• Anonym (..)

Immun mot magsjuka efter man varit sjuk?

Igår spydde jag som en gris, jag gissar på vinterkräksjuka då det går runt nu. Men än har ingen i familjen blivit smittad, peppar peppar.

Idag har jag klarat mig från att spy, endast känt mig konstig i kroppen. Jag gick glatt och skulle borsta tänderna när jag skulle lägga mig och inser en tid efteråt att jag borstat med samma tandborste som igår, då jag hade spytt några timmar innan. Nu när jag äntligen är på bättringsvägen är jag ju LIVRÄDD att jag ska börja spy igen och bli sjuk!! I o med att det var min egen tandborste med egna bakterier på, undrar jag om jag kan ha motståndskraft mot det nu? Eller ska jag förvänta mig att spy som en gris på julafton..

• Svar på tråden Immun mot magsjuka efter man varit sjuk?
  • Anonym (usch)

Viss sorts magsjuka kan man smitta sig själv med, om och om igen. Är du säker på att det var just vinterkräksjuka? (har du testat för det?) så hade jag ringt sjukvårdsupplysningen för att fråga, om det inte går att kolla på nätet.

Många former av magsjuka (dock ej matförgiftning) kan man smitta sig själv om, och om, och om igen med. Jag arbetar på förskola. För några år sedan hade vi någon form av magsjuka som valsade runt i tre månader. Det slutade med att smittskyddet stängde ned förskolan under några dagar. Under den perioden hade jag varit kräk/magsjuk under enbart 2 tillfällen, men däremellan också mått illa precis hela tiden. Min son var symptomfri under hela denna tiden, men när smittskyddet stängde ned vår förskola, så spred han det till sin förskola, och plötsligt fanns det i hela stadsdelen. Än idag tror jag att det var mitt "fel" att det råkade bli så.

• Anonym (..)
    Anonym (usch) skrev 2021-12-23 00:39:25 följande:

Viss sorts magsjuka kan man smitta sig själv med, om och om igen. Är du säker på att det var just vinterkräksjuka? (har du testat för det?) så hade jag ringt sjukvårdsupplysningen för att fråga, om det inte går att kolla på nätet.

Många former av magsjuka (dock ej matförgiftning) kan man smitta sig själv om, och om, och om igen med. Jag arbetar på förskola. För några år sedan hade vi någon form av magsjuka som valsade runt i tre månader. Det slutade med att smittskyddet stängde ned förskolan under några dagar. Under den perioden hade jag varit kräk/magsjuk under enbart 2 tillfällen, men däremellan också mått illa precis hela tiden. Min son var symptomfri under hela denna tiden, men när smittskyddet stängde ned vår förskola, så spred han det till sin förskola, och plötsligt fanns det i hela stadsdelen. Än idag tror jag att det var mitt "fel" att det råkade bli så.

Okej, jag tänker att jag då får vänta o se vad som blir. Men jag är inte säker på att det är vinterkräksjuka i o med att ingen annan i min familj blivit sjuk ännu. Dock tänker jag på att man smittar upp till 48 timmar efter sista symtom, då borde viruset alltså finnas kvar i kroppen såpass länge och då borde man inte kunna bli smittad under den tiden om viruset redan finns i kroppen? Vi får se vad som händer hoppas det går bra, tandborsten slängdes direkt iaf.
  • fjanten

Man brukar oftast få en kortvarig immunitet efter genomgången sjukdom. Ungefär länge nog för att hinna sanera huset Så jag tror inte du smittar dig själv genom tandborstning med samma borste - dagen efter du slutat spy. Men köp en ny ändå (eller koka åtminstone befintliga tandborste för att ha ihjäl ev. virus).

Svar på tråden Immun mot magsjuka efter man varit sjuk?