• Anonym (Undrar)

Hjärtanemojis mellan kollegor

Är det vanligt att skicka hjärtanemojigubbar mellan kollegor som inte brukar messa varandra vanligtvis? Själv skulle jag inte göra det men nu fick min sambo en sån och jag tycker det är hm lite märkligt. Nu tycker säkert de flesta att jag överreagerar och det kanske jag gör men då det är så långt från mig själv så undrar jag bara om det är vanligt för andra att göra?

• Svar på tråden Hjärtanemojis mellan kollegor
  • Anonym (Kanske)

Hur menar du med skicka hjärtemojis? Som ett sms eller vad? På mitt jobb (IT, 97% män) så gillar man ofta teamsmeddelanden med hjärta. Kan också skickas något hjärta som meddelande ibland om någon gör något av omtanke som man vill tacka för.

• Anonym (Undrar)

I ett vanligt sms bara. Mest ren info sen hjärtan/pussemoji på slutet. 

• Anonym (Sammanhang)

Det kan väl hända, som en omtanke /gullig gest. Vi gillar ofta Teamsinlägg med hjärtan och meddelanden kan avslutas med hjärta eller kram emoji om det är något särskilt, jul/semesterhälsning eller nåt.

• Anonym (Beror på)

Det beror på många saker, det kan vara som ett tack eller liknande, ibland har vi någon kollega som tar med tårta eller liknande och då kanske man skickar ett hjärta, ber någon täcka upp något samma där, är det istället "börjar du 7 eller 8 imorgon?" Så kanske det inte passar in, men... det beror också på hur personen brukar skriva i övrigt, har en del vänner som ALLTID har med massa emojis, och passar inte en smiley in så blir det lätt ett hjärta eller puss som avslut

Jag skulle personligen inte läsa in något i det

• Fjäril kär

Beror väl på vad det handlar om men ja det gör vi ganska ofta mellan varandra oavsett vilken kollega. Vi har jobbat ihop så länge att det inte är några konstigheter att det ibland slinker in ett hjärta eller en puss när nån sjukanmäler sig eller kollar om det är nåt man behöver komma ihåg.

• TriC

Jag tycker det är ett märkilgt fenomen. För mig betyder det "jag älskar dig" eller "jag är kär i dig". Sånt kan jag skicka till min sambo och mina barn, men ingen annan.

• Anonym (Maja)

En del använder myckethjärtan och sånt helt enkelt.

Hos oss är det vanligt med både tumme och hjärta när folk skriver saker på jobbchatten (beroende på vad som skrivs förstås). Hjärta används ofta om man tycker något är gulligt eller extra behjärtansvärt, eller fint eller helt enkelt som ett tack eller uppmuntran.

• Anonym (Undrar)
    TriC skrev 2021-12-22 07:47:32 följande:

Jag tycker det är ett märkilgt fenomen. För mig betyder det "jag älskar dig" eller "jag är kär i dig". Sånt kan jag skicka till min sambo och mina barn, men ingen annan.

Jag tycker o gör likadant. Det känns bara så gränslöst för mig. Att en ej nära kollega gjorde detta utan någon direkt anledning tycker jag. Men men är väl överkänslig.
  • Anonym (A)

Nej det gör man inte men det finns gott om gränslösa människor! Har råkat ut för samma ett par gånger i min egen relation och sagt åt maken att sätta ner foten ordentligt (konflikträdd så klart som alla andra), att man inte skickar vad som helst till sina kollegor eftersom det är förbaskat olämpligt. Det är alltså han som fått saker skickade till sig av andra kvinnor, såna som kramar alla och skickar hjärtan till alla. Det är fortfarande inte ok bara för att människan är gränslös mot alla hon möter.

• Anonym (L)

Nej, det är naturligtvis jättekonstigt. Åtminstone om det är mellan en man och en kvinna.

Svar på tråden Hjärtanemojis mellan kollegor