• MrSebbe

Tjej blir sur för att det kommer upp bilder på tjejer på Instagram sökfunktionen

Hej!

Var tillsammans med en tjej under ca 4 månader men tog tyvärr slut innan julen. Hon gjorde inte bara slut pga av detta men på min Instagram sök funktion så fick jag upp bilder på tjejer vilket då hon störde sig på. Jag skulle visa henne något och då fick hon se detta. Jag följer inte dessa tjejer men jag har väl råkat titta för mycket på random bilder och därav har jag fått upp detta. Har själv inte tänkt på det om jag ska vara ärlig. Jag försökte att förklara som att det var slumpmässigt att jag fick upp dessa, men jag har väl råkat göra något. 

Min fråga är, är det verkligen något att haka upp sig på? Min förklaring kanske inte var den bästa men hon tog åt sig för detta och trodde att jag kollar på andra tjejer. Jag är en väldigt ärlig person och gav henne mycket uppmärksamhet.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Tjej blir sur för att det kommer upp bilder på tjejer på Instagram sökfunktionen
  • Anonym (Sotis)

Internet designar din upplevelse med algoritmer efter vad du tittar på så du har rätt i att du "råkat" göra något för att detta ska komma upp.

Alla har rätt till sin egen gränssättning och om detta var hennes dealbreaker så va det så.

Sen visst, många kollar på olika saker på nätet och om du kollat innan ni gick in i relation går att vända o vrida på det. Du gör i sig inget fel som så. Det finns tjejer som är helt ok med detta o det finns andra som inte är det. Går det inte att lösa va det inte meningen..

Personligen tycker jag det är avtändande m män som faller för den sortens manipulerade tomma ytliga tidsfördriv att kolla bilder på lättklädda chicks online. Det är inte så mkt själva händelsen (för alla kommer alltid finna andra attraktiva) utan mer att han inte har högre standards för sig själv o sitt liv, har en annan moral än mig dvs not a match o jag skulle också gå vidare från en man som ägnar sig åt detta.

• Anonym (Dagny Dubbelmoral)

Såhär funkar tjejer:

"Jag får kolla på killar. Jag blir sur om killen kollar på andra tjejer"

• Ocdmänniska

Hade inte gjort slut på grund av det, det känns some en över reaktion, bättre vore väl om hon kommunicerade med dig att hon inte vill eller är bekväm med stt du tittar på sånt, sen har ni kunnat jobbat från det.

Hade inte velat att min sambo satt och tittade liksom på sånt, men en bild här eller där skulle inte göra mig nått. Tittar på nån bild så ibland jag med men det betyder ju inget.

• Anonym (sist på bollen?)

Kan ju vara så enkelt att din tjej inte enbart blev less på att du kollar på snygga tjejers konton, utan även blev less på att du försöker bortförklara det och hävda att det är "slumpen", det kan ju lätt tas för att du vet att du gör något fel och försöker mörka det.
    Antar att din tjej (som så många andra) förstår hur algoritmerna fungerar på instagram. Frågan är; visste du det innan eller har det gått upp för dig först nu?

• MrSebbe

Tack för svaren!

Jag håller med helt och hållet att alla sätter sina gränser på vad som är okej att titta på på sociala medier. Personligen håller jag med att det kan uppfattas som avtändande eller olämpligt. Jag skäms över att det kom upp om jag ska vara ärlig, att jag kanske skulle ha sett över mitt flöde på ett bättre sätt. Jag är ingen Instagram expert, men det är inte omöjligt. Majoriteten av bilderna som jag får upp är "normala" om man får säga så, sport, memes, kändis bilder m.m. 

Vi pratade inte om det här i samband med att jag skulle visa något utan det kom upp någon månad senare. Min förklaring var då att jag inte tittar på detta och det har slumpats fram av någon anledning, möjligtvis för att jag har tittat på något som sedan han genererat fram bilder på influencers/tjejer. Min förklaring var väl ett försök att mörka det och bara släppa det. Jag förstår Instagram algoritmen, men jag var naiv nog att inte inse problemet med det, för ens hon tog upp det. Var ett tag sen jag hade ett förhållande och min oerfarenhet kanske kom ifatt i samband med detta. 

• Anonym (Sotis)
    MrSebbe skrev 2021-12-28 14:53:06 följande:

Tack för svaren!

Jag håller med helt och hållet att alla sätter sina gränser på vad som är okej att titta på på sociala medier. Personligen håller jag med att det kan uppfattas som avtändande eller olämpligt. Jag skäms över att det kom upp om jag ska vara ärlig, att jag kanske skulle ha sett över mitt flöde på ett bättre sätt. Jag är ingen Instagram expert, men det är inte omöjligt. Majoriteten av bilderna som jag får upp är "normala" om man får säga så, sport, memes, kändis bilder m.m. 

Vi pratade inte om det här i samband med att jag skulle visa något utan det kom upp någon månad senare. Min förklaring var då att jag inte tittar på detta och det har slumpats fram av någon anledning, möjligtvis för att jag har tittat på något som sedan han genererat fram bilder på influencers/tjejer. Min förklaring var väl ett försök att mörka det och bara släppa det. Jag förstår Instagram algoritmen, men jag var naiv nog att inte inse problemet med det, för ens hon tog upp det. Var ett tag sen jag hade ett förhållande och min oerfarenhet kanske kom ifatt i samband med detta. 

Då håller jag med om svaret ovan att problematiken blir större iom att du försöker mörka det.

Tyvärr tror jag detta är vanligt, att ena parten försöker släta över för att det ju eg inte betydde något med en förklaring som då blir ett större problem iom att man känner att personen försöker lura en. Även om jag förstår din intention och att det var en relativt oskyldig grej fr början.

Jag tror det enda som kan rädda sånthär är att vara helt ärlig och utifrån det lyhört och lösningsorienterat komma fram till hur man ska gå vidare, vad båda parterna är ok med o inte. Och då självklart även va rak m om man vill fortsätta kolla bilder/porr/ etc. Lögner (även vita) gör det bara mkt mkt värre.
Svar på tråden Tjej blir sur för att det kommer upp bilder på tjejer på Instagram sökfunktionen