• Anonym (Utan klapp)

Maken vägrar köpa julklapp till mig

Så har ännu en jul varit, där min man bestämt att vi inte ska ge varandra julklappar. Han införde detta för några år sen och håller fast vid det sen dess. Det spelar ingen roll vad jag anser. Några julklappar ska vi inte hålla på med.

Vi firar med bland andra min syster och det är faktiskt ledsamt att sitta och se hur hennes man ger henne den ena klappen efter den andra. Väl genomtänkta är de också, medan jag inte får något från min man.

Förr om åren gav vi också varandra julklappar. Vi gav nästan alltid varandra upplevelser, ett restaurangbesök, en övernattning, en föreställning eller så. När min man bestämde att vi skulle sluta med julklappar menade han att vi ändå hittar på saker ihop. Tyvärr har vi inte gjort det när vi inte haft det inplanerat som förr.

Om jag tar upp det här är jag bara barnslig. Jag är vuxen och behöver inga julklappar, menar maken bestämt.

Jag känner mig överkörd och tycker faktiskt inte att det är så jäkla kul att sitta tillsammans med andra där jag är ensam om att inte få någon julklapp från min respektive. Barnen är för små för att ge mig något, men mitt ena barn brukar få hjälp av en släkting att köpa en chokladkaka till mig. Det värmer dock i hjärtat!

• Svar på tråden Maken vägrar köpa julklapp till mig
  • Anonym (Livet är kort)

Jag tycker synd om dig som har en partner som ignorerar dina känslomässiga behov. Har du förklarat hur ledsen du blir av att inte få den där omtanken längre, att det är något du saknar som brukade göra dig så glad? Om du redan förklarat ordentligt så kan jag bara säga att han faktiskt inte älskar dig. Om man vet att man gör sin partner ledsen och skiter i det, då skiter han i dig också. Vill du leva i en kärlekslös relation? Livet är kort.

• Anonym (Här med)

Vet precis hur du känner! Min kille är lika dan. Han tycker det är onödigt och att man gott kan köpa sig nått när man behöver, inte att man ska köpa för köpandes skull

• Anonym (Rut)

Så sorgligt beteende av din man.

Förstår att det är ledsamt för dig när ni dessutom firar med andra där julklappar förekommer.

Köper du julklapp till honom?

Undrar om du får presenter när du fyller år?

• Anonym (Utan klapp)
    Anonym (Rut) skrev 2021-12-25 10:39:43 följande:

Förstår att det är ledsamt för dig när ni dessutom firar med andra där julklappar förekommer.

Födelsedagspresent får jag. Jag fyller år några dagar innan jul och då tycker min man att det räcker. Därför enades vi under några år om att julklapp gärna fick vara något vi gjorde tillsammans istället, så slapp han försöka hitta någon bra sak till mig.
  • Anonym (Utan klapp)
    Anonym (Rut) skrev 2021-12-25 10:39:43 följande:

Jag köpte en liten klapp i år, som var mer gemensam. Annars har han deklarerat att han inte vill ha nåt han heller.
  • Anonym (Utan klapp)
    Anonym (Livet är kort) skrev 2021-12-25 10:36:36 följande:

Jag tycker synd om dig som har en partner som ignorerar dina känslomässiga behov. Har du förklarat hur ledsen du blir av att inte få den där omtanken längre, att det är något du saknar som brukade göra dig så glad? Om du redan förklarat ordentligt så kan jag bara säga att han faktiskt inte älskar dig. Om man vet att man gör sin partner ledsen och skiter i det, då skiter han i dig också. Vill du leva i en kärlekslös relation? Livet är kort.

Han har så klart massa fina sidor, men han är ingen känslomänniska och lägger ibland lite prestige i att vara lite motvalls. Vill andra fira jul, måste han liksom deklarera att han minsann skulle klara sig utan, typ.
  • Anonym (Rut)
    Anonym (Utan klapp) skrev 2021-12-25 10:41:29 följande:

Födelsedagspresent får jag. Jag fyller år några dagar innan jul och då tycker min man att det räcker. Därför enades vi under några år om att julklapp gärna fick vara något vi gjorde tillsammans istället, så slapp han försöka hitta någon bra sak till mig.

Han respekterar ju inte din önskan.

Det hade inte varit så stor uppoffring att ge dig en julklapp samtidigt som du respekterade hans önskan att inte få någon julklapp.
  • Anonym (Elin)

Många, många män är tyvärr såhär. Mycket är onödigt enligt dom. Och allt som tydligen är onödigt är sådant som innebär att man visar omtanke och kärlek till sin partner och familj. Sedan förstår de inte alls varför partnern ofta är ledsen och besviken samt varför barnen tyr sig mer till mamman i saker som verkligen betyder något.

Jag tycker att du ska säga exakt hur du känner det. Förklara hur det känns att sitta som åskådare och se systern och hennes mans kärlek och omtanke. När din man vill vifta bort det så stå på dig och säg att det är viktigt för dig och att du blir ledsen av att han inte vill lyssna till hur du känner.

• Anonym (Livet är kort)
    Anonym (Utan klapp) skrev 2021-12-25 10:45:51 följande:
    Han har så klart massa fina sidor, men han är ingen känslomänniska och lägger ibland lite prestige i att vara lite motvalls. Vill andra fira jul, måste han liksom deklarera att han minsann skulle klara sig utan, typ.
    Sluta köp julklappar till honom. Köp upplevelser och annat till dig själv istället! Sånt du skulle önska att han gav dig men inte gör numera. Och sen åker du ensam, eller med en vän.

Han har säkert många goda sidor, men att han struntar i dina känslor och är så småbarnstjurig att han bara "måste" gå mot strömmen vägs knappast upp av dem.
  • ElaineBenes

Det är klart att det är trist att han inte vill köpa julklapp till dig när han vet hur viktigt det är för dig.

Men tycker att det är lite märkligt att fira jul med flera familjer där man ger julklappar till den egna lilla familjen. I min värld löser man det privat till såväl partner som barn?

Skulle aldrig ha varit bekväm med att vare sig vara din syster eller hennes man. Inte heller vill man väl att ett av barnen tex skulle få mycket mindre än de andra.

Svar på tråden Maken vägrar köpa julklapp till mig