• Anonym (Svarta fåret)

    Psykar mamma mig?

    För att hålla det kortfattat, min syster och jag har en väldigt god relation och fick i somras bebisar med någr veckors mellanrum. Vi bor i samma område som vara föräldrar och skulle väl påstå att vi har en bra relation och kontakt. Men så har min mamma en väldigt konstig attityd mot mig, som jag upplever det. När min syster och jag är i samma rum så lovordar hon systern, hon är så naturligt vacker, så fin osv. Bör vi var gravida kommentera hon bara hur det strålar om min syster, hon har så fin mage är så vacker som gravid osv. När vi fått våra bebisar i somras så var det bara hyllningar om systerns bebis som var en flicka. Min son var precis som "åh bättre lycka nästa gång". Nu är dom närmare halvåret och jag får höra gliringar i ett om att vi inte fick en dotter, vi borde skaffa en till så kanske vi också får en så söt flicka. Nu har vi redan en dotter och är överlyckliga för vår son, inte pga bara könet utan att vi kunde få ett till friskt barn, vilket jag också sagt. I helgen träffades vi och mamma lovordar systerdottern med hur söt och gullig hon är. Och säger en om vår son " han ser ut som en fågel" jag fråga vad menar du? " ja han har så stora blå ögon och liten näsa som en uggla". Vår son vill hon aldrig röra vis, medan systerns bebis är hon först att ta och ska givetvis hålla så systern kan äta osv. Nu är det prat om julklappar och min mamma fråga om jag kunde lösa julklappar till mina barn, hon bidrar med 200kr. Ok sa jag så fråga hon i veckan vad hon skulle swisha.. sen börja hon älta att det blir så dyrt hon hade köpt en barbiehusbil till brorsdotter för 600kr, och lika mycket till hans son. Och en gåstol för 600kr till systerdottern. Men hon skickar 200kr till mitt barn och bebisen är så liten så han behöver väl ingen julklapp? Det skiljer 3v i ålder på min och syrrans bebis. Och visst han är bara halvåret och förstår inte vad julklapp är men man kan väl köpa en liten leksak? Jag får verkligen känslan av att hon ogillar mig och min barn. Fast jag är enda barnet som alltid hjälper till och alltid skött mig själv. Eller tar jag åt mig onödigt mycket av kommentarerna?

  • Svar på tråden Psykar mamma mig?
  • Anonym (K)

    Jag hade kapat bandet med den kärringen. Och starkt ifrågasatt mitt syskon. Hon ser väl hur morsan håller på?? Protesterar hon inte??

  • Anonym (H)

    Din mamma är dum i huvet. Har hon alltid favoriserat din syster eller kom det nu i somras med bebisarna? Vad säger din pappa, märker han inte hur hon agerar?

  • Anonym (My)

    Hmmm? när är ju inte riktigt rätt. Jag har haft liknande problem med min mamma, inte riktigt samma som du men känt under lång tid att det inte är okej hur mamma fått mig känna eller hennes beteende. Och vi har också alltid haft god relation egentligen.

    Det enda som kändes rätt för mig var att tillsist ta ett ordentligt snack med min mamma. Tala om för henne hur hon får mig att känna, ge konkreta exempel på vad hon säger och gör som gör att jag känner si och så. För det kan ju vara så att din mamma precis som min inte själv begriper hur fel hon beteer sig och hur orättvist hon behandlar er?

    Det är jobbigt att ta sånna samtal men det var absolut nödvändigt i mitt fall och det har skett förbättringar i mitt fall.

    Ifrågasätt din mamma. Tycker du att det är rättvist att du ger vissa barnbarn dyra klappar och andra ingenting? Älskar du mig och mina barn mindre än min syster och hennes?

    Du har ju konkreta svar som bevisar precis det, i och med att ni fått 200 kr och de andra mer. Hon berömmer och håller bara flickan och inte din son.

    Hon behöver få se och höra hur skevt hon beteer sig.

  • Spucks

    Håller med ovanstående kommentarer. Vilken elak människa. Även om hon, av någon anledning, har en starkare band till dina syskon, vissar sättet hon aktivt visar dig att du och dina barn inte är lika mycket värd för henne att hon är en extrem rutten människa.
    Har det alltid varit s
    åhär?

  • Anonym (Svarta fåret)

    Ja mamma har alltid haft mer känsla för min syster, hon var sjuk som barn och ägnade därför väldigt mycket tid till henne.

    Även som vuxen har hon alltid försatt sig i problem, med fel killar och skulder som mina föräldrar löst åt henne. Jag flyttade hemifrån direkt efter studenten och levde mitt liv. Vi har aldrig riktigt klickat med vår personkemi.

