• Anonym (Millan)

Syster stannar i dålig relation på grund av "bra sex"

Jag behöver lite råd och tips hur jag ska agera kring min lillasyster som är i en dålig relation.

Som vanligt är det inte bara glädje och stoj och glam under julen, även tyngre saker kommer upp i dagen och min lillasyster som är 35 valde att lätta sitt hjärta för mig idag. Hon är gift sedan många år och har två barn som är 8 och 10. Hon berättade att hennes man psykiskt kan bryta ned henne och kan ibland ta i henne "hårt" även fysiskt. Inte så att han slagit henne men han kan ta i hennes armar hårt så att hon ibland får blåmärken, framförallt när han vill ha något sagt som han tycker är viktigt och han vill att hon ska lyssna när han tycker att hon har fel.

Och han säger många gånger att hon inte duger och är att hon är oduglig och hon är djupt olycklig med hur relationen är. Han är också egoistisk och prioriterar sina manliga vänner framför henne genom att gå på krogen eller gå på matcher istället för att hitta på något med henne och familjen. Det är hela tiden hon som får ta initiativ till saker som middagar eller att gå på bio med barnen. Han följer aldrig med på biobesök.

Jag har uppmanat henne att lämna honom så fort hon kan för hon är värd någon som är så mycket bättre och som kan uppskatta henne för den hon är men hon berättar att hon stannar av att enda skäl och det är att han är enormt "välutrustad" och ger henne fantastiskt sex och det övertrumfar tydligen allt det andra "mörka" som finns. Hon menar att jag inte kan förstå sånt om jag själv inte fått upplevt det och att sex är det som egentligen betyder något när allting kommer till kritan i en relation. Hur ska jag göra för att hon ska inse att hon bör lämna honom?

• Svar på tråden Syster stannar i dålig relation på grund av "bra sex"
  • Anonym (Sof)

Fråga henne om sex verkligen är det viktigaste i livet? Fast verkar då som hon kanske tycker det ändå. Försök ändå från den syn vinkeln kanske. Men det är ju ändå hennes val liksom.

• Anonym (L)

Hur bra är hon själv då? Tänk om hon också behandlar honom dåligt?

Oavsett vad så finns det inget du kan göra. Hon vet vad du tycker. Det hjälper inte att tjata på henne. Hon vill inte/är inte redo att lämna honom, hur konstigt det än är. Du kan inte tvinga henne att lämna honom så du kan inte göra något. Det är hennes liv och hennes val. Hon måste själv komma till insikt och du måste släppa detta och fokusera på ditt eget liv istället. Din syster är en vuxen människa och måste fatta sina egna beslut.

• Anonym (lll)

hon kanske skulle tänka lite på barnen också. De ser förstås hur han behandlar deras mamma. Vill hon att barnen ska växa upp och tro att det är normalt? 

• Drottningen1970

Problemet är inte att hon som vuxen människa stannar i en våldsam relation för att hon tycket sexet är bra. Det är ju puckade val som man som vuxen har rätt att göra.

Det man däremot inte har rätt att göra som förälder är att låta sina barn växa upp i en destruktiv och skadlig miljö för att tillgodose sitt eget sexuella behov.

• Anonym (Stötta)

Hon är inte redo än.Men mannens beteende kan bli värre.Det är inget bra förhållande.Stötta och finns där för henne.

• Anonym (Old)

Du kan inte göra någonting, din syster är vuxen och gör sina egna val. Vårda relationen med din syster, träffas, fika, promenera, gör utflykter med barnen. Hur ni nu brukar umgås.

Tjata inte om relationen eller att hon ska bryta men visa att du finns i hennes omedelbara närhet. Om problemen skulle accelerera blir det då naturligt för din syster att vända sig till dig.

• Anonym (Fredde_Sthlm)

Ursäkta, men din syster verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan, så att säga. Hon kan gott få skylla sig själv. 

Det är nog bara en tidsfråga innan hon visar sig med första blåtiran. 

Svar på tråden Syster stannar i dålig relation på grund av "bra sex"