• guttstla

    Ok att renovera helgdagar?

    Skulle ni tycka att det är ok att grannar i en lägenhet (bostadsrätt) ovanför er som inte flyttat in ännu väljer att totalrenovera på helgdagar som annandag jul och nu på nyårsdagen?

    Oväsen som stör är ex kapmaskiner och höga smällar.

    Jag vet inte själv hur jag ska hantera det då det finns inga renoveringsregler i föreningen som säger att man inte får göra det, förutom att man inte ska störa grannar mellan kl.22-07.

    Jag har försökt att förmedla att vi störs och att det är respektlöst att inte förvarna grannnarna innan men ingen förståelse alls finns.

    Jag tycker att framförallt på nyårsdagen kan man väl hålla tyst.

    Vad kan man göra? Ringa störningsjouren?

  • Svar på tråden Ok att renovera helgdagar?
  • Anonym

    Nej, jag kräver alltid att det ska göras under deras ordinarie arbetstid, sedan får de fakturera mig för sin förlorade arbetsinkomst. Att folk skulle få disponera en fri dag efter eget tycker kommer inte på fråga.

  • Anonym (.)

    Jag tänker att det måste vara okej, men inte från sju på morgonen till tio på kvällen utan snarare från tio på morgonen till sju på kvällen.

  • Anonym (Andreas)

    Ja självklart är det okej.

    När ska man annars göra det om man faktiskt har ett jobb att sköta på dagarna? Eller är det bättre att slipmaskiner och slagborr är igång kl 18 på kvällen när halva huset nattar barn?

    Är du bakfull är det knappast din grannes bekymmer.

  • Tow2Mater

    Det är ju aldrig ok när andra gör det, men alltid ok när man själv gör det, typ. Det måste ju få göras, och tar förhoppmingsvis inte alltför många veckor innan det är klart.

  • Fossil
    Anonym (.) skrev 2022-01-01 15:22:54 följande:

    Jag tänker att det måste vara okej, men inte från sju på morgonen till tio på kvällen utan snarare från tio på morgonen till sju på kvällen.


    Det här är ungefär vad jag tänkt skriva. Känns rimligt.
  • Glinda från Oz

    Ni har valt att bosätta er i en lägenhet och då får man stå ut med ljud. Vill ni ha tyst flytta till en villa på landet långtifrån grannar. De följer reglerna så jag förstår inte vad störningsjouren ska göra. De vill naturligtvis renovera när de är lediga.

Svar på tråden Ok att renovera helgdagar?