• HeavyMetalManiac

    Jag vill börja jobba 7 timmar istället

    Hejsan

    Jag har hela tiden jobbat 8 timmar känner nu att det är alltför mycket. Det blir hem laga mat kolla på tv och sen sova ingenting annat. Jobbet tar för mycket tid av mitt liv. Hur mycket förlorar man på att börja jobba 7 timmar istället? Istället för 7-16 så jobbar man 7-15. Tjänar idag 14756 kr vilket räcker gott för mig som ensam. 

  • Svar på tråden Jag vill börja jobba 7 timmar istället
  • Drottningen1970

    Din arbetsgivare måste gå med på det för det första.

    Med så låg lön skulle jag ändå tänka till även om du klarar dig nu på mindre pengar.

    Om du blir sjuk, ska vara föräldraledig så ska du kunna överleva då också.

    Och inte minst pensionen?

  • Anonym (Tofsvipa)
    HeavyMetalManiac skrev 2021-12-20 16:46:01 följande:
    Jag vill börja jobba 7 timmar istället

    Hejsan

    Jag har hela tiden jobbat 8 timmar känner nu att det är alltför mycket. Det blir hem laga mat kolla på tv och sen sova ingenting annat. Jobbet tar för mycket tid av mitt liv. Hur mycket förlorar man på att börja jobba 7 timmar istället? Istället för 7-16 så jobbar man 7-15. Tjänar idag 14756 kr vilket räcker gott för mig som ensam. 


    14756/8x7= 12911,50

    Det är vad du skulle tjäna.

    Tänk på att om du går ner i tid så kanske du inte får gå upp igen om du ångrar dig. Sen undrar jag vilket heltidsjobb som genererar SÅ lite pengar.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2021-12-20 17:30:27 följande:
    14756/8x7= 12911,50

    Det är vad du skulle tjäna.

    Tänk på att om du går ner i tid så kanske du inte får gå upp igen om du ångrar dig. Sen undrar jag vilket heltidsjobb som genererar SÅ lite pengar.
    Rätt många lågstatusjobb ger den inkomsten. Själv har jag inte många tusenlappar mer efter skatt heller.
  • Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-20 17:50:26 följande:
    Rätt många lågstatusjobb ger den inkomsten. Själv har jag inte många tusenlappar mer efter skatt heller.
    Jag jobbar med lokalvård och har ut runt 20 000 efter skatt.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2021-12-20 17:54:30 följande:
    Jag jobbar med lokalvård och har ut runt 20 000 efter skatt.
    Vad fint, då har vi ungefär samma :)
  • HeavyMetalManiac
    Drottningen1970 skrev 2021-12-20 17:27:57 följande:

    Din arbetsgivare måste gå med på det för det första.

    Med så låg lön skulle jag ändå tänka till även om du klarar dig nu på mindre pengar.

    Om du blir sjuk, ska vara föräldraledig så ska du kunna överleva då också.

    Och inte minst pensionen?


    Det är inte så låg lön för mig som fått aktivitetsersättning förut på 12000 kr. Jag är glad över min lön. Jag har inte börjat spara till pensionen eftersom jag lever i nuet och bryr mig inte om min pension jag är bara 31 år. Har 10000 kr på mitt sparkonto vilket räcker för mig.
  • HeavyMetalManiac
    Anonym (Lärare) skrev 2021-12-20 17:50:26 följande:
    Rätt många lågstatusjobb ger den inkomsten. Själv har jag inte många tusenlappar mer efter skatt heller.
    Jobbar som trappstädare inom samhall klassas det som lågstatusjobb?
  • HeavyMetalManiac

    Bryr mig inte skulle inte bry mig ifall jag fick 19000 efter skatt det spelar ingen roll för mig.

  • Drottningen1970
    HeavyMetalManiac skrev 2021-12-20 21:58:17 följande:

    Det är inte så låg lön för mig som fått aktivitetsersättning förut på 12000 kr. Jag är glad över min lön. Jag har inte börjat spara till pensionen eftersom jag lever i nuet och bryr mig inte om min pension jag är bara 31 år. Har 10000 kr på mitt sparkonto vilket räcker för mig.


    Om du är 31 år är det hög tid att ha lite mer långsiktighet än bara för dagen.
  • Anonym (Tofsvipa)
    HeavyMetalManiac skrev 2021-12-20 21:59:02 följande:
    Jobbar som trappstädare inom samhall klassas det som lågstatusjobb?
    Tja, jag är inte en dömande person men om du frågar så. Jo, det gör det. Men det gör mitt jobb också, jobbar med lokalvård hos en av de största aktörerna på marknaden. (Inte Samhall)

    Jag får ut runt 20 000 och förstår verkligen inte hur du kan få ut så lite. Även om du är nöjd.
  • HeavyMetalManiac
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2021-12-21 04:55:12 följande:
    Tja, jag är inte en dömande person men om du frågar så. Jo, det gör det. Men det gör mitt jobb också, jobbar med lokalvård hos en av de största aktörerna på marknaden. (Inte Samhall)

    Jag får ut runt 20 000 och förstår verkligen inte hur du kan få ut så lite. Även om du är nöjd.
    Jag är inte fast anställd jag har LFU
Svar på tråden Jag vill börja jobba 7 timmar istället