• Anonym (2022!)

Dyrt med 300kr för 6 personer på nyårsmat?

Vi har ett par som vi firar nyår ihop med ibland och detta året blev det så också.

Tanken var först att vi skulle stå för förrätten och efterrätten och de skulle handla huvudrätten.

Medan vi är och handlar ringer dem och undrar om vi kan handla deras mat också, för vi handlar i en billigare affär. Sambon var inte jätteglad åt merjobbet och jag har inte berättat för honom att jag såg att kompisen ändå åkte in till stan/billigaaffären vi var i efter 2 timmar, (då jag har honom på googlemaps så jag ser var han är.)

Eftersom vi handlat allt så tyckte jag att det var rättvisast att vi splittrade hela summan på 2, så det blev 300:- var. Och då är de 6 i sin familj och vi tre varav jag är magsäckopererad...

Det var som sagt trerätters och lite godis som tilltugg... Men när jag sa summan så kändes det som de vred sig lite hos dem, jag tycker att det var helt normalt för ett nyår då det ska vara lite extra...

Deras familj betalade 50kr/person, vi betalade 100kr/person och jag tycker ändå inte att det var farligt.

Vi bestämde menyn ihop.

Vad fick eran nyårsafton kosta?

• Svar på tråden Dyrt med 300kr för 6 personer på nyårsmat?
  • Anonym (Allt är relativt)

6 000 spenn för 8 vuxna. 3-rätters. Plus var sin spritkasse att ta med.

• Glinda från Oz

Tycker det är snålt av er att inte bjuda på maten. Att räkna kronor och ören känns inte vettigt som vuxen någon annan gång bjuder någon annan det jämnar ut sig i längden.

600 kronor för en nyårsmiddag till så många är superbilligt.

• Dexter dot com

Det är ju galet billigt! Blir ju nyfiken på vad ni lyckades få ihop för gott för en så billig kostnad?

• stor grön drake

Vi betalade 200kr/vuxen för 3 rätter inkl. dricka (dock inget fylleslag, gick en flaska bubbel och en flaska vin på 5 vuxna varav två körde) och då lagade värden all mat från grunden. Sen var där 7 barn som inte betalades för då alla är i någon sorts kinkighetsfas och de kom väll gemensamt upp i en vuxenportion typ, utom vid efterrätten

Kändes väldigt rimligt, även fast vi inte har strålande ekonomi just nu.

• Anonym (Anja)

Det är inte dyrt. Men om de inte sa nåt utan det bara var din känsla att de tyckte något tycker jag du ska släppa det. Din känsla kan ju vara fel, du kan ju ha läst in lte för mycket i deras kroppsspråk. Kanske för att du fortfarande var lite (fullt normalt) irriterad på det med handlingen. Så släpp det bara, de får väl handla nästa gång om de skulle vara av den åsikten, inget att grubbla på.

• Anonym (Maria)

Jag fattar inte, 300 per person som du skriver i texten, sen 300 per grupp, eller 300 för alla 6 som det står i rubriken?

Och då räknar du inte hela middagen..?

Vi isolerar oss och firade bara med 9-åringen. Blev enkelt och runt 200:- per person.

• Anonym (Nn)

Dracks det vin osv under kvällen? Hade de fixat mycket pynt och fin dukning? Nått till barnen? Om ni ex delade på ett par flaskor vin så går det väll jämt upp hade jag tänkt.

Jag tycker inte det är konstigt att ni bad dem att splitta kostnaden om det inte är så att ni drack vin osv hos dem. Personligen hade jag inte bett om pengarna då det för mig inte är en betydelsefull summa i sammanhanget att två familjer har ätit nyårsmiddag. Men svider det för er så är det klart ni ska splitta! Är verkligen nyfiken på vad ni åt? Men jag hade varit galet irriterad på att de inte fixade vad de skulle fixa, alltså latheten. Om det nu inte visade sig att det ordnar mycket hemma osv. Som värd står man ju ofta med fix innan och städ efter.

• Anonym (C)

Sexhundra spänn för nyårsmiddag för fyra vuxna och fem barn låter väldigt rimligt. Jag tror att de vred sig för att de inte lyckades komma på något sätt att slingra sig från sitt ansvar.

• Anonym (Em)

Trerätters med alkoholfri dryck + snacks blev ca 200 kr per person.

Vad åt ni egentligen? 300 kr för 6 personer låter ju mer som vardagsmat?

• Anonym (C)
    Anonym (Maria) skrev 2022-01-01 07:12:12 följande:
    Jag fattar inte, 300 per person som du skriver i texten, sen 300 per grupp, eller 300 för alla 6 som det står i rubriken?

Trådstarten är lite snurrig (lätt hänt vid halv tre på natten). Paret de firade med är tydligen inte bara ett par, utan de har fyra barn också. Så det är TS familj på tre personer och den andra familjen på sex personer som har betalat 300 per familj.
Svar på tråden Dyrt med 300kr för 6 personer på nyårsmat?