• Lagolina

Någon mer som fått missfall efter corona?

Min coronainfektion blev kraftig och jag blev riktigt sänkt av den.
    När den utbröt vad jag i vecka 10. Ett par veckor efteråt fick vi ett tråkigt missfallsbesked och barnmorskan såg att fostret hade dött runt v10.

Jag tänkte inte på att det kunde finnas ett samband förrän ett halvår senare, då min barnmorska påtalade det. Idag är jag övertygad om att samband finns, men det finns inga medicinska studier kring detta.

När jag tog min första spruta blev jag ganska dålig och nu vågar jag inte ta min påfyllnadsdos, nu när jag äntligen är gravid igen. Finns det någon mer som har liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Någon mer som fått missfall efter corona?
  • Drottningen1970

Jag fattar inte. Du tror att du fick missfall av corona, och vågar därför inte ta din andra dos. Vad fan är det för logik??

• Lagolina
    Drottningen1970 skrev 2021-12-22 09:06:52 följande:

Jag fattar inte. Du tror att du fick missfall av corona, och vågar därför inte ta din andra dos. Vad fan är det för logik??

Som jag skrev - Jag blev dålig av min första spruta, därav oron. 

Men det är inte det som min tråd handlar om, jag undrar om det finns fler som har samma erfarenhet.
  • Mortiscia80
    Lagolina skrev 2021-12-22 09:15:54 följande:

Men det är inte det som min tråd handlar om, jag undrar om det finns fler som har samma erfarenhet.
    Det är bättre att må lite dåligt av en spruta än att må riktigt dåligt eller dö av viruset.

Man vet fortfarande extremt lite om viruset vs. missfall men enligt den här sidan som sammanfattar flera studier så verkar det finnas en länk.

journals.plos.org/plosone/article

Conclusions

There is an increased risk of abortion in mothers with a positive test result of SARS-CoV-2, which several case reports and case series have identified during the pandemic. Placental inflammation during the viral infection may result in fetal growth retardation and induce abortion.

• Mortiscia80
    Lagolina skrev 2021-12-22 09:15:54 följande:

Oj, jag glömde ju påpeka en sak och det är att vaccinet är ofarligt för fostret, även om du själv blir lite dålig så kommer det inte leda till missfall. Du kan prata med vilken bm som helst men det är välspridd information om att det är ofarligt att vaccinera sig, däremot att man kan behöva vänta till efter vecka 12.

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/information-for-dig-om-vaccinationen/gravida-och-vaccination-mot-covid-19/
  • Ellie

Ja, du kan säkerligen hitta fler som fått missfall efter corona. Jag kan inte siffrorna, men låt oss säga att missfallsrisken innan vecka 12 är 4%. Har du då 100 personer gravida innan v 12 som har fått coronainfektion borde ca 4 av dem få missfall (oberoende av corona). Skulle siffrorna istället vara att tex 7 av dem får missfall så kanske det kan vara just beroende av infektionen. Hur det ser ut i verkligheten vet jag inte.

Det som däremot är klart och tydligt är att en infektion är mycket farligare än en vaccination. Vaccinet påverkar inte fostret. Anledningen till att man skall vänta till efter v 12 är att det finns en relativt högre missfallsrisk innan dess och man vill inte att folk skall tro att missfallet berodde på vaccinet.

• Honungsvatten

Beklagar verkligen och har inte vart med om det själv. Vill dock bara dela att jag tog min första dos när jag inte va gravid (Astra) och blev riktigt dålig av vaccinet?. Tog andra dosen när jag var gravid (Pfizer, efter v.12) och jag kände inte av den överhuvudtaget. Så med din tidigare erfarenhet och de rekommendationer som finns så skulle jag verkligen råda dig att ta vaccinet! Och sen såklart även Influensavaccinet då den väntas så oerhört hårt i år med peak i januari. Vaccinet är dessutom gratis för gravida (riskgrupp).

Men man ska självklart ta beslut ang vaccinering själv, men kan bara råda dig att TA det! Kram och Lycka till med graviditeten!

• Misscaswell

Jag har en liknande erfarenhet. Fick missfall i ca v 16 och insåg i efterhand att det måste ha varit samtidigt som jag var sjuk. Tog min andra vaccindos när jag alldeles nyss hade blivit gravid på nytt, och det gick bra trots att jag fick feber osv. Det är anekdotiskt såklart, men gick bra för mig.

• nomina

Jag är inte vaccinerad alls, men pratade med min bm om det nu och jag vill vaccinera mig, hon rådde mig att vänta tills efter vecka 12 minst. Så jag väntar nog tills efter ultraljudet.

Tack och lov jobbar jag hemma, och när jag måste till affären har jag alltid ansiktsmask och extra handsprit med mig.

Vet inte hur länge andra dosen kan dröja, men bäst att prata med sjukvårdspersonal och uttrycka din oro.

Svar på tråden Någon mer som fått missfall efter corona?