• Anonym (Balans?)

Balans i livet

Lever i parrelation med två gemensamma barn, villa och varsin bil. Vi har delad ekonomi.

Jag har ut 60,000 netto i månaden. Sparar långsiktigt 26,500 i månaden. En del av mig har ?dåligt? samvete för att jag inte sparar mer. Men anser samtidigt inte att jag slösar en massa eller lever extravagant på något vis. Hur hade ni gjort? Stramat upp rejält för att ha mer sen eller fortsatt som nu?

• Svar på tråden Balans i livet
  • Anonym (Kr)

Vad är ditt mål med sparandet?

• Anonym (Balans?)
    Anonym (Kr) skrev 2021-12-25 11:43:05 följande:

Vad är ditt mål med sparandet?

En del av mig ?bara för att?, man ska spara liksom. Det är förnuftigt. En annan del av mig känner redan att jag inte kommer orka jobba till jag är 67. Så sparandet hade hjälpt mig till en tidigare pensionering.
  • Tecum

Du sparar ju en rejäl summa och kommer att ha stor nytta av det om du väljer att ta tidig pension. Finns ingen anledning att leva snålt och spara mer, vem vet om du ens blir pensionär? Spara som du gör och lev gott samtidigt, det hade jag gjort i ditt ställe. Du har ju förmånen att ha en god ekonomi.

• Anonym (A)
    Tecum skrev 2021-12-25 11:56:26 följande:
    Du sparar ju en rejäl summa och kommer att ha stor nytta av det om du väljer att ta tidig pension. Finns ingen anledning att leva snålt och spara mer, vem vet om du ens blir pensionär? Spara som du gör och lev gott samtidigt, det hade jag gjort i ditt ställe. Du har ju förmånen att ha en god ekonomi.
    Håller med
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Balans?) skrev 2021-12-25 11:32:02 följande:
    Balans i livet

Lever i parrelation med två gemensamma barn, villa och varsin bil. Vi har delad ekonomi.

Jag har ut 60,000 netto i månaden. Sparar långsiktigt 26,500 i månaden. En del av mig har ?dåligt? samvete för att jag inte sparar mer. Men anser samtidigt inte att jag slösar en massa eller lever extravagant på något vis. Hur hade ni gjort? Stramat upp rejält för att ha mer sen eller fortsatt som nu?

En sparkvot på 30% ger normalt en tillräckligt stor säkerhet. Visst kan du gå över det om du har ett särskilt mål men annars är det bättre att unna sig lite vardagslyx. Om du känner oro över ditt sparande så borde du istället fundera över hur du placerar de pengar du sparar.

För de som läser i tråden och inte har möjlighet att spara 30% eller mer så vill jag säga att det viktigaste är att ha en buffert för att sprida ut stora utgifter över året. Ett första steg är att försöka spara 10% av inkomsten för att bygga och hålla en buffert. För vissa är även det för mycket och då får man sänka målet till en nivå som man klarar av.
  • Anonym (***)
    Anonym (Balans?) skrev 2021-12-25 11:32:02 följande:
    Balans i livet

Du gör av med över 30 000 i månaden, och det är bara din del.  Men du slösar inte? Men du kanske kompenserar för att du jobbar mkt? Om du inte trivs med det du spenderar eller sparar så får du göra en förändring. Ingen här vet hur du vill leva ditt liv. 

Känns som en skryttråd. 
  • Anonym (Balans?)
    Anonym (***) skrev 2022-01-11 19:03:43 följande:

Du gör av med över 30 000 i månaden, och det är bara din del.  Men du slösar inte? Men du kanske kompenserar för att du jobbar mkt? Om du inte trivs med det du spenderar eller sparar så får du göra en förändring. Ingen här vet hur du vill leva ditt liv. 

Känns som en skryttråd. 

Sparar långsiktigt betyder att kapitalet står orört de kommande 15 åren. I de ca 33,000 som jag använder på månadsbas ingår även avsättning till semester. Brukar bli skidsemester, sommarsemester, någon mindre och ibland större höstsemester, några udda weekends här och där med spahelg eller besök på tex isaberg med familjen. Sätter även av till eventuella projekt på huset i den summan. Så nej, jag tycker inte jag slösar avsevärt i min normala vardag. Hur är detta en skryttråd?
Svar på tråden Balans i livet