• Anonym (osäker)

Kan jag ställa julmaten på balkongen?

Julen blev inställd i år, men först efter all julmat var inköpt och en del tillagad. I det längsta har jag hoppats på att alla ska bli friska nog att orka äta av den men icke, och det börjar bli dags att rädda all denna mat som står i kylen. Frysen är redan full med sånt som skulle ha tillagats eller som vi bara har för andra dagar fram till nyår. 

Min enda lösning tror jag är att ställa ut julskinka, jansson, mm på balkongen. Jag måste även steka upp 2,2 kg köttfärs som ingen orkar göra köttbullar av, den har redan varit fryst. 

Det kommer vara 5-10 minus fram till nyår och jag tänker att vi kanske kan äta julmat då istället, då borde alla vara friska igen.

Vad säger ni, är det ok?

• Svar på tråden Kan jag ställa julmaten på balkongen?
  • Anonym (Det går)

Maten kommer att hålla bättre än i kylen och sämre än i frysen. Se till att du förvarar den i något som diverse hungriga kråkfåglar inte kan ta sig in i!

• Anonym (Hmm)

Är det inte bättre (enklare) att ge bort en del av maten? Till anhöriga, grannar eller kyrkan t ex.

• Anonym (osäker)
    Anonym (Det går) skrev 2021-12-25 16:15:29 följande:

Maten kommer att hålla bättre än i kylen och sämre än i frysen. Se till att du förvarar den i något som diverse hungriga kråkfåglar inte kan ta sig in i!

Jag tror jag har en stor plastlåda med lock från ikea. Det bör funka va?
  • Anonym (osäker)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-12-25 16:18:02 följande:

Är det inte bättre (enklare) att ge bort en del av maten? Till anhöriga, grannar eller kyrkan t ex.

Förlåt om jag låter både snål, elak och egoistisk nu men jag har inte råd att ge bort mat för flera hundra bara för att vi råkat bli sjuka. Inte när jag ska dra runt tre personer på min sjukersättning
  • Anonym (Det går)
    Anonym (osäker) skrev 2021-12-25 16:21:31 följande:

Det borde gå bra. Om inte locket sitter så hårt så lägg något tungt på eller sätt en spännrem runtom.
  • Guldnovan
    Anonym (osäker) skrev 2021-12-25 16:21:31 följande:

Låter bra. Du kanske har frysblock i frysen som du kan lägga i samma låda.
  • Anonym (Okey)

Om det är minusgrader kommer allt att frysa. Jansson gör inget alls, inte skinkan heller. Annat kan bli lite sämre av att ha varit nerfryst. Väl packat och med inga plusgrader kommer det hålla. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (osäker) skrev 2021-12-25 16:24:23 följande:

Förlåt om jag låter både snål, elak och egoistisk nu men jag har inte råd att ge bort mat för flera hundra bara för att vi råkat bli sjuka. Inte när jag ska dra runt tre personer på min sjukersättning

Nej det tycker jag inte alls du låter som. Snarare jag som hade bekväm-tänket då jag trodde det var enklare att ge bort än att riskera att maten förstörs på balkongen, ( jag har också haft sämre dagar så hatar att slösa mat!) men som andra i tråden skrivit så ska det ju gå bra!
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-12-25 16:46:51 följande:

Nej det tycker jag inte alls du låter som. Snarare jag som hade bekväm-tänket då jag trodde det var enklare att ge bort än att riskera att maten förstörs på balkongen, ( jag har också haft sämre dagar så hatar att slösa mat!) men som andra i tråden skrivit så ska det ju gå bra!

En familj som är sjuk ska hålla sig hemma. Oavsett om man kallar någon snål eller inte. Ingen ska ut och lämna mat till kyrkan när man är sjuk,
  • Tecum

Se bara till att det du vill ska frysa blir riktigt genomfryst. Kanske genom att lägga ut lite av det i frysen på balkongen och och sen byta när det nya är genomfryst i frysen?
    Skinkan skulle du kunna förvara på balkongen och täcka den (t ex plast närmast och sen ett gammalt täcke eller filt) så att den inte fryser men ända förvaras svalt, ungefär som i ett kylskåp.

• flygrl

Det funkar fint ställa ut mat på balkongen när det är riktigt kallt. Det gör jag ofta. Men som redan påpekats se till skydda mot fåglar och även andra djur om du bor typ på nedre botten. Och tänk på att inte allt fryser vid samma temperatur och att somligt inte blir så bra av att frysas.

Tycker f.ö. det är fint du tar tillvara all den fina maten. Synd att slänga mat jue! Så respekt och god jul! Hoppas alla blir friska snart igen!

Svar på tråden Kan jag ställa julmaten på balkongen?