• Önska3

Vaccinera sig inför FET?

Är 40 + och ska göra ett FET i slutet av januari med vår enda blastocyst som med lite tur resulterar i ett tredje kärleksbarn. Inför detta är jag bara så otroligt velig och tveksam om jag ska ta covidvaccin eller ej . Jag har valt att avvakta med vaccin fram till nu då jag hade Covid för 6månader sedan och har känt mig trygg i att jag har ett bra grundskydd. Egentligen är jag innerst inne fortfarande trygg i det men med all påtryckning överallt om vaccination , även till oss som haft det, börjar jag nu fundera på om jag ändå ska ta en spruta. Dessutom sägs det att man kanske är lite extra utsatt för smitta som gravid - och hur skulle det påverka fostret om jag blev sjuk igen.... Dock känns det ju samtidigt på ett sätt onödigt eftersom naturlig immunitet egentligen ger ett bättre och bredare skydd än två vaccindoser för någon som inte varit sjuk . Jag borde alltså inte bli så sjuk en andra gång ( fick det också väldigt milt första gången)

Dessutom är jag rädd för att få biverkningar av vaccinet , vilket är en högre risk då man haft sjukdomen. Men är det ändå bättre än att få Covid..?! Detta gnager hål i huvudet på mig.

Hjälp mig med era tankar o synpunkter att ta ett beslut!

Obs! Jag skulle nog inte våga vaccinera mig om jag var gravid , iallafall inte i början , varpå jag i så fall vill göra det INNAN återföringen.

• Svar på tråden Vaccinera sig inför FET?
  • Blomma5

Du får jämföra risk med nytta. Jag själv hade covid för några månader sedan precis innan jag blev gravid och fick knappt ens symtom. Har nu naturligt grundskydd, träffar inte så mycket folk plus att det inte finns någon långtidsforskning på graviditet och vaccin. För mig så är riskerna större än nyttan, men vi alla har rätt att tycka olika.

• Önska3

Ja det är precis det jag försöker göra ???? men det är ju så svååårt!

Vill kunna lita på mitt naturliga grundskydd. Ta vaccinet som gravid vågar jag inte i det här läget.

Tack för att du delar med dig!

• Önska3

Oj! Var inte meningen att det skulle vara massa frågetecken här ovan.... : )

• Blomma5
    Önska3 skrev 2022-01-01 20:52:32 följande:

Ja det är precis det jag försöker göra ???? men det är ju så svååårt!

Vill kunna lita på mitt naturliga grundskydd. Ta vaccinet som gravid vågar jag inte i det här läget.

Tack för att du delar med dig!

Ah jag förstår dig! Det är så svårt när det är så mycket uppmaningar ifrån samhället att man ska ta vaccinet. Det är svårt att hitta alternativa råd när allt som ifrågasätter vaccinen censureras? vilket jag tycker är fruktansvärt skumt i sig.
  • Önska3
    Blomma5 skrev 2022-01-01 21:03:29 följande:

Ah jag förstår dig! Det är så svårt när det är så mycket uppmaningar ifrån samhället att man ska ta vaccinet. Det är svårt att hitta alternativa råd när allt som ifrågasätter vaccinen censureras? vilket jag tycker är fruktansvärt skumt i sig.

Håller med! Så skumt!

Det lutar väl ändå åt att jag skippar vaccinet nu inför vår återföring och litar på mitt naturliga grundskydd OM jag nu skulle bli gravid ( är ju långt ifrån säkert).
  • Blomma5
    Önska3 skrev 2022-01-01 21:11:12 följande:

Håller med! Så skumt!

Det lutar väl ändå åt att jag skippar vaccinet nu inför vår återföring och litar på mitt naturliga grundskydd OM jag nu skulle bli gravid ( är ju långt ifrån säkert).

Kolla om det finns några trådar hur gravida som fått covid har upplevt situationen. Hur upplevde du sjukdomen när du fick den?

Ååh vad mysigt, önskar dig all lycka till med ditt val och resan att bli gravid! Det kommer att gå super för dig!
  • Önska3
    Blomma5 skrev 2022-01-01 21:27:18 följande:

Kolla om det finns några trådar hur gravida som fått covid har upplevt situationen. Hur upplevde du sjukdomen när du fick den?

Ååh vad mysigt, önskar dig all lycka till med ditt val och resan att bli gravid! Det kommer att gå super för dig!

Tack snälla snälla du!

Jag hade en väldigt mild variant av Covid vilket också säger mig att jag troligtvis inte får värre symptom en andra gång om jag nu blir sjuk igen. Får hoppa på det iallafall .
Svar på tråden Vaccinera sig inför FET?