• Anonym (cc)

Barn med 40, 4 i feber

Försöker komma fram på 1177 men det är ju omöjligt så jag slänger ut en fråga här. Borde jag åka in med henne? Hon är 6 år. Hon beter sig inte som att hon är så dålig som hon är om jag säger så, hon är ju jättetrött såklart och sover sen några timmar tillbaka men vaknar väldigt lätt-något hon inte brukar göra när hon har feber annars.

Hon har tre täcken på sig för att hon tycker det känns skönt, vill inte ta av sig.

När jag kollade temp för en stund sedan så hon att om du frågar mig känner jag mig bra..Har kollat så att tempen stämmer för jag har samma temp som vanligt. HOn är ju som sagt dålig men inte så dålig som jag förväntar mig att ett barn ska vara vid den typen av feber. Vanligtvis brukar hon ha svårt att hålla sig vaken och absolut inte bli väckt av mig om hon har över 39.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Barn med 40, 4 i feber
  • Anonym (Sofie)

Nej, jag hade inte åkt in till sjukhuset, men däremot gett febernedsättande och inte låtit barnet sova med tre täcken. Om inte febern gått ner av febernedsättande hade jag ringt 1177 och rådfrågat.

• Anonym (Mamma)

Nej. Inte under 41 grader och särskilt inte om febern går ned av medicin. Börja i den änden.

• Anonym (Mamma)

Och ta för guds skull av henne täckena! Inte konstigt att hon är varm med tre stycken, rena vansinnet. Ett räcker.

• Anonym (Sofie)

Såg att du ringt 1177, men ett tips är att googla på 1177 och feber hos barn så står det tips och råd där.

• Anonym (cc)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-20 21:36:09 följande:

Och ta för guds skull av henne täckena! Inte konstigt att hon är varm med tre stycken, rena vansinnet. Ett räcker.

Då fryser hon..Hon vaknar jättelätt, vilket hon inte brukar göra. Jag ska försöka igen.
    Anonym (Mamma) skrev 2021-12-20 21:35:26 följande:

Nej. Inte under 41 grader och särskilt inte om febern går ned av medicin. Börja i den änden.

Ok, jag blev så stressad för hon har aldrig haft så hög feber. 
    Anonym (Sofie) skrev 2021-12-20 21:33:54 följande:

Nej, jag hade inte åkt in till sjukhuset, men däremot gett febernedsättande och inte låtit barnet sova med tre täcken. Om inte febern gått ner av febernedsättande hade jag ringt 1177 och rådfrågat.

Jag har gjort det men kan snart ge henne igen. 

• Spucks

Vid den temperatur skulle jag ge mitt barn lite febersäkande och om febern går ner ett grad är det bra.
    Och jag skulle l
    åta barnet ha så mycket täcken hen vill - jag själv brukar frysa när jag har feber och om någon skulle förbjuda mig täcken hade jag blivit vansinnig (om jag hade kraft till det). Varför ska man lida i onödan?

• McIris

Ingen större fara. Mina barn, särskilt den äldsta, var högtempare. Min äldsta hade 41 en gång och satt i soffan och åt glass. Vi fick en särskild dos, en sk smärtdos, att ge vid över 40 grader. Han var äldre och en väldigt erfaren läkare och sa att ge vanlig dis vid så hög feber är som att spotta i havet. Det hjälper knappt. Vi fick ge dubbla dosen och varva alvedon och ipren. Då gick febern ner och de kunde äta, dricka, kureras lättare. Vi gav denna dos till alla tre när det behövdes. Funkade utmärkt!

Svar på tråden Barn med 40, 4 i feber