• Naturals

    Har min barnlängtan blir större än längtan efter att vara med min partner?

    Har min barnlängtan blir större än längtan efter att vara med min partner? Jag träffade min nuvarande partner när jag var 18 år och idag är jag 24 år. Vi har försökt skaffa barn sedan 3 år tillbaka för 1,5 år sedan fick vi svar att han hade låg spermaproduktion vilket innebär att han inte kan skaffa barn naturligt. Det kändes tufft och hela världen vändes upp och ner. Tillslut accepterade jag vårt öde vilket är att vi alltid kommer få göra ivf för att skaffa barn. Jag måste erkänna att jag funderade på lämna honom men kände mig taskig eftersom det inte finns något han kan göra åt det enligt läkarna. Jag tänkte att ja, men mer ivf kommer vi att lyckas. Jag fick ut många ägg men hans sperma lyckades inte befrukta alla mina ägg. Vi fick ett insatt och några till frysen, det som vi fick insatt tog sig inte. Nu är det snart dags för ett nytt försök och helt ärligt så vet jag inte om jag orkar eller vill. Hela resan känns så tuff och jobbig, det har påverkat vår relation. Jag börjar bli tveksam på min partner just pga att han inte kan göra mig gravid, jag vill ha många barn och tanken att få gå igenom allt det här flera gånger om. Sen förutom känslorna, så kostar det så sjukt mycket pengar. Den tanken får mig att tveka.. Jag älskar min partner, men jag vill ha barn helst igår. Jag har en sån stor längtan att jag nästan känner mig desperat. Jag känner att jag är för ung för att behöva acceptera att det här är mitt/vårt öde då det inte är något fel på mig. Men samtidigt så tänker jag att tänk om jag träffar en ny som inte heller kan få barn? Kan man lämna ens partner för en sådan sak? Vi har dessutom byggt klart vårt drömhus som vi bott i 3 månader, vilket gör att jag känner att jag kommer krossa hans drömmar. Är jag egoistiskt? Hur ska jag kunna veta vad jag känner? Är det en depression som talar eller är det bara att barnlängtan är större än längtan att vara med min partner? Finns det någon i en liknande situation? Hur löste det sig? Känner mig så ensam kan inte prata med familj eller vänner om detta. Hjälp en förvirrad tjej!

  • Svar på tråden Har min barnlängtan blir större än längtan efter att vara med min partner?
  • Naturals
    Naturals skrev 2021-12-19 22:34:39 följande:
    Har min barnlängtan blivit större än längtan efter att vara med min partner?
    Har min barnlängtan blir större än längtan efter att vara med min partner? Jag träffade min nuvarande partner när jag var 18 år och idag är jag 24 år. Vi har försökt skaffa barn sedan 3 år tillbaka för 1,5 år sedan fick vi svar att han hade låg spermaproduktion vilket innebär att han inte kan skaffa barn naturligt. Det kändes tufft och hela världen vändes upp och ner. Tillslut accepterade jag vårt öde vilket är att vi alltid kommer få göra ivf för att skaffa barn. Jag måste erkänna att jag funderade på lämna honom men kände mig taskig eftersom det inte finns något han kan göra åt det enligt läkarna. Jag tänkte att ja, men mer ivf kommer vi att lyckas. Jag fick ut många ägg men hans sperma lyckades inte befrukta alla mina ägg. Vi fick ett insatt och några till frysen, det som vi fick insatt tog sig inte. Nu är det snart dags för ett nytt försök och helt ärligt så vet jag inte om jag orkar eller vill. Hela resan känns så tuff och jobbig, det har påverkat vår relation. Jag börjar bli tveksam på min partner just pga att han inte kan göra mig gravid, jag vill ha många barn och tanken att få gå igenom allt det här flera gånger om. Sen förutom känslorna, så kostar det så sjukt mycket pengar. Den tanken får mig att tveka.. Jag älskar min partner, men jag vill ha barn helst igår. Jag har en sån stor längtan att jag nästan känner mig desperat. Jag känner att jag är för ung för att behöva acceptera att det här är mitt/vårt öde då det inte är något fel på mig. Men samtidigt så tänker jag att tänk om jag träffar en ny som inte heller kan få barn? Kan man lämna ens partner för en sådan sak? Vi har dessutom byggt klart vårt drömhus som vi bott i 3 månader, vilket gör att jag känner att jag kommer krossa hans drömmar. Är jag egoistiskt? Hur ska jag kunna veta vad jag känner? Är det en depression som talar eller är det bara att barnlängtan är större än längtan att vara med min partner? Finns det någon i en liknande situation? Hur löste det sig? Känner mig så ensam kan inte prata med familj eller vänner om detta. Hjälp en förvirrad tjej!
  • Ingentingviktigt

