• Emjol

    Ej vaccinerad och gravid

    Jag har inte vaccinerat mig ännu och är nu gravid. Och enligt min arbetsplats så kommer jag med stor sannolikhet få behöva gå hem i redan vecka 20...

    Men läste precis papper jag fick från BM så räcker det med en vaccindos minst 3 veckor innan vecka 20 så räknas man inte längre som riskgrupp och kan fortsätta arbeta efter vecka 20?

    Är det någon som vet om det funkar så? Känner mig lite osäker på att vaccinera mig när jag är gravid dock men börjar fundera på det... Är i vecka 10 om ett par dagar..

  • Svar på tråden Ej vaccinerad och gravid
  • svansmamman
    Emjol skrev 2021-12-29 10:22:24 följande:
    Ej vaccinerad och gravid

    Jag har inte vaccinerat mig ännu och är nu gravid. Och enligt min arbetsplats så kommer jag med stor sannolikhet få behöva gå hem i redan vecka 20...

    Men läste precis papper jag fick från BM så räcker det med en vaccindos minst 3 veckor innan vecka 20 så räknas man inte längre som riskgrupp och kan fortsätta arbeta efter vecka 20?

    Är det någon som vet om det funkar så? Känner mig lite osäker på att vaccinera mig när jag är gravid dock men börjar fundera på det... Är i vecka 10 om ett par dagar..


    Jag tog första dosen igår så nu kommer jag inte hinna bli fullvaccinerad innan bebis förhoppningsvis är här. Jag är idag i vecka 17 men vaccineringen har dröjt dels då jag blev framflyttad en vecka vid det senaste ultraljudet (dvs jag trodde jag var kortare gången än jag var och trodde det var tid kvar tills vaccinering var aktuellt) och dels då första lediga tid för vaccinering var igår (denna bokades för fyra veckor sedan). 

    Den information jag fått är att gravida betraktas som riskgrupp från vecka 20 oavsett om man är fullvaccinerad eller ej. Min syster blev exempelvis fullvaccinerad innan hon blev gravid och fick ändå "gå hem" i vecka 20. Hon jobbar patientnära men inte med sjuka eller särskilt utsatta. 

    Hur det blir för mig vet jag inte ännu, min arbetsgivare har inte sagt något alls och jag är personligen inte intresserad av att gå hemma i 20 veckor så jag kommer förmodligen inte trycka på något. Vi har en flexibel arbetsplats där alla erbjuds hemarbete, så det kommer förmodligen lösa sig ganska smidigt för mig. 

    Gällande att vaccinera sig som gravid säger jag bara: gör det! Riskerna med att få covid som gravid är större än riskerna med vaccinet.  
  • Anonym (....)

    Gravid vecka 19, ej vaccinerad, det sägs att det är säkert men vill ändå inte ta vaccinet under graviditeten. Jag blir avstängd vecka 20 oavsett om jag skulle vara vaccinerad, arbetar inom vården och min kommun har lagt in ett förbud.

    Nu har jag dock precis testats positivt för covid, milda symtom men lär väl inte hinna gå tillbaka till jobbet alls nu.

  • nernu

    Det är upp till varje arbetsgivare att göra den bedömningen. Inget din barnmorska kan bestämma.

    Det luriga är att fhm har sagt att gravida kan arbeta men arbetsmiljöverket håller fast vid att det inte spelar någon roll om man är vaccinerad eller inte. Man ska ändå inte utsättas för risker på arbetsplatsen. Tänker att de är väldigt hårda med att man inte ska utsättas för någon som helst risk på arbetsplatsen när arbetsgivaren är ansvarig.

    Så du får helt enkelt prata med din chef.

  • Emjol
    nernu skrev 2021-12-29 11:18:31 följande:

    Det är upp till varje arbetsgivare att göra den bedömningen. Inget din barnmorska kan bestämma.

