Anonym (M) skrev 2021-12-22 15:53:24 följande:
Ta ansvar för dina egna känslor och lägg cde
Intressant svar. Vet inte riktigt var aggressionen kommer ifrån men tack ändå?
Ja, att dessa tjänster generar pengar har inte undgått mig men det är fortfarande lagligt och en legitim tjänst. Blodproven analyseras på sjukhus här i Europa. Tyskland har jag för mig som är långt före oss här i Sverige när det gäller bra sjukvård. Vi har ju våra egna sidor som blodkollen där man tar blodprov och betalar för det. Det är samma sak fast i det här fallet tar du blodprovet/avföringsprovet själv och skickar in till labbet.
Att dessa tjänster ens finns kan vi ju diskutera...finns ju en anledning varför blodkollen, werlabs osv poppat upp under de senaste åren. Dessa tjänster behövs tydligen då många vårdcentraler/hälsocentralen inte vill slösa sina resurser på "onödiga" blodprover.
Undrar när du senast var i vårdkarusellen för det du skriver om att läkare tar prov som behövs stämmer inte med min erfarenhet.
Hur som helst har detta inget med min frågeställning att göra. Jag eftersökte alltså svar från de som har tagit dessa test.
Aggression?
Intressant att du inte är kapabel att ta ansvar för dina egna känslor utan projicerar det på mig.
Jag är rak och ärlig och lindar inte in budskapet.
De behövs inte egentligen. Att folk däremot anser att de ska kunna beställa precis vilka prover de vill av vår skattefinansierade vård är en totalt befängd tanke. Hur mycket skatt är du villig att betala 135% eller?
Skippa skitsnacket. Man kan ha olika åsikter trots att man delar erfarenhet. "När var du senast i vårdkaruselllen.". Tja. Idag... Gör det mitt budskap mer legitimt för dig så är det helt ok även om du har ett ytterst tramsigt resonemang där du försöker förminska det jag säger genom anekdotisk bevisföring.
Skärp dig och börja diskutera sakligt.
Oavsett så är det så att dessa prover inte ger dig mer eller bättre vård. Allt som händer är att du blir fattigare. Läkare kommer som sagt att ta de prover som behövs om det finns orsaker till det. Det betyder alltså inte att du kan beställa prover av läkaren för att du, som lekman och googleläkaretycker att det finns ett behov.
Trots allt finns det orsaker till att läkare har runt 11 års utbildning och trots allt kan aldrig google göra att du får samma kompetens och kan avgöra när, var. hur och varför du behöver ta vissa prover.