• tjakobsen

    Hur dela upp utgifter vid obetald föräldraledighet och deltidsarbete

    Hej!

    En fråga kring hur andra tänker kring detta scenario. Säg att den ena partnern vill vara hemma på heltid med barnet utan att ta ut någon föräldrapenning alls (och därav har 0 inkomst), och den andra partnern väljer att arbeta deltid. Hur skulle ni dela upp hushållets utgifter mellan dessa parter vid delad ekonomi?
  • Svar på tråden Hur dela upp utgifter vid obetald föräldraledighet och deltidsarbete
  • Sockerikaffet

    Med delad ekonomi, menar du då gemensam eller separat ekonomi?

    Går deltidslönen att leva på eller ska ni leva på sparpengar?

  • Anonym (2 barns mor)

    Svårt att få rättvisa.
    Den ena vill vara hemma med barn, obetalt.
    Vad vill den andra föräldern?

    När jag var hemma med barnen (utomlandskontrakt) för många år sedan, hade vi detta upplägget.
    Pappan jobbade 40-60h i veckan. 
    Jag tog hand om barn, hem, kontakt med skola, barnomsorg, fri tillgång till våra pengar. Pensionsspar och egentid
    Under en kortare tid var han hemma med barnen och allt ansvar, jag bara jobbade och kom till dukat middagsbord.
    Det viktiga är att man pratar igenom upplägget och förväntningar.

  • Anonym (Sara)
    tjakobsen skrev 2021-12-19 18:05:39 följande:
    Hur dela upp utgifter vid obetald föräldraledighet och deltidsarbete
    Hej!

    En fråga kring hur andra tänker kring detta scenario. Säg att den ena partnern vill vara hemma på heltid med barnet utan att ta ut någon föräldrapenning alls (och därav har 0 inkomst), och den andra partnern väljer att arbeta deltid. Hur skulle ni dela upp hushållets utgifter mellan dessa parter vid delad ekonomi?
    Har man delad ekonomi så delar man väl på utgifterna, procentuellt eller 50/50. Vid föräldraledighet så kan den som jobbar kompensera för inkomstbortfall och betala lite mer. Men om en väljer att inte ha någon inkomst alls, ska inte den andre lida för.  Då har man inte längre delad ekonomi.
  • Anonym (A)
    tjakobsen skrev 2021-12-19 18:05:39 följande:
    Hur dela upp utgifter vid obetald föräldraledighet och deltidsarbete
    Hej!

    En fråga kring hur andra tänker kring detta scenario. Säg att den ena partnern vill vara hemma på heltid med barnet utan att ta ut någon föräldrapenning alls (och därav har 0 inkomst), och den andra partnern väljer att arbeta deltid. Hur skulle ni dela upp hushållets utgifter mellan dessa parter vid delad ekonomi?
    Omöjligt. Den som vill vara hemma borde hjälpa till att betala maten men den andra måste ju stå för resten av utgifterna och det känns tveksamt att kunna det på en deltid. Min grundtanke är att man ska dela på utgifter procentuellt, men eftersom den ena parten medvetet ställer sig utan inkomst ska hen åtminstone bidra till maten.

    Vad tycker deltidspartnern om situationen? Är båda överens om att den andra ska gå hemma? För isf måste deltidaren förstå att ekonomin kommer att vila på hen främst.
  • Anonym (G)

    Första frågan blir ju, är det bara föräldern utan inkomst som vill att barnet skall få vara hemma länge (börja förskola sent) eller är detta bådas önskan?

    Har föräldern som arbetar deltid tagit ut sin halva av föräldrapenning eller lagt över ansvaret helt på föräldern som vill vara hemma?

    Om båda vill att barnet är hemma så är svaret enkelt. Den som arbetar står för hälften av den andres inkomstbortfall.

    Nu är en person gemma helt utan inkomst, då får den som arbetar stå för alla kostnader.

    Vill föräldern som inte är hemma att barnet börjar förskola? Ja då får den som är hemma utan inkomst leva på sina sparpengar

  • Anonym (G)
    Anonym (Sara) skrev 2021-12-19 18:49:28 följande:

    Har man delad ekonomi så delar man väl på utgifterna, procentuellt eller 50/50. Vid föräldraledighet så kan den som jobbar kompensera för inkomstbortfall och betala lite mer. Men om en väljer att inte ha någon inkomst alls, ska inte den andre lida för.  Då har man inte längre delad ekonomi.


    Delad ekonomi kan vara både och. Tolkas ofta åt båda håll.

    I min värld finns gemensam eller separat ekonomi. Delad kan lika gärna tolkas som gemensam ekonomi
  • nnnnnnnn

    VI har tänkt som så att under tiden som vi har barn och är föräldralediga så är alla inkomster allas inkomster och alla utgifter är allas utgifter. Så vi har inte delat upp utan samarbetat.
    Båda har velat vara FL länge och att barnet/barnen ska kunna vara hemma länge med föräldrarna. Så egna utgifter har minimerats för att kunna göra så.
    Givetvis har vi kunnat gå till frisör och ersätta utslitna kläder, men inget extravagant. Då vi hellre lagt de pengarna på ledigheten.

  • Anonym (J)

    Svårt att svara med så lite information.

    Tjänar den ena föräldern så mycket att deltidsjobb räcker?

    Vill hen gärna att den andra föräldern stannar hemma med 0 kr i inkomst?

  • Anonym (Sara)
    Anonym (G) skrev 2021-12-19 18:58:40 följande:
    Delad ekonomi kan vara både och. Tolkas ofta åt båda håll.

    I min värld finns gemensam eller separat ekonomi. Delad kan lika gärna tolkas som gemensam ekonomi

    Fast om TS har gemensam ekonomi så behöver hon ju inte fråga hur de ska dela på utgifterna. Så i detta fall handlar det om att de inte har gemensam ekonomi, vilket du också förstår. 

  • Tow2Mater

    50/50. Var och en ansvarar for sina egna utgifter vid dessa till synses orimliga forutsättningar.

    TS har inte berättat allt som finns att berätta ännu tror jag.

Svar på tråden Hur dela upp utgifter vid obetald föräldraledighet och deltidsarbete