• Ekolan

    Julpynt för ensam fattiglapp.

    Hej, jag har efter separation varken firat jul eller pyntat mitt hem. Men nu har jag bestämt att jag ska sluta deppa och göra det julfint här hemma och tror på fullaste allvar att det skulle göra mig gott i själen. Men ekonomin är som den är och funderar på om det kanske ändå är bättre att vänta med att köpa konstgran m.m. efter jul, eller brukar sånt inte reas ut?

    Jag kommer vara själv även i år så det är väl egentligen inte ett jättestort behov att ha det gjort innan jul... Men tänkte att det kunde vara fint.

    Frågan är alltså om någon vet om det är mer ekonomiskt att köpa pynt såsom konstgran osv efter julafton, eller är utbudet alldeles för dåligt då?

  • Svar på tråden Julpynt för ensam fattiglapp.
  • Jag är bara jag

    Erikshjälpen har halva priset på allt julpynt den här veckan. Det kostar alltså nästan ingenting. Skulle tro att andra secondhand-affärer rear ut det också.

  • Fjäril kär

    Det mesta efter jul är oftast slutsålt eller så finns bara det riktigt dyra kvar (alternativt det fula)

    Jag skulle gå ut och shoppa i secondhand-butiker som brukar ha massor billigt. Så kan du få lite mysig stämning redan nu i princip gratis.

    Sen finns ju alltid billiga alternativ på affärer som Rusta, Dollarstore etc. Köp lite lyktor, tomtar, glitter och tänd lite ljus

  • Anonym (Tips från coachen)

    Man kan ju tillverka eget pynt också, det gjorde de förr i tiden. En sak som jag är sugen på att göra är såna där pappersgirlanger där man tejpar/limmar ihop pappersremsor till cirklar och bildar en lång kedja :) Får man reklam i brevlådan så dyker det ofta upp något användbart lite styvare papper.

  • Anonym (Falabella)

    Julpyntet brukar ofta reas redan nu, gå ut imorron och se vad du hittar.

    Rusta, Ö&B, Dollarstore och så.
    Gå till secondhandbutikerna.

    Be att få några granruskor som de kapar bort från granar som säljs?

  • Anonym (Redan rea)

    Julpynt har redan börjat reas ut lite här och där.

    Såväl nytt som begagnat.

    Billigaste är att leta efter en plats i hemmet och fundera på vad som skulle passa. Och faktiskt köpa något man gillar, inte bara köpa något som är billigt, eller supernedsatt.

    Tejp, sax och färgat papper är toppen för pappersmys. Likaså att sätta lite juligt papper/tyg/servetter på vanliga saker.

    Med vanligt snöre.

    Själv har jag köpt glitter på rean. 14:-/st betalade jag och 4st räckte för att pynta ett fönster.

  • Ekolan

    Tack för alla bra och värmande tips. Jag har fyndat en del, fått hjälp på sidor för "bortskänkes", och även försökt tillverka lite egna julbollar av bullformar som jag såg ett klipp på insta. Nu börjar hemmet äntligen få lite julkänsla. ????

  • ToniErdmann
    Ekolan skrev 2021-12-22 14:59:58 följande:
    Julpynt för ensam fattiglapp.

    Hej, jag har efter separation varken firat jul eller pyntat mitt hem. Men nu har jag bestämt att jag ska sluta deppa och göra det julfint här hemma och tror på fullaste allvar att det skulle göra mig gott i själen. Men ekonomin är som den är och funderar på om det kanske ändå är bättre att vänta med att köpa konstgran m.m. efter jul, eller brukar sånt inte reas ut?

    Jag kommer vara själv även i år så det är väl egentligen inte ett jättestort behov att ha det gjort innan jul... Men tänkte att det kunde vara fint.

    Frågan är alltså om någon vet om det är mer ekonomiskt att köpa pynt såsom konstgran osv efter julafton, eller är utbudet alldeles för dåligt då?


    Coop sålde allt med 75 % rabatt. Julpynt är nästan gratis dagarna före julafton.
  • flygrl
    Ekolan skrev 2021-12-23 21:28:45 följande:

    Tack för alla bra och värmande tips. Jag har fyndat en del, fått hjälp på sidor för "bortskänkes", och även försökt tillverka lite egna julbollar av bullformar som jag såg ett klipp på insta. Nu börjar hemmet äntligen få lite julkänsla. ????


    Nu kom jag lite för sent för ge några tips men va roligt att du tog tag i saken och fixade julkänsla i ditt hem genom kreativitet och smartness. Allt handlar inte om pengar som tur är.

    Önskar dig en riktigt God Jul!
Svar på tråden Julpynt för ensam fattiglapp.