    Jag har tidigare pratat med henne om att inte vara orättvis som farmor/mormor framför barnen, då sa jag öppet att jag bryr mig inte om att du har olika känslor för dem men visa det inte för dem. Då fick jag till svar att systerns mellanson kommer hon alltid ha extra känsla för, han är så speciell och fantastiskt som dom andra inte är.. Han har vart mycket hos henne och hon bryr sig inte vad vi andra tycker. Det visade hon när han fyllde år och hon köpte nytt ps4 till honom medan min äldsta 12 åring fick 200 kr. Hon säger själv att hon känner mer för min systers barn för dom har haft bättre kontakt, och jag påtala att vi försökt bjuda med dem på aktiviteter men då vill ni aldrig. Och när vi är på besök är hon trött eller upptagen. Jag får väl helt enkelt leva med att det är såhär.

  • Ocdmänniska

    Oj men herregud vilken människa.. jag önskar nästan att du tar avstånd i framtiden för dina barns skull för det där kommer ju påverka dom. Dom kommer ju märka av det att hon tar avstånd och inte är lika intresserad av dom..

    Är ledsen att du har en sådan mamma, och hemskt att hon inte kan låtsas allaefal för barnens skull..

  • Anonym (H)
    Anonym (Svarta fåret) skrev 2021-12-20 14:34:13 följande:

    Ja mamma har alltid haft mer känsla för min syster, hon var sjuk som barn och ägnade därför väldigt mycket tid till henne.

    Även som vuxen har hon alltid försatt sig i problem, med fel killar och skulder som mina föräldrar löst åt henne. Jag flyttade hemifrån direkt efter studenten och levde mitt liv. Vi har aldrig riktigt klickat med vår personkemi.

    Jag har tidigare pratat med henne om att inte vara orättvis som farmor/mormor framför barnen, då sa jag öppet att jag bryr mig inte om att du har olika känslor för dem men visa det inte för dem. Då fick jag till svar att systerns mellanson kommer hon alltid ha extra känsla för, han är så speciell och fantastiskt som dom andra inte är.. Han har vart mycket hos henne och hon bryr sig inte vad vi andra tycker. Det visade hon när han fyllde år och hon köpte nytt ps4 till honom medan min äldsta 12 åring fick 200 kr. Hon säger själv att hon känner mer för min systers barn för dom har haft bättre kontakt, och jag påtala att vi försökt bjuda med dem på aktiviteter men då vill ni aldrig. Och när vi är på besök är hon trött eller upptagen. Jag får väl helt enkelt leva med att det är såhär.


    Blir lite matt TS, beklagar att du har en sån mamma. Men var finns din pappa i den här bilden? Kan inte han sätta ner foten om hur barnbarnen ska behandlas när ni ses? Eller är din pappa inte med i bilden alls?
  • Anonym (Svarta fåret)
    Anonym (H) skrev 2021-12-20 15:17:55 följande:

    Blir lite matt TS, beklagar att du har en sån mamma. Men var finns din pappa i den här bilden? Kan inte han sätta ner foten om hur barnbarnen ska behandlas när ni ses? Eller är din pappa inte med i bilden alls?


    Min pappa lever ihop med mamma, men vi har tyvärr ingen bra kontakt heller. Han hade en egen firma och jobbade 6-7 dagar i veckan året om. Så det lilla man såg honom skulle man låta honom vara för att han var trött. Nunär han pensionär men har olika sjukdomar och är väl inte direkt intresserad av varken sina barn eller barnbarn. Han säger hej och sen går han undan.
  • Anonym (Vira)

    Usch, jag hade nog inte klarat av att umgås mer. Särskilt om det överförs till barnen. Vad skulle hända om du sa ifrån eller förklarade hur du upplever det? Har ni någon konflikt i övrigt? Annars låter det faktiskt inte riktigt friskt.

  • Anonym (AF)

    Vad har din mamma för goda sidor? Överväger dom hennes dåliga?

    Hade min mamma betett sig som du beskriver att din gör så hade jag slutat umgås med henne om hon inte hade bra sidor som övervägde detta. 

  • Anonym (123)

    Det där är så inte ok av din mamma.har du pratat med din syster om det här?

    Jag vet att mitt ena barn är min mammas favoritbarnbarn. De har en superfin kontakt och mamma har också erkänt för mig att det är så. Men hon skulle aldrig berätta det för någon annan och hon är jättenoga att inte göra skillnad (under en period så mycket att jag och mitt barn alltid fick stå tillbaka då hon i sin noggrannhet med att vara rättvis gick lite väl långt och istället blev orättvis mot den hon gillade mest som kompensation för sitt dåliga samvete). Och att hon har en särskild plats för ert barnbarn betyder inte att hon älskar de andra mindre än normalt,hon har plats i sitt hjärta för alla (7 stycken totalt) och alla känner sig älskade av mormor/farmor.

  • Anonym (Fy fan)

    Det här är ju mobbing! Fy fan vilken jävla käring, jag hade sagt upp kontakten. Sådana där går inte att prata med, skulle du ta upp det med henne skulle hon väl skylla över problemet på dig eller förminska dig.

Svar på tråden Psykar mamma mig?