Vaccinera sig inför FET?
Är 40 + och ska göra ett FET i slutet av januari med vår enda blastocyst som med lite tur resulterar i ett tredje kärleksbarn. Inför detta är jag bara så otroligt velig och tveksam om jag ska ta covidvaccin eller ej . Jag har valt att avvakta med vaccin fram till nu då jag hade Covid för 6månader sedan och har känt mig trygg i att jag har ett bra grundskydd. Egentligen är jag innerst inne fortfarande trygg i det men med all påtryckning överallt om vaccination , även till oss som haft det, börjar jag nu fundera på om jag ändå ska ta en spruta. Dessutom sägs det att man kanske är lite extra utsatt för smitta som gravid - och hur skulle det påverka fostret om jag blev sjuk igen.... Dock känns det ju samtidigt på ett sätt onödigt eftersom naturlig immunitet egentligen ger ett bättre och bredare skydd än två vaccindoser för någon som inte varit sjuk . Jag borde alltså inte bli så sjuk en andra gång ( fick det också väldigt milt första gången)
Dessutom är jag rädd för att få biverkningar av vaccinet , vilket är en högre risk då man haft sjukdomen. Men är det ändå bättre än att få Covid..?! Detta gnager hål i huvudet på mig.
Hjälp mig med era tankar o synpunkter att ta ett beslut!
Obs! Jag skulle nog inte våga vaccinera mig om jag var gravid , iallafall inte i början , varpå jag i så fall vill göra det INNAN återföringen.