Anonym (TS) skrev 2021-12-28 14:52:19 följande:
Attraktiv på arbetsmarknaden?
Jag är nyfiken på det där med människor som har haft samma arbetsplats i sådär 15-40 år. Samma arbetsuppgifter?
Jag blir lite nyfiken på om dom verkligen blir attraktiva på arbetsmarknaden om dom skulle vilja byta arbetsplats? Blir det verkligen givande att vara på samma ställe?
Själv byter jag arbetsgivare sådär var tredje år och upplever hela tiden hur jag utvecklas av det. Att jag lär mig nya system, att det ser olika ut vad som är möjligt att göra utifrån arbetsplatsen.
Jag ser hur man kan göra samma uppgift på tusen olika sätt för jag ser variationerna.
Så hur ser er erfarenhet ut?
Min erfarenhet är att många som byter roll/företag ofta helt enkelt saknar kompetensen och förmågan att göra ett bra jobb. De byter alltså roll eller företag innan de blir avslöjade. De kan tex ha fått för mkt ansvar för tidigt vilket de inte klarat av sen har de inte lärt sig något i den nya rollen då de haft för lite förkunskaper.
Går ofta att förutse ungefär när det är dags för dom att byta roll eller företag. Jag har jobbat sedan 1996 så jag har sett det hända många gånger.
Detta gäller givetvis inte alla som byter ofta, säkert inte ens majoriteten men jag ser en hel del såna här fall.
Många andra som byter ofta har helt enkelt svårt att utvärdera sitt eget bidrag och upplever att det är fel på alla andra och flyttar av den anledningen.
Sen är det sunt att byta om man är på en arbetsplats som fungerar dåligt, det finns inget värde i att stanna kvar om det inte funkar. Men händer det samma person hela tiden och på alla arbetsplatser så kanske det är personen det är fel på.