper att ge pengar. Sådana personer behöver träna upp sin förmåga att hantera sin vardag och det gör de inte om någon blir som en "förälder" åt dem. Man kan vara en vän , visa att man finns, ge råd om de ber om dem, bjuda på middag om de har det knapert osv. Mer tror jag är svårt att göra om de inte aktivt verkligen vill förändra sitt liv. 

  • Anonym (Nej)

    Jag hade inte gett en krona för det kommer bara att spä på den situation han har satt sig själv i. Han måste lära sig hantera sitt liv genom att ta hand om sig själv ekonomiskt. Klarar han inte det så kan man tyvärr inte göra mycket åt det. Du kan fråga om han vill ha stöttning i att planera sin ekonomi, se över onödiga räkningar osv, men jag skulle tro att det beror på helt andra orsaker där han har sig själv att skylla.

  • Anonym (Sara)

    Hade övervägt att ge honom en matkasse i julklapp med mat och eventuellt diverse andra nödvändigheter såsom diskmedel, tvål, tvättmedel. Men detta skulle alltså vara en julklapp, inget som sker mer än en gång.

    Hade absolut inte gett några pengar, eftersom man då inte vet var de går till.

  • Drottningen1970

    Givetvis kan man ha empati för honom men varför skulle du ha dåligt samvete. Hjälpa med pengar och mat kan man också göra, men bara om han själv drar sitt strå till stacken genom att kämpa för att förändra sin situation. Du riskerar att bli medberoende med de tankar du har och det kommer INTE att hjälpa honom.

  • CountessBathory

    Hade faktiskt inte hjälpt honom alls. Naturligtvis kan man hamna snett i livet, men det finns en skillnad att försöka förändra sitt liv vs offermentalitet. Nu har du försökt hjälpa honom och det fungerar inte. Man kan inte fixa någon annan människa, utan han måste vilja det själv och lära sig av sina misstag. 

  • Dexter dot com

    Eftersom han verkar ointresserad av att ta tag i sitt liv hade jag inte hjälp honom ekonomiskt . Han måste själv inse att det är hans eget ansvar i stället för att sitta och gnälla utan att göra något.

  • Anonym (Tyra)

    Håller med andra, han vill själv inte ta sig ur detta, så då ska du absolut inte ge honom pengar. Han måste vilja själv. På sin höjd kan du bjuda på middag ibland, om du vill göra något.

    Hade själv en kompis med liknande problematik, men hon kämpade för att komma tillbaka. Tog dåligt betalda skitjobb osv. Jag gav henne aldrig pengar, men bjöd på mat och ibland någon matkasse. Samt fanns som stöd, hjälpte henne reda i sin ekonomi. 

Svar på tråden Hjälpa vän??