• Anonym (Trött man)

Bo separat - reality check

Jag och min fru har varit gifta i 10 år. Hon saknar i princip inkomster och jag har hög inkomst. Jag sköter hela administrationen hemma o tar nog mer än hälften av hushållet. Vi har barn tillsammans. Vi har haft ett bra kärleksfullt förhållande tills för något år sedan. Hon har börjat prata om frihet och jag tror hon har haft en kort flirt vid sidan om. Lite av en personlighetsförändring som jag tror beror på skev uppfattning av hur livet ska vara och att hon kan vara utbränd av att inte vara i ett sammanhang (jobb mm). Hon verkar se värden genom sociala medier. Hon driver nu på för att separera men inte skiljas. Särbo typ. Då kommer livet bli kanonbra. Jag ville bo tillsammans tills för ett tag sedan, tills jag började tycka att hennes nya jag inte passade mig. Vi har haft mycket gnäll om mycket som rör vardagen men vi har bra sexliv och är kärleksfulla mellan varven. Jag tror att det kan vara bra om hon testar livet på egen hand. Hon vill att jag ska sponsra hennes liv. Har varken lust att försvåra eller underlätta. Dags för en reality check?

• Svar på tråden Bo separat - reality check
  • Mrs Moneybags

Jag skulle säga ok till att separera men då skulle hon få klara sig själv. Inte ska du driva två hushåll. Det blir onödigt dyrt.

Sedan om hon träffar andra borde även du få göra detsamma.

• Anonym (carrera)

Då jag är en hårt arbetande kvinna som alltid har betalat min egen del i hushållet och inte är värst förtjust i snyltdjur så säger jag:

Passar det inte längre att dela livet i vått och torrt så är det väl lika bra att hon får känna på hur livssängen känns utan en dunkudde av dina pengar?

Men jag tror faktiskt att detta redan är över. Möjligen att hon lurar sig själv en tid till men hon behöver ju inte lura dig också. Hon bara undrar hur hon ska klara övergången innan hon har en ny försörjare på kroken.

Spela med om du vill, men förbered juridiskt och mentalt för skilsmässa. Har ni varit gifta tio år så är du knappast lastgammal och det finns säkert någon annan som vill vakna vid din sida. 

Så tror jag att det ligger till.

• Anonym (J)

Givetvis ska du inte betala. Hon vill båda ha kakan och äta den.

• Anonym (ooo)

Separera på riktigt, gå inte med på någon halvmesyr. Det låter mest som att hon vill försöka få ut mesta möjliga. 
    Separerar ni så delar ni upp allt i bodelningen, hon har då sin ekonomi, du din. 

• hanna1204

Hon behöver bli vuxen. Sponsra inte hennes lättja och låtsas-myndighet där hon ska börja leka på riktigt (utan din vetskap om vad hon gör), begär skilsmässa utan diskussion. Du behöver en livskamrat av din egen kaliber.

• Anonym (Old)

Hon utnyttjar dig, ser du inte det? Skilj dig.

Svar på tråden Bo separat - reality check