    Det luriga är att fhm har sagt att gravida kan arbeta men arbetsmiljöverket håller fast vid att det inte spelar någon roll om man är vaccinerad eller inte. Man ska ändå inte utsättas för risker på arbetsplatsen. Tänker att de är väldigt hårda med att man inte ska utsättas för någon som helst risk på arbetsplatsen när arbetsgivaren är ansvarig.

    Så du får helt enkelt prata med din chef.


    Precis som jag förstod det också.. Självklart vill ju vården att man ska ta vaccinet och många vill ju inte förlora pengar liksom.
  • Emjol
    Anonym (....) skrev 2021-12-29 10:45:35 följande:

    Gravid vecka 19, ej vaccinerad, det sägs att det är säkert men vill ändå inte ta vaccinet under graviditeten. Jag blir avstängd vecka 20 oavsett om jag skulle vara vaccinerad, arbetar inom vården och min kommun har lagt in ett förbud.

    Nu har jag dock precis testats positivt för covid, milda symtom men lär väl inte hinna gå tillbaka till jobbet alls nu.


    Så känner jag också :( Tråkigt men vad ska man göra <3
  • nernu
    Emjol skrev 2021-12-29 11:59:08 följande:

    Precis som jag förstod det också.. Självklart vill ju vården att man ska ta vaccinet och många vill ju inte förlora pengar liksom.


    Fast det här har inget med att vården vill att man ska vaccinera sig att göra. Det handlar om att arbetsgivare inte får utsätta gravida arbetstagare för några risker. Oavsett om de är vaccinerade eller inte.
  • FtS70

    Tål att påpekas igen att Covid är den vanligaste dödsorsaken hos gravida kvinnor här i USA. Två stycken bara i mitt county senaste månaderna. Det är två för många.

  • Anonym (Q)
    Emjol skrev 2021-12-29 10:22:24 följande:
    Ej vaccinerad och gravid

    Jag har inte vaccinerat mig ännu och är nu gravid. Och enligt min arbetsplats så kommer jag med stor sannolikhet få behöva gå hem i redan vecka 20...

    Men läste precis papper jag fick från BM så räcker det med en vaccindos minst 3 veckor innan vecka 20 så räknas man inte längre som riskgrupp och kan fortsätta arbeta efter vecka 20?

    Är det någon som vet om det funkar så? Känner mig lite osäker på att vaccinera mig när jag är gravid dock men börjar fundera på det... Är i vecka 10 om ett par dagar..


    Du vill alltså inte sluta jobba efter vecka 20? Hur tänkte du när du inte vaccinerat dig, du har ju haft lång tid på dig?

    Så förvånad över människor som blir förvånade över att deras egna val har konsekvenser. Tänker inte folk längre än 1 vecka i taget?
  • Anonym (Kaa)

    Om du bryr dig om ditt barn som du bär i magen, vaccinera dig då.

    Vaccinet går inte över direkt till fostret, däremot gör antikropparna som din kropp bildar det.

    Att få covid under graviditet, en period då man har nedsatt immunförsvar, kan leda till svårare sjukdomsförlopp än om du varit icke-gravid. Att vara gravid med, eller ännu värre, genomgå förlossning, med svårare covidsymptom innebär risker för komplikationer både för dig och för den ofödda!

    Sist men kanske viktigast. Covid under graviditet höjer markant risken för att barnet föds för tidigt. Detta kan innebära risker för barnets välmående eller i värsta fall liv.

    Så, gillar du ditt barn? Vill du att det ska må bra och födas tryggt? Då är valet enkelt. Vill du hellre utsätta barnet för så pass allvarliga risker helt i onödan så är det väl ditt val, men det öppnar frågan till vilken typ av förälder du är som skulle välja att riskera barnets välmående till förmån för din egna osäkerhet...

  • Tow2Mater

    Du har ännu inte vaccinerat dig, men du har säkert redan planerat det mesta annat som har med graviditet att gora, så det lyser ganska klart att du helst vill vara hemma med betalt i 20 extra veckor. Läs de andra typ 30 identiska trådarna här på FL startade senaste månaderna.

Svar på tråden Ej vaccinerad och gravid