Syster stannar i dålig relation på grund av "bra sex"
Jag behöver lite råd och tips hur jag ska agera kring min lillasyster som är i en dålig relation.
Som vanligt är det inte bara glädje och stoj och glam under julen, även tyngre saker kommer upp i dagen och min lillasyster som är 35 valde att lätta sitt hjärta för mig idag. Hon är gift sedan många år och har två barn som är 8 och 10. Hon berättade att hennes man psykiskt kan bryta ned henne och kan ibland ta i henne "hårt" även fysiskt. Inte så att han slagit henne men han kan ta i hennes armar hårt så att hon ibland får blåmärken, framförallt när han vill ha något sagt som han tycker är viktigt och han vill att hon ska lyssna när han tycker att hon har fel.
Och han säger många gånger att hon inte duger och är att hon är oduglig och hon är djupt olycklig med hur relationen är. Han är också egoistisk och prioriterar sina manliga vänner framför henne genom att gå på krogen eller gå på matcher istället för att hitta på något med henne och familjen. Det är hela tiden hon som får ta initiativ till saker som middagar eller att gå på bio med barnen. Han följer aldrig med på biobesök.
Jag har uppmanat henne att lämna honom så fort hon kan för hon är värd någon som är så mycket bättre och som kan uppskatta henne för den hon är men hon berättar att hon stannar av att enda skäl och det är att han är enormt "välutrustad" och ger henne fantastiskt sex och det övertrumfar tydligen allt det andra "mörka" som finns. Hon menar att jag inte kan förstå sånt om jag själv inte fått upplevt det och att sex är det som egentligen betyder något när allting kommer till kritan i en relation. Hur ska jag göra för att hon ska inse att hon bör lämna honom?