• Anonym (Anonym)

Operera hemorrojder

Jag ska operera bort hemorrojder från en graviditet som var för 2 år sen.

Man blir sjukskriven 2-4 veckor sa läkaren. Känns inte allt för lockande att berätta vad för operation man ska göra för kollegorna/förskolepersonalen/vänner men frågan kommer ju att komma..

Känner att jag kommer vilja ha någon annan operation att "skylla" på när omgivningen frågar. Vad finns det för operationer som är likande en sådan att skylla på? Mesig kanske men ja...

• Svar på tråden Operera hemorrojder
  • Anonym (granit)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-12-27 19:37:46 följande:
    Operera hemorrojder

Jag ska operera bort hemorrojder från en graviditet som var för 2 år sen.

Man blir sjukskriven 2-4 veckor sa läkaren. Känns inte allt för lockande att berätta vad för operation man ska göra för kollegorna/förskolepersonalen/vänner men frågan kommer ju att komma..

Känner att jag kommer vilja ha någon annan operation att "skylla" på när omgivningen frågar. Vad finns det för operationer som är likande en sådan att skylla på? Mesig kanske men ja...

Jag brukar bara säga att jag ska få fixat ett problem i de nedre regionerna.

Ingen människa med social kompetens frågar mer då, och de som ändå gör det får med full ögonkontakt svaret: Och när jag vill att du ska veta det, så kommer jag att berätta det för dig. Och sen byter man ämne.
  • Anonym (Anonym)

Hm. Jag vill nog ändå säga en annan operation som har liknande sjukskrivning och liknande operation, alltså något som inte är akut att få fixat men som man ändå vill eller behöver göra. Inga idéer?

• Aamon

Säg att du ska operera en förlossningsskada. Ingen vettig människa lär fråga så mycket mer därefter

• Anonym (Fia)

Sjukskriven beror väl på vilket jobb man har, men det var ett bra tips att säga förlossningsskada tycker jag. Den som skulle ställa följdfrågor på det är en idiot. Men annars kanske du kan säga operation av ett bråck.

• Anonym (Finley)

Jag har blivit opererad för samma sak 2 ggr och ingen av gångerna blev jag sjukskriven. Det var bara till att ta värktabletter och se glad ut nästa dag.

Nu när du ändå får sjukskrivning så kan du säga att du ska operera gallan om du känner dig tvungen att ange specifik anledning. Det är ju din ensak egentligen.

• Anonym (Op)

Varför skulle förskolans personal fråga vilken operation du gjort? Varför tror du att du måste svara?

• Anonym (undrar)

Får jag fråga vad det är för operation du ska göra?

Jag har också problem med hemorrojder efter graviditeter men till mig sade de att det inte opereras pga för stora risker för komplikationer i form av stenos (typ sammanväxningar) osv. 

Jag har gjort 2 gummibandsligeringar men det hjälper ju inte mot de som sitter längre ner och utanför...

Svar på tråden Operera hemorrojder