• TopG

Min 11 åring är själv.

Hej.

Har en liten tjej på 11 år som har vänner i skolan, umgås mkt med en tjej o dom verkar ha kul o tajta men det stannar där. Hon vill inte umgås med någon på fritiden. Vi har försökt med allt o peppat osv men nej, hon väljer gärna o helst o vara själv, alltså inte ensam, utan själv? vi har dialog med läraren o hon känner sig inte orolig över tiden i skolan, då hon ser att hon umgås med vänner där. Vi har pratat mkt om detta om varför men hon är nöjd att det stannar i skolan, o mer kan hon inte förklara, tycker det är skönt o va hemma själv, typ.

Fler som känner igen sig??

Kanske mest jag som tycker det är jobbigt. Jag förstår ju att alla är olika men kommer ihåg att jag själv hade vänner jämt o hängde med. Min oro ligger ju mest i att hon blir ensam sen. Hm, svårt de här.

• Svar på tråden Min 11 åring är själv.
  • race race

Alla är olika. Om hon är nöjd så är det bra. Om ni pushar för mycket kommer hon känna att hon inte duger som hon är. Det viktigaste är trots allt att hon är lycklig.

• Elin pelin

Jag var själv lika dan, inte när jag var 11 men mellan 14 och 16 var jag helst själv. Jag umgicks med klasskompisar i skolan men inte på fritiden, jag trivdes själv. Jag bjöd inte in till umgänge på fritiden och blev inte heller inbjuden. Jag är supersocial men trivs med mig själv och vill vara helt själv ibland för att ladda upp mig. Luska lite så det inte är som så att hon inte blir medbjuden på fritiden, om hon är nöjd så låt det vara

• Mortiscia80

Låt henne vara ifred. Om hon är nöjd med sin situation så låt det vara så. Hon är gammal nog att inte påtvingas umgänge hon inte vill ha.

Och du behöver inte vara orolig för framtiden, hon är antagligen en av de som kan hantera att vara på egen hand mycket bättre än sina vänner när hon blir vuxen.

• Norrut

Jag var likadan själv i den åldern - och hela tonårstiden. Upplevde att det räckte med det sociala i skolan och att det sen var skönt att få ha kvällar och helger för mig själv, pyssla med mitt eget, umgås med familjen osv. Vissa är såna bara.

Det fanns nackdelar med det. De andra tjejerna hängde ju med varandra på fritiden i långt större utsträckning och då var det lätt hänt att jag blev lite utanför i gruppen, uteslutning och skitsnack och sånt. Gick dessutom miste om mycket social träning som jag fick ta igen sen i 20-årsåldern. Kan i efterhand sörja att jag "inte hade" någon direkt tonårstid. Det var något jag började känna behovet av i gymnasieåldern, men vid det laget hade jag utvecklat en social osäkerhet som gjorde att jag sällan vågade ta initiativ till social samvaro utan hellre gömde mig hemma som vanligt. Det som i 11-årsåldern var självvalt blev med tiden mindre självvalt, så att säga.

Jag vet faktiskt inte vad mina föräldrar hade kunnat göra för att stötta mig bättre än de gjorde. Det viktigaste var nog att de gav mig verktygen att fungera socialt när jag var redo för det. Mamma var alltid väldigt bra på att prata känslor och var rak och ärlig med vad folk i allmänhet förväntar sig - att man måste ringa och höra av sig till sina vänner ibland, föreslå saker att göra, osv., och hon såg till att vi gjorde saker med familjen, tog med mig till släkt och vänner och försäkrade sig om att jag betedde mig schysst där. Det gjorde att jag hade en bra grund att bygga från sen i mitt eget vuxna liv. Pappa å sin sida relaterade väldigt mycket till detta personlighetsdrag och stöttade mig i det, "låt flickan vara" typ, och lät mig förstå att det är helt normalt att vilja ha tid för sig själv. Det hjälpte mig mycket i stunden så att jag fick känna att det inte var något fel på mig - jag kunde ju se att pappa hade ett bra vuxenliv, och att vi var lika, så känslan var väl att det skulle lösa sig. Jag hade nog önskat att han som förstod pratade mer med mig om det, hur han hade det som ung, hur han kände nu och så, men han var inte typen som pratade känslor tyvärr.

Svar på tråden Min 11 åring är själv.