• 1819z

    Knöl på sidan av bakhuvudet

    Har fått en hård knöl på bakhuvudet, sitter på skallbenet känns det som, ej i mitten av huvudet utan mer åt vänster sida, skulle säga att det är ungefär lika långt mellan huvudets mitt som till vänster öra. Kanske 1cm. Kan detta vara en körtel? Eller kan det vara ett muskelfäste som blivit irriterat? Känns som knölen är ett med skelettet nästan, så pass hård. Har knutor i rygg/axlar som är stenhårda, dvs triggerpunkter. Kan detta vara sammankopplat med det? Även haft 3-4 förkylningar senaste månaderna. Knölen har jag känt ca 1 vecka nu. Varken blivit större eller mindre.

    Kanske har någon haft liknande knöl och symtom. Vad gjorde ni åt den? Skriv gärna ????????

  • Svar på tråden Knöl på sidan av bakhuvudet
  • gråfågel
    Jag är bara jag skrev 2021-12-30 20:39:55 följande:

    Man har inga körtlar på bakhuvet. Kan vara en cysta eller en fettknöl eller nåt annat. är du orolig så gå på V.c.


    Min son fick på nedre baksidan av huvudet, och det var enligt läkaren körtlar som svullnat, men där ts skriver låter för långt upp.
  • 1819z

    Kan ha förklarat lite dåligt. Det är alltså nedre delen av bakhuvudet, i höjd med örat ungefär, fast inte bakom örat utan längre in mot huvudets mitt. Det är där skallbenet baktill börjar från nacken. Där musklerna sitter fast helt enkelt ????????

  • gråfågel
    1819z skrev 2021-12-30 21:21:42 följande:

    Kan ha förklarat lite dåligt. Det är alltså nedre delen av bakhuvudet, i höjd med örat ungefär, fast inte bakom örat utan längre in mot huvudets mitt. Det är där skallbenet baktill börjar från nacken. Där musklerna sitter fast helt enkelt ????????



  • 1819z
    gråfågel skrev 2021-12-31 02:00:14 följande:

    Kan det vara någon av dessa kanske?


    Ja, skulle kunna tänka mig att det är där vid de occipitala lymfknutorna. Förstått att dessa hjälper öron,näsa,hals och att det då kan ha med förkylning att göra.

    Men har ändå fått för mig att det kan vara ett muskelfäste som orsakar detta.

    Hade varit intressant att höra om fler haft samma/liknande knöl där på bakhuvudets sida.

    Tack för ditt svar
  • Clarissa10

    Jag har en liten knöl där på höger sida. Det är inte en fettknöl för en sådan har jag på ryggraden och den känns annorlunda. Som du skriver känns den i huvudet typ som ett med skelettet nästan, svårt att beskriva. Min mamma har sagt att både jag och min bror alltid fick knölar i bakhuvudet när vi var sjuka när vi var små. Så jag antar att det är en lymfkörtel.

    När jag var sjuk sist fick jag en svullen lymfkörtel på halsen i storlek med en köttbulle eller pingisboll. Den kändes precis som en muskelknuta, superhård och fast, men storleken och placeringen var ju off. Kollade upp den, var ingen fara, gick ner efter 2 veckor.

  • 1819z
    Clarissa10 skrev 2021-12-31 10:03:11 följande:

    Jag har en liten knöl där på höger sida. Det är inte en fettknöl för en sådan har jag på ryggraden och den känns annorlunda. Som du skriver känns den i huvudet typ som ett med skelettet nästan, svårt att beskriva. Min mamma har sagt att både jag och min bror alltid fick knölar i bakhuvudet när vi var sjuka när vi var små. Så jag antar att det är en lymfkörtel.

    När jag var sjuk sist fick jag en svullen lymfkörtel på halsen i storlek med en köttbulle eller pingisboll. Den kändes precis som en muskelknuta, superhård och fast, men storleken och placeringen var ju off. Kollade upp den, var ingen fara, gick ner efter 2 veckor.


    Jag har oxå haft svullna lymfkörtlar som barn/vuxen, men aldrig där bak på skallbenet. Upplever du att det känns som att utbuktningen kommer från skallbenet, alltså att det inte är en liten lös knut utan som att det är benet som ?växt ut?? Svårförklarat. Det är lite så det känns på mig i alla fall. Därav blir jag fundersam om det verkligen är en svullen körtel, eller om det mer är en muskelknut.
  • 1819z
    gråfågel skrev 2021-12-31 10:35:41 följande:[

    [quote=81567281][quote-nick]gråfågel skrev 2021-12-31 10:35:41 följande:

    Oavsett vad det är ska du nog kolla upp en ny knöl på kroppen om den blir bestående.


    Ja precis, jag ska som sagt till läkaren. Är inte sen med att boka in läkartid när något nytt dyker upp, detta är dock ofta ett bra forum för att dela erfarenheter
  • 1819z

    Som en ännu tydligare förklaring så är detta inget som syns, utan endast känns.

    Och att den sitter ca 4-5cm ut från vänster öra.

    Upplever oxå att knuten/knölen lägger sig vid försiktig massage kring och på området.

    Inga fler som haft liknande?

    Är ett tag kvar innan besök på vc, tar gärna tips om någon haft liknande och själv fått bukt på det.

  • 1819z
    emmazzz skrev 2022-02-14 20:26:13 följande:

    Hur gick de för dig ts?????


    Den är kvar. Ibland något mindre, ibland något mer svullen. Förmodligen en körtel efter alla mina förkylningar. 
  • 1819z

    Förstått att flera har samma knöl(ar) på huvudet.
    Att googla svullna lymfkörtlar ger oftast svaret att dem ska försvinna efter ett par veckor. Men dessa kan vara svullna länge, speciellt om man känner och trycker på dem dagligen - vilket kanske är vanligt om man känner sig orolig. 

    Mitt tips är att låta bli dem helt och hållet. Försök tänka på något annat. Dem kommer lägga sig med tiden. 

    Nu efter lite mer än 4 månader har min knöl nästintill försvunnit. Jag hade en enorm förkylning i december och efter den fick jag min knöl. Varken rörlig eller öm, kände bara ett litet obehag kring den. Blev mer svullen när jag irriterade den - dvs alla symtom som på Google betyder något helt annat. 


    Så kort och gott. Ta Google med en nypa salt, kontakta en läkare istället och kolla upp knölen/knölarna. Och låt bli dem, dem försvinner. 

Svar på tråden Knöl på sidan av bakhuvudet