• Anonym (TS)

    Infekterat, pappan vägrar betsla

    Har setts hos familjerätten några gånger men får dålig hjälp av dem.

    Sonen bor vv sen han var 1 år, är nu 13 och de eviga diskussionerna fortsätter. Hans pappa gör precis allt för att vara motvalls och både ljuger och manipulerar för att få som han vill.

    Nu kommer räkningen för både fotboll och parkour som ska betalas sista januari, sammanlagt 5000kr. Räkningarna skickas på mailen (både min o pappans) och är ställda till vårdnadshavare för barnet XXXX.

    Han skiter i att betala, och lämnar allt till mig. Precis som han gjorde i augusti månad när samma räkningar kom då.

    Han tycker att jag kan betala dom här räkningarna eftersom han åker till Thailand över varje jul (men det har dom såklart inte gjort sen pandemin kom). Nu kanske dom ska åka över sportlovet och det är vi oense om eftersom sonen då missar en vecka i skolan, men det är en annan historia.

    Jag tycker vi ska dela på dessa avgifter för träningarna. Att han åker till Thailand får stå för honom, eller vad tycker ni? Det är såklart jättekul för sonen att få åka med dit men tittar man tex på vad som ingår i underhållet finns inget om utlandsresor där? Kan ju inte vara så att pappan ska slippa undan andra räkningar för att han åker utomlands?

    Vi har också åkt utomlands man inte så långt som Thailand och verkligen inte varje år, det har jag inte råd med.

    Problemet jag står inför nu är alltså dessa räkningar som jag egentligen inte har råd med. Kommer få ta av mina sparpengar som egentligen ska gå till semester osv för att betala allt. Om jag inte betalat skickar de påminnelser till oss båda och betalar ingen då så antar jag att de säger att sonen inte får komma mer och han kommer få stå där och skämmas. Så ja, jag betalar såklart.

    Men vad gör man?

    Att komma överens om frågan kommer inte gå, pappan älskar att bråka och gör allt han kan för att själv framstå som bättre (han bjussar på resor) median jag är den snåla (som inte vill betala träningen så sonen inte får träna). Är väl bara att betala och försöka snåla lite till så vi har råd att göra något i sommar iallafall.

  • Svar på tråden Infekterat, pappan vägrar betsla
  • Anonym (Kenneth)

    Saker ni kommer överens om att sonen ska få göra oavsett om det är semester, hobbys, ny cykel eller what ever - se till att ni hädanefter gör sånt skriftlig om vem som ska betala vad.

    Rent krasst finns det inget i lagen som stöder att en förälder är skyldig att betala för avgifter vad gäller läger, idrotter eller annat ni tycker att ert barn ska göra. Det är ju en frivillig avgift som ni valt åt ert barn. Och vid tvister och prat hos familjerätten så brukar det bli att boendeföräldern/den som står på räkningen är den som ska betala och den andra bidrar efter förmåga eller som i er fall man kvittar mot andra likvärdiga kostnader som nu blev resan till Thailand.

    Vill ni slippa tjafs så se till att ni får nån slags skriftlig överenskommelse mellan er om vem som ska betala vad. Ett tips för framtiden är ju att ni tar varsin grej att betala för. Han betalar och tar ansvar att stå på räkningen för x idrott och du skriver på och står på årsavgift för typ gymkort.

  • Anonym (Gränser)

    Jag tänker att det är en typisk situation att en förälder försöker puttra över vissa utgifter på den andra och att man faktiskt får bestämma sig för exakt vilka utgifter man själv klarar av och när det är dags att söka ev. underhåll, eller faktiskt säga nej.

    Hur det än är, så behöver man ju lösa situationen. Så länge du betalar och låter pappan slippa, så kommer han inte ta på sig utgiften ...

  • Anonym (123)

    Gör om avtalen så att du står för den ena och han för den andra. Om de är hyfsat lite i kostnad.

  • Anonym (ppp)

    Tala om för sonen att tyvärr vill pappa inte bidra och då har jag bara råd med den ena aktiviteten (tex). 

    Att pappan väljer att åka på resa har inget med vardagskostnader att göra, som man väl ändå får anse att idrottsutgifter är. 

    Verkligheten är att man har råd med det man har råd med + att man bör dela 50/50 på barns utgifter om man kan. 

  • Anonym (K)

    Att du får dålig hjälp från Familjerätten beror på att de inte har mandat att ta några beslut som han är bunden av. Däremot kan du ta en vårdnadstvist i Tingsrätten med stöd av att han inte håller sig till överenskommelser, om det är så.

    I just det här fallet med räkningar för barnens hobbies så behöver man inte tycka någonting. Om han vägrar betala är det så. Om du också vägrar betala får barnen sluta med sina hobbies. Ingen av er har skyldighet att betala för deras hobbies, strikt sett. Du kan inte kräva pappan på betalning. Att han åker till Thailand är inte ens relevant i situationen. Dessutom dumt att räkningarna inte har en specifik person namngiven, men om rätt ska vara rätt så ska de betalas av den förälder som skrivit in barnet på respektive aktivitet.

  • Friger
    Anonym (ppp) skrev 2021-12-30 11:25:52 följande:

    Tala om för sonen att tyvärr vill pappa inte bidra och då har jag bara råd med den ena aktiviteten (tex). 

    Att pappan väljer att åka på resa har inget med vardagskostnader att göra, som man väl ändå får anse att idrottsutgifter är. 

    Verkligheten är att man har råd med det man har råd med + att man bör dela 50/50 på barns utgifter om man kan. 


    Vette fåglarna hur bra det är för ungen om föräldrarna bedriver proxy-krig med ungen som mellanhand.

    Tyvärr är det bara att betala räkningarna om det är viktigt för ungen. Får se det som en välgärning för barnet.
  • Anonym (Laura)

    Vägrar han betala och du inte har råd får väl du helt enkelt berätta för sonen att han inte kan göra båda sakerna. Är ju tråkigt, men så det kanske måste vara.

    Självklart har pappans resor noll och ingenting med huruvida han "borde" betala för hobbys eller inte, men vägrar han betala vägrar han ju. Tänker ju att du inte kan tvinga honom att betala hälften för både fotboll och parkour om han nu inte vill. Men grejen är ju att du måste ju inte heller betala. Sonen är ju ändå stor nog att förstå vad pengar är och du får förklara att du helt enkelt inte har råd längre. 

    För att ge pappan en sista chans att göra det rätta här kan du ju ta samtalet med honom först. Att om han inte betalar hälften kommer du enbart betala för en aktivitet och sonen kommer få sluta med den andra. 

  • Anonym (A)
    Anonym (ppp) skrev 2021-12-30 11:25:52 följande:
    Tala om för sonen att tyvärr vill pappa inte bidra och då har jag bara råd med den ena aktiviteten (tex). 

    Att pappan väljer att åka på resa har inget med vardagskostnader att göra, som man väl ändå får anse att idrottsutgifter är. 

    Verkligheten är att man har råd med det man har råd med + att man bör dela 50/50 på barns utgifter om man kan. 
    Håller med
Svar på tråden Infekterat, pappan vägrar betsla