    Förstår att längtan är svår. Jag hade levt tillsammans med min sambo i 9 år, under de 5 senaste åren hade vi vetat att vi inte kunde få barn på egen hand (också pga manlig faktor), innan vi slutligen fick vår dotter.

    Tråkigt att det inte tog sig på första försöket. Men vill ändå ge lite hopp. Vårt problemet berodde som sagt på manlig faktor. Förutom att min sambos spermier är få är de dessutom orörliga. Fick en chock när vi fick beskedet, tänkte dessutom att orörliga var samma sak som döda, vilket de inte var. Av de 11 äggen vi fick ut första IVF-försöker befruktades 6, men ?bara? två gick att använda, en blev vår dotter och det andra bär jag på nu.

    Jag var inställda på att våra chanser skulle vara väldigt låga, så vi hade börjat diskutera andra alternativ. Ni är fortfarande unga (vi var över 30 båda två) och ni har fler gratisförsök kvar.

    Förstår dock hur tärande barnlängtan kan vara på ett förhållande. Och när det man drömt om inte blir som man tänkt. Du skriver att du drömmer om flera barn. Jag hade en bild av att jag skulle bli en ung mamma, absolut innan 30, och jag ville ha 2 barn. Sen när jag insåg att vi skulle vara tacksamma om vi ens fick ett barn tillsammans började jag också tveka. Att växa upp utan ett syskon hade varit otänkbart i min värld. Men sen när vi väl fick göra vårt försök och vi äntligen fick vår dotter kändes allt perfekt, men tillslut bestämde vi oss för att ge ?embryot? i frysen en chans.

    Men som sagt finns det andra möjligheter. Det behöver inte bli ett val mellan din sambo och en framtid med barn. Förhoppningsvis tar sig nästa försök. Men sen finns ju alltid möjligheten att åka till Danmark för donation (billigare och kortare väntetid än Sverige), något vi hade börjat diskutera.

  • SvenOlsson
    Naturals skrev 2021-12-19 22:34:39 följande:
    Har min barnlängtan blir större än längtan efter att vara med min partner?
    Nu är det snart dags för ett nytt försök och helt ärligt så vet jag inte om jag orkar eller vill. Hela resan känns så tuff och jobbig, det har påverkat vår relation. Jag börjar bli tveksam på min partner just pga att han inte kan göra mig gravid, jag vill ha många barn och tanken att få gå igenom allt det här flera gånger om.
    Jag förstår vilken jobbig sits det måste vara för dig. Äggplock är så smärtsamt för kvinnor. Jag har givetvis inte upplevt det själv, men sett på nära håll som privat donator. Jag tror de flesta kvinnor tycker det är värt svårigheterna för att få ett biologiskt gemensamt barn med sin man. Det blir en annan fråga att göra det många gånger för att kunna få en stor familj. Då blir det, efter de fria försöken, också en fråga om ekonomi. Jag tror, som också Ingentingviktigt nämnde, att spermadonation kan vara den bästa vägen framåt om du vill få barn inom relationen. Det går att ta kontakt direkt med en donator, men Danmark är också ett bra alternativ som hjälpt många barnlösa
Svar på tråden Har min barnlängtan blir större än längtan efter att vara med min partner?